x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Boj s prokrastinací: Vytvářejte cíle efektivně (metoda SMART)

Jak správně definovat dlouhodobý cíl?

14.07.2017 / Petra Zlámalová
A opět jsme u priorit. Jak zdokonalit svou schopnost volit mezi projekty? Jak jim přiřadit určitou prioritu? A jak je neodkládat? Jednoduše. Metoda SMART je tu pro nás, abychom se naučili své cíle definovat reálně a efektivně.
Začněte uvažovat v delším časovém horizontu a každý úkol si propojte s konkrétním dlouhodobým cílem. Pak zmizí vaše podvědomá výmluva: "Není to přece až tak důležité, když to dnes neudělám, nic se nestane." V momentě, kdy se naučíte uvažovat v systému dlouhodobých plánů, už se vám prostě nestane, že by pro vás mezikrok vedoucí k dosažení cíle nebyl důležitý a nebudete ho do nekonečna odkládat. Za každým dosažením velkého cíle je právě nespočet malých kroků. Vzpomeňme už na prastarou metodu Kaizen a samuraje – už ti si uvědomovali, že za úspěchem stojí právě ony malé krůčky.

Jak však tento způsob myšlení uvést do praxe?

K tomu vám dopomůže metoda SMART, kterou už jistě někteří znáte, nicméně opakování je matkou modrosti. Pokud budete ve firmě zadávat úkoly, které budou definovatelné následujícími hodnotami, nebudou jejich splnění odkládat ani vaši zaměstnanci. Mohli jste se také setkat s domácí alternativou KARAT (konkrétní, ambiciózní, reálný, akceptovatelný a termínovaný).

Metoda SMART

Je tvořena začátečními písmeny těchto slov (v praxi existuje a užívá se vícero alternativ):

Specific: Znamená konkrétní. Také jednoduchý (simple). Úkol je splnitelný, pokud je jednoduchý. Každá složitost představuje zbytečnou komplikaci. V prvé řadě si musíte odpovědět na základní otázky. Co potřebujete, je primárně konkrétní cíl s měřitelným výsledkem a díky odpovědím na tyto otázky budete mít jasno.

Příklad: Dne 1. 11. 2017 uběhnu vzdálenost 10 km za 1 hod a 10 min.

Pokud si cíl stanovíte takto konkrétně, budete prostě vědět, zda jste byli úspěšní ,nebo ne. Místo, překážky a motivace, to už leží ve vašich rukách.

Ptejte se sami sebe:

Kdo? (kdo se účastní?)
Co? (o co se snažím, čeho chci dosáhnout?)
Kdy?
Kde? (kde chci cíle dosáhnout?)
Jaký? (jaké překážky, omezení mám čekat?)
Proč? (proč to vůbec dělám?)

Measurable: Tedy měřitelnost. Ale také motivující a smysluplný (meaningful). Úkol, který nechápete, nebo takový, který se vám příčí, budete logicky odsouvat do nekonečna. Co se týče měřitelnosti, například "budu se věnovat každý den místo obchodování 2 hodiny rodině" zní mnohem lépe než "budu se více věnovat rodině". Zřejmě sami cítíte ten rozdíl. Klidně si veďte záznamy o tom, jak se vám daří, tak můžete sledovat každodenní pokroky a jak cíl plníte (k podpoře vaší motivace můžete zkusit buzer-lístek, jehož vzory si můžete stáhnout na internetu).

Ptejte se například:

Kolik času, prostředků atd. budu potřebovat?
Jak poznám, že jsem cíle dosáhl a úkol jsem splnil?

Attainable: Cíle musí být nastaveny tak, aby byly dosažitelné. Ale také adekvátní (těžko můžete chtít po introvertovi, aby vedl veškeré porady) či akční. Akční cíl v rámci firmy znamená call for action a o akci a splnění úkolu požádat konkrétní osobu (obecná zadání, která zazní do pléna, nefungují). Cíle mohou být náročné a dlouhodobé, ale musíte si být jisti, že jich lze poctivou a vytrvalou prací dosáhnout. Snažte se v myšlenkách rozšiřovat své možnosti, ale nestanovujte si přemrštěné cíle hlavně v oblastech či oborech, kde jste začátečník. Tam budete potřebovat více času i tréninku. Jako všude začínejte po již zmíněných malých krůčcích. Větší cíle rozfázujte na jednotlivé mezikroky. Když dosáhnete jistoty a cíle budete plnit, laťku samozřejmě zvyšujte.

Ptejte se sami sebe:

Mám šanci pro tento cíl/projekt získat všechny potřebné informace? Disponuji potřebnými vlastnostmi a dovednostmi? Mohu se je případně doučit? Mám dostatek prostředků, času i energie? Jakými způsoby mohu cíle dosáhnout? Jakou konkrétní činnost musím vyvinout, abych dosáhl cíle?

Relevant: Odpovídající, relevantní, realistický. Plánovaný výsledek musí být realistický, musíte jej přijmout za svůj – být tedy přesvědčeni, že ho dosáhnete (případně řešitel v podobě zaměstnance, kterému úkol zadáváte). Pokud jste ve hře vy a váš soukromý život, pak by měl cíl odpovídat hlavně vám. Myslete vždy na to, čeho chcete dosáhnout VY. Nikdy si nenechte vnutit nic od okolí. Pokud totiž cíl není součástí vaší vnitřní motivace, pouze vnější, nemůže mít dlouhodobého trvání, ač byste se snažili sebevíc. Krátkodobě samozřejmě uspět můžete, ale pokud cíl nepřijmete jako součást osobní motivace, do budoucna se jeho dosažení a vaše vůle rozplyne.

Time-bound: Musí být měřitelné časem, také vše související se slovem "time". Úkol musí mít konkrétní termín. To je naprosto zásadní věc a velmi častá chyba, když termín chybí.

Ptejte se pak jednoduše:

Do kdy mám dosáhnout splnění cíle?
Jak dlouho mi potrvá úkol splnit?
Kdy s tímto úkolem začnu a kdy skončím?

Pokud jste zaměstnancem a je na vás v zaměstnání delegován úkol, zkuste si v něm výše uvedené hodnoty najít. Pokud nenajdete, vždy požádejte o doplnění informací, jinak se může stát, že odvedete práci špatně.

Závěrem doplníme, že existují ještě dva znaky, které slovo mohou prodloužit na SMART(ER).

Písmeno E znamená hodnocený (evaluated) či enjoyable (zábavný). Úkol by měl být vyhodnocen a řešitel by měl získat zpětnou vazbu, což se však týká vašich aktivit v životě i obecně – zpětná vazba je pro váš progres důležitá. A druhé písmeno R může znamenat odměněný (rewarded). Ale to už se dostáváme dále k psychologii, komunikaci, leadershipu atd. a tyto věci si už ponecháme jako námět pro další článek.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Proč ráno vstáváte z postele aneb S IKIGAI za smyslem života

Tajemství spokojenosti

Článek

Lektor osobní produktivity: Neschopnost pracovat se svým časem může znamenat past

A lékem není pouze aplikace

Článek

Chcete dosáhnout úspěchu? Pak nesnězte ten marshmallow!

Jak obětovat méně pro více

Článek

15 tipů, jak zapůsobit na obchodním jednání

Zvyšte své šance a získejte důvěru

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Jak létají manažeři za byznysem aneb Když běžné letadlo nestačí

Cestování privátním tryskáčem

Článek

Šaty Marilyn Monroe i originální Batmobil. Toto je 7 memorabilií, které se prodaly za nejvyšší cenu

Milionové suvenýry

Článek
Další články z rubriky Lifestyle