7 kroků, jak mít efektivní a výkonné pracoviště

Jak si zařídit kanceláře, aby se v nich lidem pracovalo dobře

Sekce: Strategie Datum: 17.07.2016 Autor: Pavel Hejkrlík
V loňském roce došlo k výraznému oživení na trhu výstaveb či rekonstrukcí kancelářských prostor, zejména na českém a slovenském trhu. Podobný trend díky rostoucí ekonomice lze očekávat i v roce letošním.
Zlepšit akustiku pomohou například akustické podhledy, které dokáží zajímavě dotvořit interiér.

"Firmy se snaží skokově dohnat zaspaný vývoj, poptávka se stále nejvíce zaměřuje na open space pracoviště,“ říká Jaromír Popek, obchodní ředitel a spolumajitel společnosti U1, která navrhuje na klíč administrativní prostory. „Pokud se totiž s otevřeným prostorem správně pracuje, jeho výhody jednoznačně zastíní neduhy.“

Google, sen o ideální kanceláři

Kanceláře společnosti Google se staly pojmem, ke kterému vzhlíží většina firem – jsou designové, hravé a s přebytkem všeho, nač zaměstnanec jen pomyslí. Jenže právě takový typ pracoviště nemusí být pro většinu firem vhodný. „Trendem dnešních kanceláří je efektivita a správný účel. A to je u každé společnosti natolik individuální, že nelze jen slepě kopírovat vzor ze zahraničí,“ vysvětluje Popek. Jak tedy na to, aby pracoviště právě vaší společnosti bylo co nejefektivnější?

  1. Analýza kanceláře

Oslovte designérské studio už v době, kdy začínáte uvažovat o rekonstrukci či přestěhování kanceláří, a ne až v momentě, kdy vám k dokončení chybí koupit jen nábytek. „Celý návrh kanceláře začínáme tím, že se snažíme detailně zmapovat pohyby jednotlivých pracovníků a pochopit vnitřní dynamiku firmy. Až poté řešíme design a jednotlivý nábytek, materiály a barvy,“ vysvětluje Jiří Žižka, spolumajitel U1. „Měříme ztrátové časy jednotlivých skupin zaměstnanců a tyto ztrátové časy použijeme pro výslednou analýzu optimálního rozmístění zaměstnanců.“ Rozbor například rozklíčuje, kteří pracovníci spolu často kooperují a to pak designéři při návrhu zohlední.

  1. Design versus potřeby

Design kanceláří není jen o výmalbě a moderním nábytku, ale o skutečných potřebách jednotlivých zaměstnanců. Pokud mají specifické potřeby, je třeba to v zařízení kanceláří respektovat. „Například pokud ve firmě často probíhají krátké schůzky několika pracovníků, třeba dvou, tří, je dobré myslet na prostory, kde budou probíhat. Pro takovou firmu není vhodná jedna velká zasedací místnost, byť zařízená podle nejnovějších trendů, ale spíše více mobilních boxů či stěn,“ objasňuje Jaromír Popek. Zasedací místnosti však také nezatracuje. Studie společnost Knoll uvádí, že zaměstnanci často tráví i více než polovinu pracovní doby právě zde. Je však potřeba myslet na velikost týmů, které se potřebují během týdne setkávat.

  1. Zaměstnanci musí dýchat

Velkou bolístkou mnoha moderních kancelářských budov jsou okna bez možnosti otevření. Pracovníci jsou pak v takovémto prostředí odkázání na kvalitní vzduchotechniku „Podcenit ventilaci a cirkulaci vzduchu se firmě opravdu nevyplatí, čerstvý vzduch napomáhá koncentraci a výkonnosti zaměstnanců,“ připomíná Jaromír Popek z U1. CO2 je častým viníkem únavy a malátnosti, nejjednodušším řešením je správně a často větrat.

  1. Vidět a neslyšet

„Stejně jako čerstvý vzduch je pro soustředění důležité kvalitní osvětlení a odhlučnění místnosti. Nedostatečné osvětlení vám sice bezprostředně oči nezkazí, jak se mylně traduje, ale oči se vlivem zvýšené námahy dříve unaví. To může způsobit rozostřené vidění, nezřídka i bolest hlavy,“ radí Jiří Žižka. Odhlučnění v otevřených kancelářích sice není možné udělat stoprocentní, s akustikou však lze efektivně pracovat. Volbou správných materiálů docílíte, že rozhovor dvou zaměstnanců neuslyší jejich kolegové na druhém konci místnosti.

  1. Není stůl jako stůl

S fyzickou pohodou na pracovišti souvisí nejvíce nábytek. Ten by měl především splňovat podmínky vysoké kvality související s materiálem a dlouhou životností. Pokud majitel firmy nehodlá každých pět let investovat do kompletní obnovy kancelářského nábytku, jsou v takovém případě nejsnazším a nejefektivnějším řešením kancelářské sestavy, které pracují s flexibilními a nastavitelnými komponenty. Ty pomohou jednotlivá pracovní místa modifikovat velice rychle. Pracoviště navíc netrpí uniformitou, lze je pohodlně přizpůsobit danému zaměstnanci dle jeho specifických potřeb. „Vhodné jsou například posuvné přepážky zajišťující částečné soukromí nebo praktické úložné boxy integrované ve stoličkách,“ vyjmenovává Žižka. V U1 zkusili takový nábytek navrhnout, nazvali jej Only1 a oslovili s ním známé technologické firmy. Nyní jej používají jména jako YSoft nebo IBM.

  1. Neoddělujte, ale slučujte

Firmu netvoří jedinci, ale tým a jeho společná práce. Právě na to byste měli při zařizování myslet a nevynechat tak zvané měkké zóny. „K nejčastějším omylům v mnoha firmách patří to, že zaměňují „měkké“ pracovní zóny za relaxační. Relaxační zóna je ta, kde lze odpočívat, třeba spát, a jsou tam prvky, které odvádějí lidi od práce. Naopak při práci potřebujeme aktivizovat a k tomu slouží právě měkké zóny. Nový trend je při práci stát. Dávat lidem do cesty prvky, aby mohli alespoň na chvíli pracovat ve stoje. Důvod je ten, že celý den sedí a pokud absolvují krátkou poradu ve stoje, zapojují zcela jiné svalové skupiny,“ poukazuje Jiří Žižka. „Tvrdá“ zóna je pak ta, kde vykonáváme soustavnou činnost s trvalými pracovními prostředky (telefon, IT technika) s minimem interakce. Popek k tomu dodává: „Měkká zóna by měla být přátelská a vstřícná, tomu by mělo odpovídat i její vybavení. Vhodné jsou třeba pohovky, sedáky, křesla s výsuvnými stolky a podobně.“

  1. Flexibilita a volné pracovní místo

Čím víc mládne zaměstnanecká základna, tím těžší je pro zaměstnavatele ji udržet na jednom místě. „Je to generace, pro kterou je práce na mobilních zařízeních zcela přirozená,“ doplňuje Popek. Podle studie KPMG – The Workplace Through the Eyes of Generation Y – téměř tři čtvrtiny zaměstnanců požadují flexibilní pracovní místo. Nepotřebují tedy velký monitor a stůl, u kterého stráví celou pracovní dobu. „Naopak využití menších přenosných zařízení, s nimiž mohou zaměstnanci pracovat odkudkoli, může být dobrým řešením. Proto by zaměstnavatel měl při zařizování myslet například i na dostatečné pokrytí bezdrátovou sítí,“ radí na závěr Jaromír Popek.

Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Kellner získá pozemky u zbouraného hotelu Praha

Sekce: Byznys Datum: 19.09.2014 16:45
Miliardář Petr Kellner prostřednictvím své skupiny PPF od Prahy 6 koupí pozemky přiléhající k areálu zbouraného hotelu Praha. Zaplatí za ně přibližně 50 milionů korun. Informovala o tom ČTK.

Fotogalerie: Jak to vypadá ve firmách, kde je radost pracovat?

Sekce: Byznys Datum: 19.09.2016 11:30
Pokud jste z vaší práce zvyklí na vrzající dveře, tlusté zdi a nefunkční klimatizaci, můžete se podívat, že to jde i jinak. Firma 21. století má být místo, kam se těšíte a rádi vracíte. Tyto úspěšné…

8 kroků k produktivnímu ránu

Sekce: Vzdělávání Datum: 03.04.2014 22:05
Dospělý člověk zažije zhruba 25 tisíc ranních probuzení. Kolik rán je však skutečně produktivních? Přitom ráno určuje, jak úspěšný bude náš další den.
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Čeká nás konec globální ekonomiky? Čeho se obávají elity z Davosu?

Sekce: Byznys Datum: 23.01.2017 18:00
Setkání Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu na sebe vždy upoutají ohromnou pozornost médií, ekonomů, světové veřejnost, rozličná protestní hnutí vystupující proti globalizaci nevyjímaje.

4 jednoduché triky, jak se z toho nezbláznit (zůstat v práci pozitivní)

Sekce: Rady a tipy Datum: 22.01.2017 19:30
I když vás vaše práce baví, krizovým situacím se pravděpodobně nevyhnete. Díky těmto tipům budete takové chvíle zvládat lépe.

Ztratil milion dolarů během 24 hodin. Vzpamatoval se a založil miliardový a zdravý byznys

Sekce: Osobnosti Datum: 21.01.2017 20:00
Daniel Lubetzky je důkazem, že odhodlání je klíčovým předpokladem podnikání.