x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Chci s naším produktem dobýt svět

13.08.2013 / František Prokop
Jiří Stabla je zakladatelem kosmetické značky Carun (společnost Carun Pharmacy), jenž provozuje obchodní a informační portál Konopnyshop.cz. Před lety začal vyrábět kosmetické krémy z takzvaného technického konopí, aby se vyhnul zákazům prodeje marihuany. Dnes nabízí své zboží ve čtyřech vlastních prodejnách Konopnyshop.cz  a na internetu pod stejnojmennou adresou. Denně prodá více než tři stovky mastí, olejů a gelů vyrobených z konopí. Třicetiletý podnikatel vystudoval obor kuchař-číšník, poté začal pracovat ve firmě VlP, která stála i u zrodu kosmetické značky Carun. Vedle konopné kosmetiky chce rozjet řetězec rychlého občerstvení pro vegany a plánuje spustit web s veganskými recepty.
 
Představte nám krátce svůj byznys?
 
První výrobky značky Carun vznikly před třemi lety v reakci na výpadek dodavatele ještě pod vlajkou ostravské firmy VlP. Dnes podnikám pod značkou Carun resp. firmou Carun Pharmacy, kterou jsem založil loni. Firma v minulém roce dosáhla obratu v řádu desítek milionů korun. Má tým několika stálých pracovníků a síť několika stovek prodejců.
 
Kdy Vás napadlo založit firmu?
 
Moje přítelkyně trpěla kožními problémy a byl to právě krém z konopí, který jí pomohl. Rozhodl jsem se, že bych měl konopné produkty zprostředkovat i ostatním lidem. V té době jsem byl navíc úspěšným poradcem jedné kosmetické společnosti. Se společníkem Jiřím Vlkem jsem se tehdy po několika osobních schůzkách domluvil, že rozjedeme projekt Konopnyshop.cz a budeme lidem dodávat konopnou péči a zároveň osvětu. Nejprve jsem pouze začal distribuovat kosmetiku z konopí od jiného českého výrobce. Jenže náš jediný partner najednou firmu prodal a nový majitel rapidně zvýšil cenu. Využil toho, že jsme měli hotové katalogy, které bychom jinak mohli vyhodit, takže jsme produkty prodávali i s minimálními maržemi. Tedy do chvíle, než do svých výrobků přestal přidávat konopí. Pak už nebyl důvod prodávat kosmetiku bez té nejcennější suroviny a spolupráce z mé strany skončila.
 
Co bylo nejtěžší překážkou v podnikání?
 
Dopodrobna jsem studoval, co mají masti z léčivého konopí obsahovat. Připravili jsme výrobu na úrovni farmaceutické, sehnali nejlepší suroviny a další komponenty. Museli jsme vyřídit spoustu administrativy. V Česku to funguje tak, že výrobce ohlašuje takzvanou shodu. To znamená, že produkt neporušuje legislativu platnou na českém území. U zdravotnických prostředků je pak nutné doložit klinickou studii. Naším cílem je vyrábět ty nejkvalitnější produkty i na úkor vyšší ceny produktu. Mojí filozofií je dát lidem to, co sám používám, s čím se koupu, co jím.
 
Jaká je Vaše pozice na trhu?
 
Ač neskromně, považujeme se za průkopníky, a lidé o tom vědí a stále se k nám rádi vracejí. Důvodem je naše odbornost, rádi všem poradíme a vše vysvětlí. Například i to, jaké jsou rozdíly mezi mastmi. Na trhu jich existuje dnes již nespočet. Ovšem ty kvalitní, jako Carun, mají na etiketě uvedeno „Cannabis Sativa Extract“, nikoli jen „Cannabis Seed Extract“ apod. Znamená to, že správné účinky mají ty, které obsahují výtažek z celé rostliny konopí, nikoli jen konopný olej získávaný lisováním ze semínek. Rovněž pozor na uvádění % konopí v obsahu, toto číslo je velmi zavádějící. Pokud přípravek obsahuje dvacet procent konopí, ještě to neznamená, že se jedná o části s obsahem cannabinoidů, které jsou farmakologicky účinné. Každá rostlina má navíc jiný poměr cannabinoidů a není v našich silách to měřit u každého kusu zvlášť.Jen tak zdraví i nemocní vyzkoušejí správnou sílu konopí. Proto s námi dnes spolupracují tisíce lidí.

Jaké bylo Vaše nejtěžší rozhodnutí?
 
S výrobou je spojena spousta administrativy. V Česku to funguje tak, že výrobce ohlašuje takzvanou shodu. To znamená, že produkt neporušuje legislativu platnou na českém území. U zdravotnických prostředků je pak nutné doložit klinickou studii. Například pleťový krém se nám podařilo vyladit na 122. pokus. Dlouho jsme hledali poměr přírodních látek, aby se spojily v krém dokonalé struktury. Řešili jsme i problém se vzácným druhem plodu jojoba, který jsme chtěli použít. Rodí se ho málo a je proto velmi drahý. Hledali jsme alternativy, ale nakonec jsme kvůli obavám z horší kvality zůstali u něj. U výrobků pro intimní hygienu, které jsme vyvíjeli rok a půl, jsme chtěli použít jen přírodní látky, které příliš nepění. Strávili jsme spoustu času hledáním nejvhodnějšího poměru složek, abychom se vyhnuli chemickým přísadám.
 
Co se Vám nejvíce povedlo aneb jaký byl Váš nejlepší obchod?
 
Produkty distribuujeme ve vlastních konopných lékárnách, přes e-shopy. Otevřeli jsme Konopnou lékárnu v Obchodním centru Letňany, v Českých Budějovicích, v Litoměřicích, Havířově, chystáme se v Ostravě, výrobky prodáváme v létě na zámku Konopiště. Máme rovněž síť vlastních prodejců na způsob Avon Ladies. V Česku od srpna zajišťujeme péči o klienty v lázních ve Volarech (hotel Bobík). Máme připravený rašelinový zábal s konopím. Dnes už nás distribuují také lékaři, a dokonce i policisté.
 
Expandujeme do zahraničí, dnes obchodujeme se Slovenskem, Německem, Srbskem i s Velkou Británií. Víte, rád bych s Carunem dobyl svět, z Benešova, města králů. Ale musím říct, že nejlepší životní poznání mám z Prahy. Proč? Nebýt matky měst, nevznikl by Carun. Nebýt Prahy, nemělo by Česko trávu. Co mě hnalo dál, je i můj rodný kraj. Město Havířov. Každý podnikatel prodávající produkty by je chtěl mít všude. Chci být tam, kde jsou lidé, kteří si zaslouží produkty Carun. Tam je chci prodávat. Víte, v knize Egypťan Sinuhet je dobře napsáno, že pokud se naučíš léčit, nebudeš nikdy chudý.
 
Vyplatila se i spolupráce s agenturou Just Communication, jež zajistila skvělou mediální podporu.
 
Chcete se ve svém oboru rozvíjet? V čem konkrétně?
 
Novinkou je nyní pleťový krém navíc s vzácným druhem plodu jojoba. Rodí se ho málo a je proto velmi drahý. Předpokládám velký úspěch s konopným intimním mycím gelem Carun. S vývojem jsme strávili rok a půl. Chtěli jsme použít jen přírodní látky, které příliš nepění. Strávili jsme spoustu času hledáním nejvhodnějšího poměru složek, abychom se vyhnuli chemickým přísadám. Připravujeme ústní vodu, šampon na vlasy, tělový krém či balzám na rty. Sortiment není náhodný, vyplývá z požadavků pacientů. Brzy zjistíte, co komu vyhovuje. Například olej Carun je výborný na pleť, ale dostane se i do hloubky. Všechny produkty jsou zaměřeny a vyvíjeny na základě konzultací přímo se zákazníky. Připravené máme i konopné sérum, o které mají lidé obrovský zájem. Čekáme na podporu. Myslím, že do roka se setkají s něčím, co tady nebude mít konkurenci. Ale pozor. Konopí na světě není a kdo si myslí, že je, plete se. Podívejte se kolem sebe. Hra, kterou hrajeme, je kaskadérská, ale daří se.
 
Setkal jste se s nějakou nestandardní situací? Ať už ze strany dodavatele, konkurence či státních institucí?
 
Stále jsme pod neustálým dohledem. Nejspíš na nás chodí udání, protože kontroly si ve firmě podávají dveře. Odebírají nám vzorky, zkoumají je, jako by se nás pokoušely nachytat. Nedávno jsme dostali padesátitisícovou pokutu za to, že jsme měli drobnou chybu v klinické studii. Teď mi Česká lékárenská komora doporučuje, abych stáhl název Konopná lékárna. Prý by v souvislosti s legalizací ostrého konopí pro léčebné účely mohl název pacienty zmást a mysleli by si, že nabízím produkty z marihuany. Jak ale mohou vědět, že je nebudu vyrábět, naopak se do toho nyní rádi pustíme.
 
Zažil jste v rámci Vašeho byznysu nějakou bizardní situaci, perličku či zajímavost?
 
Problém je i přesvědčit lidi o předsudcích vůči konopí. Dělal jsem to tak, že jsem chodil do nejrůznějších obchodních řetězců a nabízel naše produkty lidem. Vlastně byl úspěch už v tom, když mi to jejich vedení dovolilo, kolikrát jsme museli zůstat stát před lékárnou nebo před obchodním centrem. Samozřejmě se na mě spousta lidí dívala skrz prsty jako na feťáka. Stovky krémů jsme rozdali zadarmo. Mazali jsme lidi na ulicích, aby se sami přesvědčili, že Carun funguje. Na druhou stranu se mezi lidmi našla i spousta těch, kteří konopnou kosmetiku znali od konkurence. Ti zase měli problém s tím, že na obalech neuvádíme, kolik procent konopí naše kosmetika obsahuje.

Spousty pochybovačů je i mezi lékaři. Pořádali jsme přednášku o rakovině a působení kanabinoidů, přišli na ni dva doktoři, přestože jsme jich pozvali několik set. Několikrát se nám stalo při prezentacích, že se mezi posluchači objevili skeptici, kteří většinu lidí strhli s sebou a ti pak odešli, přestože je původně zajímalo, co se jim snažíme sdělit. Občas to bylo dost demotivující.
 
Co byste dnes, pohlédnete-li do minulosti, udělali jinak?
 
Bylo by toho hodně, ale chybami se člověk učí. Velmi stojíme o to, vyrábět produkty s obsahem THC například pro paliativní léčbu, která zmírňuje utrpení nevyléčitelně nemocných. Koncepci už na to máme vypracovanou. Proto jsme také usilovali o legalizaci. Byly to i naše studie, které sloužily jako podklady pro hlasování v parlamentu. Nyní to ale vypadá jako hra pár vyvolených, která je předem dojednaná, a to mě mrzí. Někdy si říkám, že jsme měli začít rovnou v jiném státě, kde jsou podmínky přijatelnější a lidé si nehážou, když jde o zdraví lidí, klacky pod nohy. Ukazuje se, že Česko není na návrat konopí do běžného života připravené. Snad se mýlím.
 
Jak vidíte budoucnost Vašeho podniku?
 
Mojí vizí je spolupráce s velkými koncerny. Jejich zakladatelé byli lidé mně podobní. Dali lidem kvalitu a to se jim vrátilo. Například Procter and Gamble. Vědí, jak se to dělá, my také, ale na rozdíl od nich nejsme tak silní. Ale budeme tak dlouho pracovat, až se k nim přiblížíme. Nyní rozjíždíme projekt zdravého životního stylu, veganské recepty. Sám jsem gastronom a rád bych tedy dělal nadále poradenství ve výživě. Ne jak to dělá Pohlreich. Lidé totiž přes výživu ovlivňují své životy. Carun je filozofie, kterou nejde zastavit. Kdyby před pár lety Jobsovi někdo řekl, že to nejde, myslíte, že by ho to zastavilo? Ne. Už tisíce lidí mělo co do činění s našimi produkty a nadále chci zdokonalovat naše působení a podílet se na výzkumech konopí. Chci vrátit konopí lidem. Děláme vše s tím, abychom vyráběli nejlepší produkty na světě. Hledíme na to, co obsahují, a výsledky naší činnosti se nám vrací.
 
 
 
 
 
 
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání