Fotografie jsou nový investiční hit. Jak na nich vydělat?

Fotka lidí, kteří si prohlíží obrazy, dnes stojí víc než ty obrazy samotné

Zapomeňte na obrazy starých mistrů, veterány a barokní tapisérie. Ceny fotografií rostou a mnozí experti se shodnou na tom, že kdo nakoupí teď, bude si za pár let mnout ruce (plné bankovek). Jak obchodovat na trhu s fotografiemi? A jaká jsou úskalí takových investic?

Řekněme si to na rovinu – investiční auta byla jednou z nejlepších možností, jak za posledních 10 let zhodnotit své peníze. Setrvalý růst ceny po dlouhá léta zaručoval návratnost jako málokteré aktivum. Minulý čas je však na místě. V roce 2016 totiž hodnota veteránů spadla v průměru o více než 10 %.

Podobně je na tom i klasické umění. Určitě si vybavíte řadu filmů, kde je bohatství člověka vyjádřeno tím, že má dům ověšený obrazy starých mistrů. Boháč se pak prochází kolem obrazů a své hosty okouzluje vyslovováním jmen jako „Rubens“, „Caravaggio“ nebo „Velásquez“.

Přesně tito a další staří mistři ale v poslední době upadli v takovou nemilost, že jen v roce 2016 se cena jejich děl propadla o 40 %. Moderní a impresionističtí malíři jsou na tom o něco lépe, propad dělá „jen“ 12 %. Krásná umění jako celek zaznamenala pokles o 6 %. Podobně bledě jsou na tom např. orientální koberce, tkaniny a tapisérie.

Kam se všechny ty peníze poděly?

Do světa fotografie.

Například fotografie návštěvníků umělecké galerie (cítíte tu ironii?) v Chicagu od Thomase Strutha z roku 1990 se nedávno v Phillips London prodala za 777 000 dolarů. Fotografie navíc existuje v 10 výtiscích. Další autoři za svá díla brali částky přes 400 000 dolarů.

„Je to jedna z našich nejrychleji rostoucích kategorií,“ tvrdí Brandei Estes, šéfka oddělení fotografií v londýnském aukčním domě Sotheby’s. Na otázku, proč tomu tak je, odpovídá: „Je to samotnou podstatou fotografie, která je nejdemokratičtější formou umění vůbec. A taky jde stále ještě o cenově poměrně dostupnou záležitost.“

Sebekázeň fotografů

Fotky přitom doposud hrály v investičním světě roli černých ovcí a to z jednoho prostého důvodu: bohatí sběratelé si cení exkluzivity. Zatímco malíř nenamaluje dvakrát stejný obraz, fotku můžete rozmnožit, kolikrát je vám libo. I fotografové proto začali uměle omezovat počet výtisků, které ještě pro zdůraznění autenticity podepisují.

„Veřejnost má pocit, že exemplářů jedné fotografie může existovat neomezené množství,“ tvrdí Anthony Hartley z Photographer’s Ga­llery v Londýně, „to už ale dávno neplatí. Existují limitované edice, kde je standardem pět až deset výtisků. Všechny jsou navíc vytvořeny zároveň a pak už se další nedotiskují, takže kupující má jistotu, že jeho unikátní exemplář nebude za pár měsíců viset v každém druhém domě,“ dodává.

Dokáží ale fotografové odolat vábení dalších dotisků? Když prodáte fotku za ¾ milionu liber, nenatiskli byste si dalších 10? Hartley to uvádí na pravou míru: „Trh se samoreguluje. Pokud by fotograf natiskl další edici, střelil by se tím obrazně řečeno do nohy.“ – protože by dílo ztratilo punc unikátnosti a pro sběratele by se stalo bezcenným.

Důležitým atributem je právě autenticita, kterou reprezentuje podpis autora. Brandei Estes dokonce tvrdí, že jde o nejdůležitější součást díla. „Pokud tam není, tak na to rovnou zapomeňte,“ tvrdí lakonicky.

Co, kde a za kolik?

Už cítíte vůni nových bankovek a přemýšlíte, kde s investicemi začít? Brandei Estes říká: „U dražeb většinou začínáme na třech tisících liber, průměr za konečnou částku je deset až patnáct tisíc. Ve srovnání s klasickým uměním je to velmi dostupná varianta. Za originál fotografie Kiss od Roberta Doisneaua zaplatíte přes čtvrt milionu liber a víc, ale většina jeho děl se prodává za pár tisíc.“

Nejdražší kusy jsou zpravidla ty, které „dobře vypadají na zdi“ v sídlech movitých investorů. V kurzu jsou tedy fotografie módy, např. originální tisk mladé Kate Moss od Alberta Watsona se prodal za 25 000 dolarů.

„Peter Lindbergh, Helmut Newton nebo Michel Comte jsou všechno módní fotografové, kteří jdou na dračku. Jejich fotky si můžete vystavit, koukat na ně každý den a neomrzí se vám,“ vysvětluje Estes. „Stejně jako u Doisneaua má ale i Watson spoustu jiných, nádherných fotografií, které se aktuálně prodávají za zlomek ceny jeho Kate Moss. Troufám si tvrdit, že pokud je koupíte teď, za pár let vám budou vydělávat.“

Jako další příklad úspěšného fotografa uvádí Nicka Brandta, který fotí přírodu a zvířata.

Ben Burdett z Atlas Photography Gallery v Londýně se zaměřuje na hledání mladých talentů. Mnohým už pomohl zvednout cenu jejich děl na desetinásobek. „Naší prací je dostat je na novou úroveň. Riziko je tam ale vždy, nikdy nemáte nic zaručeno předem. Proto říkám: kupujte především to, co se vám líbí a co zbožňujete,“ radí.

Jejich nejpopulárnějšími autory jsou Evgenia Arbugaeva se svými magicko-realistickými fotkami ze Sibiře nebo Tamas Dezso, který uspěl s fotkami zdevastované postsovětské krajiny východoevropských zemí. Hodnota nejlevnější děl začíná na tisíci librách za 50 × 60 cm tisk z edice o 10 kusech, za větší výtisky ale můžete zaplatit až 6500 liber.

Celuloid není zlato

Pro většinu lidí jsou ale i ceny v řádu tisíců liber za fotografii příliš. Bývalý fotoeditor Guardianu Eamonn McCabe je k aktuálnímu investičnímu trendu skeptický: „Spousta mrtvých fotografů si přijde na pěkné peníze. Ti žijící jsou na tom už hůře. Na trhu je velká poptávka po starých mistrech fotografie, jako jsou Man Ray nebo Irving Penn, protože jejich řemeslný postup už dnes téměř nikdo nepoužívá. Velký trh touží po černobílé fotce a nostalgii.“

Zpravodajská fotografie je na tom úplně nejhůře, legendární válečné zpravodaje jako Roberta Capu nevyjímaje. „Lidé znají dílo fotografa z novin, znají jeho jméno, ale nepovažují to za umění. Proto se zdráhají za takové fotky platit,“ dodává McCabe. Změnit by to mohly výstavy typu World Press Photo Awards, které v investorech vzbuzují apetit na fotky mimo oblast módy. Hlavním tahounem je v tomto směru galerie Tate Modern.

Nejžhavějším foto-trhy jsou v současnosti New York, Paříž a Londýn. Se stoupající poptávkou ze středního a dálného východu nebo Asie se můžeme v dohledné době dočkat dalšího růstu cen. Sophie Wright z globální foto-agentury Magnum Photos věří stejně jako Ben Burdett, že investor by měl kupovat především to, co se mu líbí. Umění – i fotografie – jsou totiž považovány za relativně bezpečně uložené peníze, proto si je zpravidla drží roky, desetiletí nebo i celý život.

Přece byste se po zbytek života nechtěli v obýváku koukat na něco, co je podle vás jen předražený kýč, že?

Poslední důležitou věcí, kterou by si měl investor uvědomit, je v případě umění musíte řešit i způsob skladování. Nejlepší je pořídit si skleněné tabulky, jaké mají v muzeu, hlavní je ale nevystavovat dílo slunečnímu svitu a vodět.

Brandei Estes k tomu dodává úsměvnou anekdotu: „Jednou jsem mluvila s miliardářem na jachtě. Říkal mi, že jeho fotografie se rozpadá. Říkám mu: A co čekáte, když je skladujete na moři?“

Podobné články

Nikové investování – akcie s vysokým ziskem a určitou konkurenční výhodou
Investování

Nikové investování – akcie s vysokým ziskem a určitou konkurenční výhodou

Jan Železný - 11.09.2018

Hnát se za módními hvězdami novinových titulků může být bezpochyby cool, nicméně je třeba říci, že existují i mnohem zajímavější způsoby, jak…

Být či nebýt trader? Výhody a nástrahy obchodování na vlastní účet
Investování

Být či nebýt trader? Výhody a nástrahy obchodování na vlastní účet

Jan Železný - 03.09.2018

Divoká 90. léta i globální hospodářská krize zasely do srdcí Čechů hlubokou nedůvěru ve finanční trhy a investování obecně. Mnozí se proto i dnes…

NATLAND Group zvýšila v roce 2017 konsolidovaný čistý zisk na 120 mil. Kč.
Investování

NATLAND Group zvýšila v roce 2017 konsolidovaný čistý zisk na 120 mil. Kč.

Redakce MontyRich - 18.07.2018

Největšími transakcemi loňského roku byly pro Natland prodej polovičního podílu v karlovarském golfovém resortu a většinového podílu v AVANT,…

Trump vs Čína: Jaké akcie to „odskáčou“?
Investování

Trump vs Čína: Jaké akcie to „odskáčou“?

Jan Železný - 12.07.2018

Když prezident Trump začal poprvé hovořit o zavádění tvrdých celních opatření, většina komentátorů jeho slova připisovala pouze bojovné rétorice. O…

Jak proměnit své ztráty na burze v tučné zisky? Odpovědí je money management – 1. díl
Investování, Prémium

Jak proměnit své ztráty na burze v tučné zisky? Odpovědí je money management – 1. díl

Jan Železný - 11.07.2018

V propagačních brožurách brokerů o něm nenajdete ani slovo. Většina standardních burzovních školení se mu nevěnuje a autoři knih kapitoly o něm…

Kolik byste vydělali, kdybyste investovali do...
Investování

Kolik byste vydělali, kdybyste investovali do...

Milan Charvát - 10.07.2018

Nedávno jsem tu psal o několika zajímavostech, které byste měli znát o Amazonu. A jakmile člověk píše o Amazonu, narazí na jednu zajímavou myšlenku -…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam