x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Chcete si zkrátit cestu k úspěchu? Myslete jako inovátor

Jak na vrchol v krátkém čase

27.07.2017 / Petra Zlámalová
Věříme, že pracujete tvrdě. Ale pracujete také chytře? Všechny konvence, na nichž jsme vyrostli, můžeme porušit. Dokonce je to i nevyhnutelné, protože nejrychlejší cesta k úspěchu není ta tradiční a osvědčená. Jaký je rozdíl mezi někým, kdo na trhu zazáří jako kometa, a ostatními?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma
Jak si inovátoři zkracují cestu k úspěchu? Nepleťte si však pouze krátkodobé "zkratky k zisku" s dosažením trvalého úspěchu a vytváření hodnot, o kterém mluvíme my.

Určitě znáte osoby, které zazářily v rekordně krátkém čase. Přes noc se de facto staly slavnými nebo jejich výrobky obletěly celý svět. Myslíte, že to byl zázrak? Nenechte se zmást. Umění zkratky nám vysvětlí, jak inovátoři občas uvažují a mění realitu obdobně jako hackeři. Předpokladu, který je třeba mít, se říká laterální myšlení. Nejedná se však o náhradu tvrdé práce. Tímto způsobem "pouze" eliminujete úkony, které byste museli pořád dokola opakovat.

Co je laterální myšlení?

Jedná se o způsob myšlení zaměřený zejména na kreativní řešení problémů. Podstatou laterálního myšlení je nepřímý a obvykle netradiční postup. Ten klade důraz na vykročení z existujících modelů a rámců myšlení s cílem vyvinout nové nápady, jichž by nebylo možné dosáhnout sekvenčním logickým myšlením.
 
Pro srovnání – jak rychle vydělali svou první miliardu:

Ropnému magnátovi Johnu D. Rockefellerovi trvalo 46 let, než vydělal svou první miliardu dolarů.
 
O 70 let později se počítačový inovátor Michael Dell stal miliardářem za 14 let. 

Billu Gatesovi stačilo od prvního milionu k dosažení miliardy už pouhých 5 let.

JerryYang a David Filo, zakladatelé Yahoo, tuto částku vydělali už za 4 roky.

Pierre Omidyar, jež je otcem dražebního portálu Ebay.com potřeboval už jen 3 roky.

Andrew Mason ze společnosti Groupon zvládl dosáhnout první miliardy už za 2 roky.



Není tedy pochyb, že pokud myslíte nekonvenčně jako inovátoři, čas, který potřebujete na dosažení svých cílů, dosažení bohatství a změny, se neustále zkracuje. Největší podíl na tomto samozřejmě mají technologie a komunikace, protože ve standardních odvětvích se často způsob myšlení ani technika dosahování cílů nezměnily.

Podívejme se blíže na některé rysy chování nekonvenčních osobností ze sféry podnikání a naučme se dosáhnout rychlejšího pokroku. Tyto věci platí jak pro malé i velké firmy, ale také pro startupy. Může je využít kdokoli, kdo chce v životě něčeho dosáhnout.
 
Nové myšlenky se objeví  nejčastěji tehdy, pokud zpochybníte předpoklady, na nichž je problém založen.

Najděte zkratku či páku + správné načasování: Pákový efekt je o tom, abyste vlastním úsilím dosáhli exponenciálně lepšího výsledku. Čím delší je páka, tím méně je potřeba vynaložit síly. Mladý blázen do sci-fi se pak klidně může stát šéfem filmového studia. Správné načasování. Raději příležitost hledejte, než abyste na ni čekali. Poznejte tu správnou vlnu a čas. Buďte na správném místě přesně v ten pravý okamžik. Rozdíl mezi tím, že vlnu zachytíte, a tím, že se přes vás přežene nebo ji minete, jsou centimetry. A jak toho dosáhnout? Buď můžete vlnu zachytit tvrdou prací (pádlováním), anebo najdete zkratku – budete schopni číst vzorce oceánu či trhu mnohem lépe než ostatní.

Trénujte kreativní myšlení a pozorujte okolí. Ti nejlepší surfaři světa vyhrávají tak, že dokáží intuicí vytušit ty správné vzorce a jsou na správném místě ve správný čas (jako výhra v loterii) a oceán pak tvrdou práci udělá za vás. Pak vám stačí k úspěchu vyvinout minimum úsilí. Sledujte, které věci na lidi fungují a které naopak ne. Například rozmach sociálních sítí v posledních letech lze skvěle využít pro public relations. Pokud dokážete odvodit potřeby cílové skupiny, facebook už váš produkt nebo službu pošle „oceánem“ sám.

V každém oboru, ať už se jedná o surfování, účetnictví, nebo politický fund-raising, se schopnosti „rozpoznání vzorů“ získávají primárně tréninkem a zkušenostmi. Pokud nevěříte své zkušenosti, která zlepšuje intuici, volte poradce či analýzy (například Google Analytics). Vůdci a manažeři často čerpají z desítek let zkušeností, které jsou archivovány a tříděny v hloubi jejich mozku. Trh je potřeba interpretovat tím správným způsobem. Intuice je totiž výsledkem nevědomého rozpoznávání vzorů. Skvělou vlnu zachytil například koncem roku 2012 Gmail a AdSense (na obsahu stránek založená reklama) od Googlu.

Trénujte s těmi nejlepšími. Nebo alespoň s těmi, co ví a umí více než vy. Nebojte se, že budete za blbce – tréninkem s někým horším se nikdy neposunete.
 
Rozdělte úkol na hodně malých, pak dojdete k úspěchu/dokončení rychleji a navíc si udržíte potřebnou motivaci.

„Hrajte si“ a zkoušejte nové věci. Například ve firmě 3M zaměstnanci mohli 15 procent času trávit tím, že vymýšleli novinky a nové postupy, aniž by se museli komukoli zpovídat. V Googlu je to až 20 procent. Ano, pokud máte skvělý produkt nebo službu, vydržíte s ní roky, ale svět i doba se neustále posouvá. Pro lékaře je takové samostudium a sledování nových trendů dokonce nutností. V opačném případě může pacienty i ohrozit. Je potřeba alespoň potenciálně experimentovat se všemi trendy.

Nemusíte být vždy první. Stačí být pouze v první silné linii. Dle výzkumů si kolikrát vedl dlouhodobě lépe ten druhý před průkopníkem. Vzpomeňte na slova podnikatele a vizionáře Václava Muchny: „Facebook nebyl první sociální sítí, Airbnb nebyla první platforma pro sdílení domovů a Uber nebyl první sdílenou přepravou.“

Používejte "superspojovatele". Pokud jste v oboru noví a nemáte dost kontaktů, snažte se využívat "superspojovatele". Jednoduše řečeno, najděte uzel s velkým počtem větví. Ať už skrze média, sociální sítě, networking či konkrétní lidi, kteří mají dobré kontakty a mají jich mnoho. Přes ně se zkoušejte napojit na osoby, které by vám mohly pomoci, nebo na co největší okruh možných uživatelů vaší služby či cílovou skupinu vašeho produktu. Potřebujete své informace předat relevantnímu publiku. Neoslovujte však každého zvlášť, najděte někoho, kdo vás seznámí se všemi těmi správnými lidmi.

Zjednodušujte. Více nemusí nutně znamenat lépe. Pokud chcete prorazit, najděte zjednodušení potřebných věcí. Příkladem budiž beztlačítková myš Apple Magic House.

Inovace pochází z latinského slova innovare, kde "in" znamená dovnitř a "novare" nový, nemusí to znamenat expanzi nebo vynález něčeho lepšího, většího. Někdy se stačí zaměřit více na účel věci a najít zkratku –zjednodušení, které miliony lidí uvítají. Díky tomu může nová značka "ukrást" s levnějším produktem nebo zjednodušením zákazníky již zavedeným společnostem na trhu.

Naučte se také zjednodušit svůj život. Bylo dokázáno, že každý, kdo musí přijímat mnoho nepodstatných rozhodnutí, vykazuje posléze menší stupeň sebekontroly. Příkladem je kupř. Steve Jobs, který měl na každý den ve skříni stejný černý rolák a stejný model jeansů Levis. Zaměřte se na to, co je v životě opravdu důležité, zbavte se všeho nadbytečného – krom toho, že se vám uleví, můžete pak svoji energi nasměrovat tím správným směrem. Dalším příkladem je kupř. zjednodušení finského školního systému, jeho restrukturalizace a jeho rapidní a celkové zlepšení vzdělávacího systému.

​Naučte se říkat NE. Zbavte se starého, co nefunguje. Nechte dobré za sebou a vyjděte vstříc skvělému.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Smart casual, business casual?

Aneb co kdy na sebe

Článek

Kdo nás žene vpřed? 3 lidé, které potřebujete k úspěchu

Aneb co potřebujeme k tomu, abychom byli lepší

Článek

Čím láká korporát mladé lidi? Tím, co vám startup nenabídne

Sociální jistoty a dovolená v Jugoslávii

Článek

Proč ráno vstáváte z postele aneb S IKIGAI za smyslem života

Tajemství spokojenosti

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Lektor osobní produktivity: Neschopnost pracovat se svým časem může znamenat past

A lékem není pouze aplikace

Článek

Chcete dosáhnout úspěchu? Pak nesnězte ten marshmallow!

Jak obětovat méně pro více

Článek
Další články z rubriky Lifestyle