Strategie Hermès: Parfém si kup, na kabelku zapomeň

Jak se prodává exkluzivita

Ve světě, kde se Michael Kors stal obyčejným a Louis Vuitton příliš okázalým, hrdě stojí hráč, který otřesy trhu s luxusním zbožím příliš nepociťuje. Francouzský Hermès ví, po čem smetánka touží, a dokáže ji to dát.

„Domnívám se, že naše produkty spojují zákazníky s lidskostí, a proto po nich tak touží. Naše produkty probouzí v lidech senzitivitu a poskytují smyslové potěšení.“ Zhruba těmito slovy vysvětloval úspěch značky její kreativní ředitel Pierre-Alexis Dumas.

Hermès [erme] drtivou většinu svých výrobků dělá přímo ve Francii, a to ručně. S ničím jako povolené švy či sedřená kůže se tedy nesetkáte. Nečekejte ani žádná loga a signifikantní vzory. Pokud nejste znalci, pak Hèrmes kabelku na ulici ani nepoznáte. Značka se tak nepotýká s problémem padělků, jako její kolegové z branže. Ikonická hnědá LV se přece jen kopíruje mnohem snadněji.

Je ale důvod poptávky skutečně tak poetický, jak jej popisuje Dumas?

„Hermès své nejžádanější produkty (jako například kabelky Birkin) konstantně zdražuje.“

S největší pravděpodobností ne. Minimálně se nejedná o nejsilnější faktor. Hermès si naprosto dokonale hraje s touhou horních deseti tisíc. S touhou lidí, kteří skrze hmotné statky demonstrují svůj exkluzivní status. Značce se podařilo odmítnout na první pohled lákavé pokušení – prodávat více.

V intencích “klasického” podnikání se přesně o to budete snažit. Registrujete zvyšující se poptávku po vašem produktu. Co uděláte? Budete více a více prodávat. Uspokojíte větší množství zákazníků a budete realizovat tučnější profit. Tento model má jeden háček. Je nevhodné jej aplikovat na luxusní zboží. Zde, když jako značka hodně prodáváte, z vysněného se relativně rychle stane nechtěné. Chudák Michael Kors by mohl vyprávět.

„Značka dává 'ochutnat' své plody i široké veřejnosti. Parfém, respektive toaletní vodu lze pořídit i za tisíc korun.“

Hermès své nejžádanější produkty (jako například kabelky Birkin) konstantně zdražuje. Co z toho plyne? Do oběhu se jich dostane méně. Bude módní dům chudnout? Ne nezbytně. Dává totiž “ochutnat” své plody i široké veřejnosti. Parfém, respektive toaletní vodu lze pořídit i za tisíc korun. Po chvíli šetření si průměrně vydělávající lidé mohou dovolit náramek, šátek nebo další z doplňků. U zákazníka proběhne asociace parfému s onou nedostupnou kabelkou a aura exkluzivity se rázem stává dostupnou.

Jak nákup velice drahé kabelky po čekání na “waiting listu”, tak objednání levného parfému z e-shopu vyvolává u obou typů zákazníků příjemný pocit, za nějž může především dopamin. Pocit štěstí a radost z toho, že můj příští nákup u Hermès už možná bude dražší.

Podobné články

5 způsobů, jak se znovu těšit na pondělí
Lifestyle

5 způsobů, jak se znovu těšit na pondělí

Kateřina Kožíšková - 18.06.2018

Určitě všichni znáte ten pocit, kdy se po krásném víkendu probudíte a „pracovní“ realita vás zasáhne přímo mezi oči. Ne vždycky se poštěstí mít…

Chcete vstávat brzy ráno? 8 triků, které vám k tomu pomůžou
Lifestyle

Chcete vstávat brzy ráno? 8 triků, které vám k tomu pomůžou

Milan Charvát - 14.06.2018

Ne každý z nás je od přírody ranní ptáče, ale to vůbec neznamená, že brzké vstávání není pro každého. K úspěchu stačí, abychom pochopili pár…

Co je zač ten roztomilý pejsek? Tibetský mastiff s cenovkou 3 miliony dolarů
Lifestyle

Co je zač ten roztomilý pejsek? Tibetský mastiff s cenovkou 3 miliony dolarů

Tomáš Durčák - 01.06.2018

Zatímco ještě před několika desetiletími bylo úplně normální mít u domu psa, za kterého jste nikomu nemuseli nic platit, v dnešním světě si lidé…

Recenze knihy: Umění žít pozitivně
Lifestyle

Recenze knihy: Umění žít pozitivně

Patrik Kudláček - 18.05.2018

Autoři knihy Andy Cope a Andy Whittaker pracovali řadu let jako koučové v oblasti osobního rozvoje. Zaměřovali se na veškerá propíraná témata, která…

Jak se stát Géniem: Nejlepší myšlenky Alberta Einsteina
Lifestyle

Jak se stát Géniem: Nejlepší myšlenky Alberta Einsteina

Patrik Kudláček - 22.04.2018

Albert Einstein je jedním z nejčastěji citovaných mužů v historii. Ačkoliv jsou jeho citáty velmi užitečné, tak řadu z těch, které mu jsou…

Recenze knihy: 30 pravidel vítězů
Lifestyle

Recenze knihy: 30 pravidel vítězů

Patrik Kudláček - 14.04.2018

Co byste chtěli nejvíc od života? Je to bohatství, moc, nebo snad šťastný život? Směrování vašeho života je čistě ve vašich rukou, nicméně mnoho lidí…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam