Sedm nadějných startupů, které bohužel rychle ztroskotaly

Někdy nestačí mít jen dobrý nápad

Sekce: Startupy Datum: 20.10.2015 Autor: Pie Rette
Děje se to dnes a denně. Stejně jako jste v životě jednou nahoře a jednou dole, i v podnikání se mohou ze dne na den dít zajímavé věci. A mohou být mnohdy i fatální. U startupů jsme zvyklí se zabývat spíše těmi úspěšnějšími, kterými se můžeme inspirovat. Existují ale také ty, které se rychle objevily a rychle také zmizely. Které z těchto startupů už v budoucnu nebudeme moci sledovat?
Spousta startupů má podobné problémy – buď nelze získat finanční prostředky, spoluzakladatelé se nemohou na něčem dohodnout, celková vize je ohrožená nebo je jejich produkt sice dobrým nápadem, ale ještě pro něj prostě nenastal ten správný čas (anebo naopak už nastal, ale někdo zareagoval rychleji). A existují další důvody, proč některé nadějné startupy nemůžou fungovat. Zde je pár zajímavých příkladů:

# 1 GuGo

Zakladatelé GuGo svou službu popsali jako sociální síť, která usnadňuje značkám přístup k uživatelům – čili takový sociální most mezi nimi, kde se soustřeďují nabídky jednotlivých značek a uživatelé se o nich mohou dozvědět více i třeba podle lokality, ve které se právě nacházejí. Tato definice asi není úplně srozumitelná a člověk si takovou sociální síť nejdříve musí „osahat“, nicméně podle zakladatelů to nebyl ten hlavní problém. Společnost prý nefungovala kvůli neshodám, díky kterým nemohla zajistit financování. Ve skutečnosti šlo o to, že jeden ze zakladatelů byl technicky velmi zdatný a ten druhý nikoliv. Proto měl ten schopnější pocit, že je jeho 50% podíl nedostatečný. I to se stává.

# 2 Rate My Speech

Budoucnost tohoto startupu vypadala velmi slibně – dnes je dost důležité umět řečnit na veřejnosti a hodnocení mluveného projevu ostatními uživateli bylo přesně to, o čem Rate My Speech byl. Prostě jste si nahráli své projevy z praxe na internet a ostatní vám dali zpětnou vazbu, co by třeba ještě zlepšili. Jenomže se tato služba neosvědčila – služba neprokázala, že by to byl skvělý nástroj pro zlepšení dovedností v mluveném projevu. Proto, abyste s něčím takovým uspěli, potřebujete oslovit opravdu velké množství uživatelů. A to se v tomto případě nestalo. Zakladatel Attila Szigeti prohlásil, že by byl potřeba nějaký tým, značná skupina lidí, kteří se opravdu chtějí navzájem zlepšovat a že měli vlastně jen hrubý prototyp služby, žádný úžasný produkt, a tak nemohli přilákat dostatečný počet uživatelů.

# 3 UDesign

UDesign a jeho aplikace umožňovala uživatelům pomocí svého telefonu navrhnout, vytvořit a rovnou si koupit různé dámské oblečení se speciálním vzorem (cokoliv, co vás napadlo). Prostě jste pak jednoduše udělali objednávku pomocí oné aplikace a zboží jste měli doma. Zakladatelé celé (jednoroční) fungování popisují jako problém s nedodržením původní vize a s vymknutím se kontrole výdajů. Společnost totiž utrácela spousty peněz za drahé marketingové kampaně, které měly UDesign dostat do povědomí zákazníků. Když si uvědomili, že tudy cesta nevede, snažili se dál, i když jinými způsoby (snažili se například neustále rozšiřovat). Jenomže poptávka nebyla, a tak se po roce se svým nápadem museli rozloučit.

# 4 Fastr

Jistě všichni znáte aplikaci WhatsApp, díky které si můžete psát se svými telefonními kontakty pomocí internetových dat a nemusíte tak utrácet peníze za sms. Podobný nápad měli i zakladatelé Fastru, kteří si všimli, že je spousta lidí, kteří používají radši klasické smskování, protože jsou na to zvyklí. S Fastrem by si se svými kontakty mohli udržovat i lepší vztah, mohli by si k nim zapisovat různé údaje, na které například ve WhatsApp není prostor. Každopádně se Fastr moc nezalíbil velkým telefonním společnostem a už vůbec ne mobilním poskytovatelům – je možné, že ve Fastru viděli konkurenci. Proč by si totiž oni nemohli vymyslet něco podobného a nemuseli tím pádem mezi sebe pouštět někoho nového?

# 5 BitShuva Radio

Chtěli byste, aby pro vás někdo vytvořil speciální rádio, kde by se hrála vaše oblíbená hudba? Nemyslím tím klasické žánry, jak je slyšíte dnes, ale specifická rádia – náboženská, s nigerijskou hudbou, s etiopským popem atd. Tak přesně to vytvářel Judah Gabriel Himango, bohužel si ale neuvědomil, že když každému bude takové rádio vytvářet na zakázku, nebude mít čas už vůbec na nic. Pozdě přišel na to, že měl raději vytvořit platformu s jednotlivými rádii. Na tom to taky ztroskotalo, kvůli své rodině a téměř žádnému volnému času toto podnikání vzdal.

# 6 Secret

V lednu 2014 bylo venku oficiálně venku aplikace Secret, kde uživatelé sdíleli svá tajemství, a to zcela anonymně. Možná se vám taková představa může zdát legrační, ale své uživatele si našla. Popularita Secret vyvrcholila po nějakých 10 měsících a poté rychle klesala, až zakladatel David Byttow musel vysvětlit, proč už si svá tajemství uživatelé musí nechávat pro sebe. Secret prostě nepředstavovala tu vizi, kterou měl při zakládání společnosti, a tak musel učinit definitivní rozhodnutí. Sice si někteří investoři vydělali slušné peníze, z dlouhodobého hlediska se ale nejednalo o nic převratného.

# 7 Kolos

Kolos byl jednoduše volant, do kterého jste zasadili iPad a hráli na něm hry. Nic, co by se už na trhu předtím neobjevilo. Možná proto o něj lidé neměli takový zájem, což ostatně prohlásil i jeho zakladatel, bulharský podnikatel Ivaylo Kalbudrzhiev. Podle uživatelů byl Kolos velký, černý a neskladný oproti jiným elegantním modelům. Ivaylo tak utratil cca 50 000 dolarů (přes milion Kč) a neměl z toho vlastně nic. Tady je další důkaz, že ne vše, co se vám může zdát jako atraktivní produkt, je tou správnou volbou.
Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Oliver Tezcan: Podnikatel, který našel díru na trhu s pánskou módou a ihned ji zaplnil

Sekce: Podnikání Datum: 08.10.2015 17:53
Londýnský rodák Oliver Tezcan patří přesně k těm podnikatelům, kteří umí příležitost tzv. „chytit za pačesy“. Jak jinak si odůvodnit, že se jako manažer nákupu pánské módy na ASOS.com (velice úspěšný…

Chtěl lidem šetřit peníze, sám na tom vydělal miliony

Sekce: Podnikání Datum: 13.10.2015 06:00
Ještě nedosáhl ani čtyřicítky a už patří mezi nejúspěšnější anglické podnikatele současnosti. Jeho nápad se slevovými kupóny MyVoucherCodes mu vydělal spoustu peněz, které Markovi neleží v…

6 šílených věcí, které zakladatelé udělali pro úspěch svého startupu

Sekce: Startupy Datum: 20.11.2015 14:00
Každý den můžeme slyšet o startuperech, kteří byli o chlebu a vodě, aby měli peníze na svůj projekt, o lidech, kteří přespávali u kamarádů na gauči, protože kvůli pronajatým kancelářím neměli na…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejbohatší Mexičan Carlos Slim: Investovat jsem začal ve dvanácti letech

Sekce: Rady a tipy Datum: 20.02.2017 19:00
Jaké jsou rady jednoho z nejbohatších lidí planety? A proč tak rád investuje v dobách krize?

Premium Fashion Brands bude na Slovensku reprezentovat Soňa Skoncová

Sekce: Byznys Datum: 20.02.2017 14:00
Premium Fashion Brands, jeden z největších řetězců s dostupnou luxusní módou v České republice a na Slovensku, nově zastupuje Soňa Skoncová na pozici Country managera pro Slovensko.

Jak se zbavit neefektivních pracovních meetingů v pěti krocích

Sekce: Rady a tipy Datum: 19.02.2017 19:30
Znáte ten pocit, když po dvouhodinovém meetingu s kolegy nepřijdete na nic nového? Pomoci může několik relativně snadných změn.