x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Ceny Via Bona ocenily nejsilnější porevoluční příběhy české filantropie

Dobří lidé mezi námi

24.05.2017 / Zdravko Krstanov
Nadace Via ocenila nejsilnější filantropické příběhy Česka posledních dvaceti let. Ocenění je součástí dvacátého ročníku Ceny Via Bona, který byl výjimečný právě tím, že veřejnost vybírala v on-line hlasování nejinspirativnější filantropické příběhy z celé historie tohoto ocenění.

V kategorii „individuální filantropie“ cenu obdržela Zdenka Wasserbauerová, která za posledních 18 let přesvědčila přes 10 000 mladých lidí, aby se registrovali mezi dárce kostní dřeně, čímž zachránila řadu lidských životů.



V kategorii „Cena pro mladé filantropy“ získal nejvíce hlasů Milan Dzuriak, který navzdory své bolestivé nemoci vyráží na pěší a cyklistické výpravy, aby získal peníze na plnění snů nemocných dětí.

Ocenění „Filantropie v regionech – Cena České televize“ obdržel Jan Školník a firma Hobra-Školník, která řadou projektů a aktivit probouzí odlehlý region Broumovska. Cenu pro Dobrou firmu pak získala ČSOB za dlouhodobou a promyšlenou podporu řady dobročinných projektů.

Za posledních dvacet let Nadace Via ocenila 122 jednotlivců a firem. Z nich letos odborná komise vybrala dvacet nejsilnějších příběhů, a to ve čtyřech zmíněných kategoriích. Z těchto příběhů vybrala veřejnost v on-line hlasování ty, které ji nejvíce zaujaly. 

„Příběhy Ceny Via Bona ukazují, kam se filantropie v Česku od revoluce posunula. Zatímco před dvaceti lety firmy i jednotlivci teprve zjišťovali, co pojem filantropie znamená a přináší, v současnosti jsme mnohem dál. Firmy i individuální filantropové pomáhají promyšleněji a dlouhodobě, do skvělých filantropických projektů se pouští také teenageři, “ říká Jan Gregor, programový ředitel Nadace Via. „Letošní Cena Via Bona je tak symbolickou oslavou vývoje filantropie v Česku.“  

Posun k lepšímu v dárcovství v Česku ukazují i čísla. Z dat loňských daňových přiznání například plyne, že české firmy jsou 4,58x štědřejší než v roce 2000. V roce 2015 darovaly 3,41 miliardy korun. Výrazně roste také objem darů i počet individuálních dárců, a to rychleji než HDP. Průměrný dar na jednoho obyvatele v Česku dle daňových přiznání činí 167 Kč. Výrazně roste například také on-line dárcovství – jen přes on-line službu Darujme.cz Češi loni darovali 28 milionů korun, což je třetinový meziroční nárůst. Z dostupných dat vyplývá, že rostou dokonce i netradiční podoby filantropie, jako například darování ze závěti.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Smart casual, business casual?

Aneb co kdy na sebe

Článek

Kdo nás žene vpřed? 3 lidé, které potřebujete k úspěchu

Aneb co potřebujeme k tomu, abychom byli lepší

Článek

Čím láká korporát mladé lidi? Tím, co vám startup nenabídne

Sociální jistoty a dovolená v Jugoslávii

Článek

Proč ráno vstáváte z postele aneb S IKIGAI za smyslem života

Tajemství spokojenosti

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Lektor osobní produktivity: Neschopnost pracovat se svým časem může znamenat past

A lékem není pouze aplikace

Článek

Chcete dosáhnout úspěchu? Pak nesnězte ten marshmallow!

Jak obětovat méně pro více

Článek
Další články z rubriky Lifestyle