x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

15 tipů, jak zapůsobit na obchodním jednání

Zvyšte své šance a získejte důvěru

13.09.2017 / Petra Zlámalová
Jak nejlépe zapůsobit v průběhu jakéhokoliv jednání? Možná vás překvapí, že to zdaleka nebude o vás a vaší snaze zapůsobit, ale o tom soustředit se na druhého. Skvělý vyjednavač je také skvělým posluchačem.
Umění naslouchat je obdobná dovednost jako mluvení. Ačkoliv se to mnoha lidem nezdá, jedná se o schopnost mnohem důležitější. Jak tedy pracovat na zdokonalení dovednosti naslouchat a tím zvýšit své sympatie u protistrany? Vaše charisma se při dodržování následujících pravidel podstatně zvýší. Mnohem více než pokud přijdete na jednání jako pan dokonalý a druhého zasypete seznamem svých pracovních či firemních úspěchů. Jak na lidi pozitivně zapůsobit je přitom velice snadné.

Máme pro vás 15 jednoduchých pravidel, jak se pro druhé lidi stát oním "sympatickým chlápkem, se kterým každý rád jedná":

1) Chápejte naslouchání jako interaktivní proces, tím zvýšíte i své soustředění. Je to vždy o dvou lidech a vzájemném pochopení, nikoli o snaze ovládnout situaci, mít věci pod kontrolou a dosahování jen vašich vlastních zájmů.

2) Nakloňte tělo mírně dopředu.

3) Hlavu naopak nakloňte trochu na stranu nebo občas přikyvujte. Vzbudíte tím v druhém člověku pocit, že dáváte pozor.

4) Použijte techniku zrcadlení. Odrážejte neverbální komunikaci protistrany nebo slova. Parafrázujte a opakujte informace a sdělení vlastními slovy.

5) Ptejte se. Zajímejte se o druhé a jejich stanoviska. Nezapomínejte, lidé vždy vycítí manipulaci, takže zkuste působit autenticky a projevovat opravdový zájem.

6) Soustřeďte se na obsah nikoli na způsob podání. Řešte pouze obsah toho, co vám druhá strana říká nikoli formu. Neberte si nic z toho, co pronese, osobně.

7) Zaměstnejte svou mysl. Vaše myšlenky jsou několikrát rychlejší než mluvené slovo řečníka. Mysl si tedy zaměstnejte, abyste se nezačali nudit, to protistraně neunikne.

8) Buďte trpěliví a neskákejte druhému do řeči.

9) Poskytujte zpětnou vazbu.

10) Vždy zachovávejte respekt. Ať uslyšíte cokoli.

11) Mějte mysl otevřenou. Hodnoťte až druhá strana skončí, ne dříve. Vyhněte se neuváženým soudům, ať už se týká osobnosti druhého nebo obsahu sdělovaného.

12) Pokud se nedokážete oprostit od hodnocení, rozdělte si papír na dvě poloviny. Na jednu stranu si piště holá fakt, na druhou své vlastní hodnocení toho, co jste slyšeli. Možná vás překvapí, jak se mohou lišit.

13) Pokud druhému nevěříte, zeptejte se na detaily nebo chtějte slyšet argumenty, které by jeho prohlášení podpořilo.

14) Nenechte se rušit. Zapomeňte na mobil, technologie nebo cokoli, co by vás mohlo vyrušovat z jednání.

15) Noste si sebou na jednání velkoformátový blok a zapisujte si. Poznámky zesílí míru vašeho porozumění. Nemusíte se ptát znovu a opakovat a zároveň se pak protistrana bude vyjadřovat konkrétněji a uvážlivěji.

Závěrem pamatujte, že i vůli být dobrým posluchačem a naslouchání lze trénovat. Pokud si toto umění osvojíte, budete v rámci obchodu na druhou stranu působit mnohem profesionálněji, ale také lidsky a vytvoříte tak ovzduší důvěry, ve kterém bude každé vyjednávání snazší.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Konference MontyRich: Building Better Business je za námi!

Diváci si odnesli mnoho inspirace, nové zkušenosti i cenné kontakty

Článek

Kolik obleků by měl mít každý správný muž?

Šaty dělají člověka a oblek je toho jasným důkazem

Článek

Smart casual, business casual?

Aneb co kdy na sebe

Článek

Kdo nás žene vpřed? 3 lidé, které potřebujete k úspěchu

Aneb co potřebujeme k tomu, abychom byli lepší

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Čím láká korporát mladé lidi? Tím, co vám startup nenabídne

Sociální jistoty a dovolená v Jugoslávii

Článek

Proč ráno vstáváte z postele aneb S IKIGAI za smyslem života

Tajemství spokojenosti

Článek
Další články z rubriky Lifestyle