Tajemství úspěchu Apple? Agresivní investování do své budoucnosti

Apple se stále drží o krok napřed před svými technologickými konkurenty

Nesmírně úspěšná technologická společnost generuje za čtvrtletí více příjmů a zisku než většina její konkurence za celý rok. Úspěch plyne z faktu, že většina nových technologických výstřelků z dílny Apple je neustále o krok či dva před produkty hladové konkurence.

Zdroj: unsplash.com

Historie je plná příkladů technologických společností, které kdysi vytvářely obrovské příjmy a profity, přestaly však existovat nebo jsou pouze stínem svého bývalého já. V některých případech byly překonány chytřejšími a agilnějšími konkurenty, kteří změnili pravidla hry, v jiných případech vedení jednoduše nedokázalo udržet nastavenou dynamiku.

Jedním ze způsobů, jakým se Apple snaží zabránit takovému osudu je značné investování do výzkumu a vývoje. V posledním čtvrtletí společnost tyto investice opět zvýšila.

Další velké zvýšení nákladů na vývoj a výzkum

Během posledního čtvrtletí (druhá polovina fiskálního roku 2018) společnost Apple vyhradila na vědu a výzkum 3,38 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 21,7 %. V první čtvrtletí se jednalo o meziroční nárůst 20,1 %, můžeme tedy říci, že tempo růstu investic dokonce akceleruje.

Přečtěte si také
Apple má nakročeno k překonání bájné hranice
Dosáhne hodnoty bilionu dolarů už v letošním roce?

Tyto nárůsty vysvětluje kalifornská společnost v poslední zprávě pro Komisi cenných papírů: „Nárůst byl způsoben především růstem počtu zaměstnanců a vyššími materiálními náklady na podporu rozšířených aktivit v oblasti výzkumu a vývoje. Apple nadále věří, že cílené investice do výzkumu a vývoje jsou rozhodující pro budoucí růst, zachování konkurenceschop­nosti na trhu a pro vývoj nových inovativních produktů a služeb, které jsou ústředním prvkem strategie společnosti.“

Společnost neposkytuje konkrétní rozpis rozdělení těchto investicí, nicméně nabízí přiměřené množství indicií, jak jsou tyto finance distribuovány.

Růst produktové nabídky

Stručně řečeno se portfolio produktů společnosti Apple v rámci současných kategorií neustálé rozšiřuje. Nabízejí rozsáhlejší paletu produktů (nové displeje, čipová technologie) a služeb, čímž jsou nuceni i nadále výrazně investovat do technologií. Zároveň vyvíjejí i zcela nové kategorie produktů. Výdaje společnosti Apple na výzkum a vývoj od roku 1995 do současnosti; zdroj: YCHARTS

Každá další inovace se postupně stává složitější a dražší. Rozšíření rozsahu stávajících kategorií produktů rovněž vede ke zvýšeným nákladům, společnost však musí hájit svůj současný tržní podíl, případně se ho pokusit i zvyšovat. Kromě toho vede rozšiřování a prohlubování současných produktových řad k růstu průměrné prodejní ceny za jednotlivý produkt (skvělý příklad je inovace, která se dostala do systému iPhone X, což přispělo ke značnému zvýšení průměrných prodejních cen iPhone), následnému růstu výnosů a ziskovosti.

Další rozšiřování množství nabízených služeb a jejich podstatné zlepšování umožňuje společnosti nejenom objevovat nové zdroje příjmů, ale také povzbuzuje současné zákazníky k tomu, aby se držely svých produktů a neutíkali ke konkurenci, což pomáhá Apple udržet silné prodeje současných produktů. Kromě toho umožňuje rostoucí množství technologií ve vlastní společnosti vytvářet více diferenciovaných produktů s jedinečnými inovacemi, které nejsou k dispozici žádné jiné společnosti – alespoň po nějakou dobu. V době, kdy se se konkurenci podaří replikovat nejnovější update jejich produktů, bude Apple už pravděpodobně opět o krok napřed.

Přečtěte si také
Kam kráčí Apple? IT gigant rozvažuje budoucí investice
Padne "Jablko" daleko od stromu?

Apple také potřebuje pracovat na produktech nové generace, především příslušenství jako Airpods, HomePod nebo Apple Watch. Samozřejmě že se nestanou tyto produkty vlajkovou lodí jako iPhone, pokud ale bude Apple přinášet v těchto kategoriích pravidelné inovace, mohly by být příjmy z těchto technologií poměrně zajímavé.

Investorský pohled

Apple prokázal, že je dobrým správcem kapitálu svých akcionářů – investuje podstatné částky do výzkumu a vývoje – v průběhu let se však tato aktivita společnosti bohatě vrací. Investoři by měli v konečném důsledku ocenit ochotu technologického giganta pokračovat ve zvyšování svých výdajů, protože to jsou dnešní investice, které podpoří zítřejší obchodní výkon. A právě nyní se zdá, že společnost investuje v takové míře, že se může pravděpodobně těšit na světlé zítřky.

Podobné články

Robotické obchodování na forexu. Co to je a jak ho využít?
Investování

Robotické obchodování na forexu. Co to je a jak ho využít?

Redakce magazínu MontyRich - 11.08.2018

Jednou z možností, kam umístit přebytečné peníze, je peněžní trh neboli forex. Na forexu může obchodovat každý člověk buď sám, nebo pomocí…

NATLAND Group zvýšila v roce 2017 konsolidovaný čistý zisk na 120 mil. Kč.
Investování

NATLAND Group zvýšila v roce 2017 konsolidovaný čistý zisk na 120 mil. Kč.

Redakce MontyRich - 18.07.2018

Největšími transakcemi loňského roku byly pro Natland prodej polovičního podílu v karlovarském golfovém resortu a většinového podílu v AVANT,…

Jak se stát úspěšným investorem? Učte se od těch nejlepších
Investování

Jak se stát úspěšným investorem? Učte se od těch nejlepších

Redakce magazínu MontyRich - 14.07.2018

O životě a investičních úspěších Warrena Buffetta, Benjamina Grahama, Petera Lynche nebo Johna Bogla byly popsány stohy papíru. Nezměrné množství…

Trump vs Čína: Jaké akcie to „odskáčou“?
Investování

Trump vs Čína: Jaké akcie to „odskáčou“?

Jan Železný - 12.07.2018

Když prezident Trump začal poprvé hovořit o zavádění tvrdých celních opatření, většina komentátorů jeho slova připisovala pouze bojovné rétorice. O…

Jak proměnit své ztráty na burze v tučné zisky? Odpovědí je money management – 1. díl
Investování, Prémium

Jak proměnit své ztráty na burze v tučné zisky? Odpovědí je money management – 1. díl

Jan Železný - 11.07.2018

V propagačních brožurách brokerů o něm nenajdete ani slovo. Většina standardních burzovních školení se mu nevěnuje a autoři knih kapitoly o něm…

Kolik byste vydělali, kdybyste investovali do...
Investování

Kolik byste vydělali, kdybyste investovali do...

Milan Charvát - 10.07.2018

Nedávno jsem tu psal o několika zajímavostech, které byste měli znát o Amazonu. A jakmile člověk píše o Amazonu, narazí na jednu zajímavou myšlenku -…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam