x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Big data: Fenomén nebo bublina?

26.05.2014 / Milan Charvát
Big Data, pojem z výpočetní techniky, kolem kterého se v posledních letech vytvořila atmosféra úžasu a očekávání možné revoluce IT světa. Jak to vlastně celé funguje, proč všechen ten povyk a jak na příchod „Velkých dat“ reagují čeští IT pracovníci?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma
Big Data, pojem z výpočetní techniky, kolem kterého se v posledních letech vytvořila atmosféra úžasu a očekávání možné revoluce IT světa. Jak to vlastně celé funguje, proč všechen ten povyk a jak na příchod „Velkých dat“ reagují čeští IT pracovníci?

Je to už pět let, co Google dosáhl významného milníku na poli zpracovávání dat. V prestižním světovém vědeckém časopise Nature tehdy vyšel článek, kde Google prezentoval své výsledky ohledně mapování rozšíření chřipky ve Spojených státech. Na tom by nebylo nic extra zvláštního. Až na to, že Google pro tuto studii nepotřeboval provést ani jednu lékařskou prohlídku a celou studii stihl sedmkrát rychleji než americká státní agentura CDC (Centers for Disease Control and Prevention – Centrum pro kontrolu nemocí a prevenci).

Poptávka po analýze dat ve světě rychle stoupá

Google byl rychlejší, protože místo sčítání pacientů našel vzájemný vztah mezi tím, co lidé vyhledávali na internetu a zda měli chřipkové symptomy. Využil tzv. „Velká data“, obrovskou masu informací, k tomu, aby z nich pomocí algoritmů vytvořil reálnou hodnotu, která umožnila vylepšit služby poskytované na poli mapování šíření nemocí.
 
Dnes už jsou Big data nejžádanější službou na poli informačních a komunikačních technologií. Stále větší procento společností s ambicemi globálních hráčů si začíná uvědomovat, že bez vhodných nástrojů pro zpracovávání dat z internetu nebudou mít za pár let šanci držet krok s konkurencí. Firmy zaměřující se na tento trh sázejí zejména na svou schopnost zpracovat obrovská kvanta dat rychleji, efektivněji a především levněji, než jak tomu bylo doposud.
 
Internet spojuje celý svět a roste exponenciální rychlostí – každý rok je na online síť nahráno tolik textu a videí, kolik za celou předchozí historii internetu dohromady. Předpoklady hovoří o tom, že do roku 2020 bude objem digitálních dat na světě asi desetkrát větší, než dnes. Proto velmi rychle roste potřeba umět pracovat s takovými datovými kvanty a vytvářet z nich reálný užitek.

České IT prostředí k fenoménu nemá důvěru

Technologie Velkých dat však zatím v českém podnikatelském prostředí nemá žádné zásadní postavení. Průzkum prováděný za účasti 237 pracovníků firem, které si již analýzu velkého objemu dat aspoň jednou nechaly vypracovat, ukázal, že jen 8 % z nich dostalo díky výsledkům technologie nějakou tržní výhodu a pouze třetina dotázaných vidí Velká data jako jednoznačnou podmínku pro úspěch v budoucnu.
 
Více než polovina firem se však shodla, že Big Data mohou časem vést k lepšímu obchodnímu rozhodování i efektivnějšímu rozpoznání kybernetických útoků. Zatímco velké mezinárodní společnosti jako ČEZ nebo Škoda využívají cloudové technologie pro ukládání dat s velkou pravděpodobností již dnes, u menších společností tento transformační proces probíhá mnohem pomaleji, nebo je teprve ve svých začátcích.

Trh se každý rok více než zdvojnásobuje

Samozřejmě, že nejvíc dat ještě stále sbírají internetové vyhledávače, rozvoj internetu ale rychle zvyšuje návštěvnost i na standardních webech. A jelikož dnes můžete velmi pohodlně sbírat data o tom, co přesně vaši návštěvníci na webu dělají a jak dlouho, můžete si zpracováním dat udělat přehlednou mapu chování, která v důsledku má šanci mít reálné dopady na zlepšení vašich produktů či služeb. U menších a středních subjektů se však často do větších analýz investovat nevyplatí, neboť si bohatě vystačí s volně dostupnými analytickými službami, jakou je například Google Analytics.
 
Trh s velkými daty aktuálně roste o více než 100 % za rok a je jasné, že firmy, které budou v analýze dat na špici, se budou snažit na velkých zakázkách rychle vydělat hotové jmění, aby uspokojily své investory. Jednou z firem zabývajících se poskytováním datových služeb i na českém trhu je mezinárodní společnost Adastra. CEO společnosti Pavel Kysela o Velkých datech říká: „Když umíte získat opravdu hodně dat a umíte je rychle a levně zpracovat, můžete z nich získat reálnou hodnotu a zásadně vylepšit váš produkt nebo poskytovanou službu – asi jako když z ropy děláte benzín, léky nebo plasty.“

Start-upy se rychle množí

Velmi ambiciózní projekt rozjíždí v Praze také Aliaksandr Aliashkevich se svým podnikem Shards.io. Firma je prozatím ve vývoji a má kapacitu obsloužit jen pár zákazníku, nicméně již nyní údajně vydělává slušné peníze.
 
A Aliashkevich chce jít ještě dál - jednou by rád konkuroval i velikánům, jakými jsou Exadata, HP Vertica nebo Oracle. Jeho cílovou skupinou jsou totiž velké mezinárodní firmy: „Zajímají nás databáze 100 TB a více“.
 
Tento postup může naznačovat, že se podnikání v sektoru Velkých dat opravdu vyplatí jen tehdy, pokud míříte na dostatečně velké společnosti, které výsledky opravdu využijí a jsou ochotny za ně zaplatit. Jestliže je tato myšlenka pravdivá, možná si v České republice na skutečný užitek z pojmu Big Data ještě pár let počkáme.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání