x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Burzovní index Harryho Pottera: Jaké jsou výnosy za 20 let existence?

Milionový příběh

14.10.2017 / Martin Muller
Věděli jste, že slavný kouzelník ze školy čar a kouzel v Bradavicích má svůj vlastní burzovní index? Sestává ze společností, které se nějakým způsobem pojí s touto veleúspěšnou franšízou. Podívejte se s námi, jak se firmám jejich investice vrátily, nebo naopak nevrátily.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Potterův index není skutečný index jako např. S&P 500. Jde o simulaci, která má lidem přiblížit skutečnou hodnotu značky Harry Potter a ukázat, jestli se do ní vyplatí investovat, nebo ne. Taková burzovní hra, dalo by se říci. Ale s reálnými čísly.

V pondělí 26. června tomu bylo přesně 20 let od vydání prvního dílu série s názvem Harry Potter a kámen mudrců. Pro spoustu firem, které za dvě desetiletí se značkou spojily svá jména, nastal ideální čas ke zhodnocení, jestli to byl dobrý krok.

Amazon
Online prodejce všeho od hodinek přes knihy až po roboty měl od roku 1997 zdaleka největší podíl na objednávkách potterovských knih. Firma jako celek za tu dobu prošla fascinující proměnou a její akcie mají nyní více než 600x vyšší hodnotu než v roce 1997. Jen si to představte. Kdybyste tehdy do akcií Amazonu investovali 5000 Kč, měli byste dneska na účtu přes 3 miliony.

Scholastic
Vydavatel Scholastic drží výhradní práva na potterovské knihy pro USA a zároveň jde o největšího vydavatele dětské literatury na celém světě. Od spojení s franšízou Harry Potter až do dneška si jeho akcie polepšily o 166 % na cenu 44,6 dolarů za akcii.

Coca-Cola
Podle nepotvrzených informací měla Coca-Cola zaplatit studiu Warner Brothers 150 milionů dolarů za možnost spojit své jméno s prvními dvěma filmy z potterovského univerza. Pro potravinářského giganta to ale nebyl šťastný tah, investice se zatím dostala jen na 30% návratnost.

Time Warner
Zatímco Coca-Cole investice nevyšla, samotní Warneři si mohli mnout ruce. Warner Brothers, dceřiná společnost Time Warner, se starala o produkci všech filmů z potterovské série a celá skupina na tom vydělala velké peníze. Poslední díl, Harry Potter a Relikvie smrti – část 2, vydělal jen na prodeji lístků 1,3 miliardy dolarů a stal se tak 8. nejvýdělečnějším filmem v historii kinematografie.

Comcast
Největší poskytovatel kabelové televize v USA je ve spolupráci s Universal Studios z velké části zodpovědný za filmové zpracování knih. Pouštět se do nákladné fantasy v době před šílenstvím kolem superhrdinských filmů byl riskantní krok, který ale všem zúčastněným vyšel na jedničku. Filmy byly více než úspěšné (viz výše) a akcie Comcastu od roku 1997 vyletěly bezmála o 1000 %.

Fossil Group
Když nemůžete ohýbat čas jako čarodějové v Bradavicích, můžete alespoň nosit potterovské hodinky. Práva na jejich výrobu získala jediná společnost, Fossil Group, a od té doby zásobuje hardcore fanoušky hodinkami s motivy z potterovského univerza. Její akcie od té doby zaznamenaly nárůst o více než 200 %. To je svým způsobem taky tak trochu kouzlo.

General Electric
Technologický gigant je s franšízou spojen díky vlastnictví NBC Universal, dceřiné společnosti Universal Studios. Zisky mu plynou především ze zábavního parku The Wizarding World of Harry Potter a prodeje suvenýrů. Akcie firmy navýšily svou hodnotu za 20 let o 26 %.

Hasbro
Hračkáři z Hasbra mají výhradní práva na výrobu hracích karet s Harry Potterem, včetně tematické edice populární deskové hry Cluedo. Třetí největší výrobce hraček na světě si touto akvizicí ještě více upevnil svou pozici a jeho investice má v současnosti 481% návratnost. To je nějakých 4,5 miliardy dolarů. Občas se prostě zadaří.

Mattel
Podobný případ, ale úplně jiný výsledek. Mattel také vyrábí potterovské hry a hračky a oproti Hasbro má na značku dokonce ještě rozsáhlejší práva, má na svědomí např. i počítačovou hru z potterovského univerza (Harry Potter: Scene It?). Přesto se akcie firmy za 20 let propadly o 40 %.

Johnson & Johnson
Tuhle značku byste ve výčtu potterovských akcií možná nečekali, ale J&J překvapivě vyrábí pěnovou koupel se značkou Harry Potter a také zubní pasty a další dentální produkty pro děti. Akcie firmy se i díky tomu za 20 let vyšvihly o 323 %.

Až na dvě výjimky si všichni zúčastnění za 20 let ve spojení se značkou Harry Potter polepšili, někteří až astronomicky. V roce 1997 přitom ještě nikdo nemohl tušit, že se z pohádky o mladém čaroději stane světový fenomén a že jeho kouzla a čáry zamotají hlavu i „mudlům“ na světových burzách.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Roboti pro výběr akcií přichází. Čeká nás revoluce?

Co si o umělé inteligenci myslí investiční experti?

Článek

Stash & Co. aneb kde zhodnotit i 5 dolarů?

Investování pomocí aplikací a platforem

Článek

3 aktuální hrozby pro akciové trhy. Na co se připravit a jak předejít ztrátám?

Štěstí přeje těm, co neusnou na vavřínech

Článek

Očima expertů: Do čeho investovat 100 000 Kč? (díl 3.)

Potenciál malých společnosti a střední Evropy se začíná probouzet

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Očima expertů: Do čeho investovat 100 000 Kč? (díl 2.)

Jak dosáhnout na investiční rentu 30 000 Kč a proč se vyhnout dluhopisům USA?

Článek

Objevte příští Facebook nebo Amazon: tajemství investic do small-caps akcií

Připravené na drtivou výhru i těžkou porážku

Článek
Další články z rubriky Investování