Služby pro domácnost – příležitost pro miliardový byznys?

Digitální platformy dobývají domácnosti

V současné době se hledá "další velká věc". Něco, čím se staly e-shopy po nástupu internetu. Podle některých se podnikateslká zlatá žíla budoucnosti skrývá v domácnostech. Respektive v dosud stále plně nevyužitém potenciálu outsourcingu služeb spojených s péčí o domácnost.

Jedním z lákavých polí působnosti se tak stává úklid domácností. Na první pohled nevypadá moc sexy – je to prostě práce spojená s odstraňováním špíny a nepořádku nadělaného někým jiným. Zároveň je jedním z největších oborů podnikání, který živí obrovské množství lidí a kterým, ač to možná na první pohled nevypadá, protékají obrovské peníze. Co do množství lidí, které zaměstnává, a také sumy peněz, která se v něm každý rok „protočí“, patří k největším odvětvím. V rámci celé Evropské unie toto odvětví zaměstnává miliony lidí a vytváří obrat v řádu desítek miliard eur. Podle Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci je úklid dynamickým odvětvím, které představuje jednu z nejrozsáhlejších služeb pro ostatní odvětví v Evropské unii.

Špinavej džob za miliardy

Provádí se zkrátka všude. A věnuje se mu široké spektrum podnikatelských subjektů – od maličkých živnostníků, kteří podnikají sami nebo s pár zaměstnanci přes středně velké a větší firmy zaměstnávající desítky i stovky pracovníků až po obří firmy s více než tisícovkou lidí, z nichž některé překračují i hranice národních států. V jejich případě však úklid, kterým mnohdy jako malé firmičky začínaly, není už dávno jedinou náplní činnosti – obvykle se rozrostl o další služby související se správou a údržbou budov (a někdy k tomu přibrali i služby mimo tento rank) a stali se z nich tak poskytovatelé „komplexního facility managementu“ či dokonce „komplexního outsourcingu“.

Podle údajů EFCI (Evropské federace úklidového průmyslu) dosahuje celkový obrat trhu s úklidovými službami ve dvacítce evropských zemí, jež mají své zástupce v této celoevropské profesní organizaci (Českou republiku nevyjímaje) více než 60 miliard eur. Největšími trhy, které tvoří zhruba 70 procent celoevropského obratu, jsou Německo, Francie, Itálie, Španělsko a Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Např. v Německu přesahuje celkový obrat úklidových firem hranici 15 miliard eur, úklidovému byznysu se tu věnuje přes 23 tisíc firem a dohromady tu toto odvětví hospodářství zaměstnává přes 600 tisíc lidí. Celkový obrat českého trhu s úklidovými a čisticími službami se pohybuje v řádu miliard korun. O tenhle miliardový koláč se ale dělí obrovská spousta jedlíků – těch nejmenších tvořených jednotlivci coby osobami samostatně výdělečně činnými (popřípadě živnostníky s pár zaměstnanci) i velkých, kteří zaměstnávají i několik tisíc lidí. Více než polovinu obratu přitom generují velké firmy nad 500 zaměstnanců. A hlavní část obratu tvoří úklidy pro firmy, nikoli pro domácnosti. Hlavně v České republice není stále ještě příliš zvykem nechat si doma uklízet. Stejně jako „outsourcovat“ další služby spojené s péčí o domácnost – žehlení, praní či péči o děti. Nicméně, o to větší je tu potenciál k růstu.

Úklidové startupy

Z pohledu potenciálu růstu může být na první pohled neatraktivní a nepříliš sexy úklidový byznys superatraktivní a velice sexy podnikatelskou příležitostí. „Z hlediaka příležitostí pro rozvoj byzynsu jde o neuvěřitelně sexy obor,“ míní Benedict Franke, CEO německého startupu Helpling, který vzešel ze startupového impéria Rocket Internet. „Obecně se dá říct, že jen málo tržních segmentů je větších, než služby pro domácmnost – v globálním měřítku je to trh o velikosti 800 bilionů eur, byznys velikostí srovnatelný s Amazonem,“ míní. „A tenhle obrovský trh bude nejspíš ještě di budoucna dál růst, s tím, jak v rozvinutých zemích stárne populace a jak i v rozvojových zemích roste podíl žen na trhu práce. Navíc úklid je pro nás jen začátek – je to první klíčová služba, přes kterou se dostaneme k lidem do domácností – na to pak může navázat nabídka celé řady dalších služeb pro domácnost. Naší vizí je stát se hubem pro domácí služby – platformou, jejímž prostřednictvím si můžete jednoduše objednat domů službu, jakou potřebujete,“ vysvětluje.

V Česku je pokusem, jak vybudovat digitální platformu pro tak tradiční a „analogový“ byznys, jakým je úklid v domácnosti, startup Lidská síla. Ten namísto čisté platformy pro zprostředkování nabídky a poptávky nabízí spíš mix mezi zprostředkovací platformou a zázemím úklidové služby. V Lidské síle totiž musí „dámy na úklid“, jak jim tu říkají, projít nejprve důkladným vstupním zaškolením, aby startup mohl garantovat vysoký standard jejich služeb. „Naším cílem nebylo jen zefektivnit vyhledání paní na úklid, ale zkultivovat celý tento trh, zlepšit úroveň profesionálního úklidu domácností. Je to náročnější cesta a na začátku jsme hodně přemýšleli, jak tuto službu postavit. Ale pokud bychom postavili jen základ, tržiště, kde si najdete dámu na úklid a spojíte se s ní, nebyla by tu žádná garance kvality z naší strany. Asi by bylo jednodušší to provozovat, ale nesplnilo by to to, co chceme my – dostat profesionální úklid i do těch domácností, které ho zatím nevyužívají. My ten trh díky kvalitě služby, kterou poskytujeme, rozšiřujeme,“ vysvětluje Robert Vojáček. S tím souvisí i ocenění dam na úklid – zatímco mnohé klasické úklidovky platí svým lidem minimální mzdu (nebo i ještě méně, díky různým kličkám), v LidskéSíle si vydělají přes stovku na hodinu. „Do platformy LidskáSíla.cz se registrují i lidé z vyšších pozic nebo matky na mateřské, pro které se úklid stává atraktivní formou výdělku, přičemž výhodou je právě svoboda a volnost ve volbě časů, kdy chce člověk pracovat. Dámy na úklid jsou naši partneři, nejsou tradiční zaměstnanci, a to má mnoho výhod,“ říká k tomu Robert Vojáček. Model, kdy platforma funguje zároveň jako garant kvality poskytovaných služeb, je ale náročný na další rozšiřování. S nedostatkem na straně poptávky totiž rozhodně problém není. LidskáSíla.cz aktuálně uklízí 300 proškolených dam, k uspokojení poptávky by jich však potřeboval start-up více. Službě brání k většímu a rychlejšímu růstu právě více kvalifikovaných a spolehlivých lidí.

Tržiště služeb pro domácnost

Do oblasti služeb pro domácnost se pustil už před nějakým časem také projekt Hlídačky.cz, který by se s trochou nadsázky dal nazvat „Uberem pro maminky“. Jak název napovídá, původně se soustředil na služby kolem hlídání dětí, jak však říká spoluzakladatel a CEO projektu Petr Šigut, postupem času se začala rozvíjet i úklidová část a dnes tvoří samostatnou část byznysu „Hlídaček“. A svůj záběr projket stále rozšiřuje. Loni na jaře přidal k hlídání dětí a úklidu domácností i opatrování domácích mazlíčků – jak říká CEO projektu Petr Šigut, důvodem bylo vyslyšení poptávky uživatelů, kteří k úklidu nebo hlídání dětí potřebovali pohlídat často i psa. A v listopadu přibyla na platformě i nabídka služeb souvisejících s péčí o seniory, kteří chtějí nadále žít ve svých vlastních domovech – tedy obdoba toho, co nabízejí terénní sociální služby.

Petr Šigut je a od začátku byl přesvědčen, že právě oblast služeb pro domácnost a konkrétně nabídka služeb spojených s hlídáním dětí má velmi slibný byznysový potenciál, byť už tu v době, kdy ji s kamarády zakládal, existovala řada agentur zaměřených na tento typ služeb. „Viděli jsme tu zcela zásadní potenciál, protože ty staré agentury nahlídání dětí a úklidové firmy nepoužívaly v podsttaě žádné technologie. Maximálně měly nějakou webovku, kde měly uvedeno telefonní číslo, na které jste mohli zavolat a objednat si u nich službu. Ale my jsme chtěli vybudovat marketplace, kde ta technologie nám umožní stát se pouhým prostředníkem, který umožní to, že se domluví rodič a holka na hlídání. A my díky technologiím jsme schopni jim to rychle naškálovat,“ vysvětluje. Navíc díky tomu, že samotná služba Hlídačky.cz je jen platformou, která umožní rodičům snadno a rychle najít paní nebo holku na hlídání či na úklid, nikoli klasickou agenturou, která své hlídačky zaměstnává a snaží se je maximálně vytížit, zvládají tenhle byznys stále v pár lidech.

Konkurence přibývá

V oblasti těchto služeb spojených s péčí o domácnost, samozřejmě roste konkurence. Příležitost na tomto poli dosud plně nezoraném zavětřili i další. „Uberem pro hlídání dětí“ se chce stát i startup Babysitting.today. Jeho funkce je podobná, jako v případě Hlídaček – jde o platformu, která spojí poptávku po hlídání dětí s nabídkou služeb hlídaček. Rozdíl tu ale je. V případě Hlídaček platí uživatel pravdielné měsíční předplatné, za něj má přístup do systému, dke si může volně vybírat z nabídky hlídaček podle recenzí i ceny tu nejvhodnější. Jakou cenu si sjednají, už portál nezajímá – žádná provize se tu neplatí. Podle Petra Šiguta tím odpadá řada úskalí systémů, které sázejí na provizi z každé provedené služby. Nikdy nezabráníte tomu, aby se obě strany po prvním kontaktu domluvily napřímo a do budoucna se pak obešly bez vás, což je snaha, která se dá pochopit – maminka pak zaplatí hlídačce to, co by platila nám a hlídačka z toho má víc peněz, protože nemusí odečíst naši provizi,“ říká Petr Šigut. „Proto jsme vsadili na jiný model – ti, kdo hledají hlídačku, se na portále zaregistrují a za to, že tu jsou zaregistrováni a mohou si vybírat z hlídaček, pak platí pravidelný měsíční členský poplatek. Tím odpadá riziko, že vás bude chtít někdo obejít, zároveň je tento model výhodný pro cashflow, protože generuje pravidelný příjem,“ vysvětluje Petr Šigut.

Oproti tomu Babysitting.today sází na jiný model. Jde o on-demand aplikaci – rodič vystaví nabídku na hlídání, hlídačky reagují i s cenou a rodič si vybere tu, která mu nejvíce vyhovuje. Za hlídání zaplatí jednoduše kartou přes aplikaci. Využití služby je zpoplatněno pro obě strany – pro toho, kdo si hlídání objednává, v podobě poplatku 20 korun za realizované hlídání, pro toho, kdo službu zajistí, pak v podobě 15% provize, kterou si provozovatel z platby od zákazníka strhne pro sebe. Plány jsou velké – v letošním roce by chtěl startup proniknout na německý trh, do roku 2020 by rád své služby poskytoval v celé západní Evropě.

Podobné články

EC Financial Services kupuje JET Money
Byznys

EC Financial Services kupuje JET Money

Redakce magazínu MontyRich - 17.09.2018

Společnost EC Financial Services a.s. („ECFS“) ze skupiny NATLAND naplňuje plány tržní expanze. Domluvila se na přátelském převzetí se společností…

Ponziho schéma v novém kabátě: Zázrační forexoví roboti
Byznys, Prémium

Ponziho schéma v novém kabátě: Zázrační forexoví roboti

Roman Peterka - 05.07.2018

Super příležitost k podnikání nebo investici. Vkládejte peníze a kupte si tak účast na skvělém projektu, který z vás udělá boháče – stačí sehnat…

MontyRich Invest Summit 2018
Byznys

MontyRich Invest Summit 2018

Milan Charvát - 14.06.2018

Už 19. června se v pražském kině Dlabačov uskuteční jedna z nejvýznamnějších investičních akcí roku 2018. Sejdou se zde česká investiční esa a…

Podnikatelská konference MILCON představí tři TOP příběhy současného českého podnikání. Přijde i Tomáš Baťa
Byznys

Podnikatelská konference MILCON představí tři TOP příběhy současného českého podnikání. Přijde i Tomáš Baťa

Redakce magazínu MontyRich - 20.05.2018

Unikátní konference, na níž si poslechnete tři vrcholové osobnosti českého podnikání v jediném dni a potkáte se s Tomášem Baťou, přičemž za vstupenku…

Organizujete eventy? 6 důvodů proč outsoursovat personální část
Byznys

Organizujete eventy? 6 důvodů proč outsoursovat personální část

Redakce magazínu MontyRich - 22.03.2018

Organizujete eventy, veletrhy, tiskové konference? Máte na starost večírek u vás ve firmě nebo budujete značku vašemu produktu a zvažujete road show…

Chcete se stát českým Jeffem Bezosem? Poradíme, jak na to
Byznys

Chcete se stát českým Jeffem Bezosem? Poradíme, jak na to

Redakce magazínu MontyRich - 26.02.2018

Chcete začít jakýkoliv druh online byznysu, který generuje měsíční cashflow? Jaký je správný způsob, jak začít? Chcete-li získat jasnější obrázek,…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam