Sekce: Rozhovory

Jak nakopnout stagnující firmu?

Klíčovým slovem je změna
Datum: 22. 06. 2017 14.00 / Autor: Roman Peterka
Co dělat, když byznys dlouhodobě stagnuje, nebo dokonce dlouhodobě klesá? „Klíčovým slovem je změna. Něco se bude muset začít dělat jinak. A podstatným fenoménem pro úspěch i neúspěch firmy jsou lidé. Především pak člověk, který firmu vede,“ říká Radoslav Tesař z firmy M. C. TRITON, která se snaží pomáhat svým zákazníkům s řízením jejich firem.

Volají si vás majitelé firem na pomoc ve chvíli, kdy už je firma v problémech a hledá způsoby, jak se odrazit ode dna, nebo už v momentě, kdy byznys ještě neklesá, ale stagnuje a problémy ještě nejsou tak akutní?

To je různé. Máme v podstatě čtyři druhy poptávek. První je, že firma má velké ambice, má na to potenciál i peníze, ale chybí jí potřebná kapacita. Další je, že firma roste, ale hledá způsoby, jak růst ještě rychleji. To jsou samozřejmě ty lepší situace. Pak jsou zákazníci, kteří se na nás obracejí ve chvíli, kdy už byznys začíná klesat, začínají se objevovat potíže s nedostatkem cash flow – a to už je skutečně nejvyšší čas začít něco dělat. Ti, kteří už jsou na pokraji krachu, už obvykle nemají ani na zaplacení nezbytných provozních nákladů, natož na to, aby platili poradenské firmě.

Jak rozpoznat včas, že hrozí takový „sešup“?

Ty signály jsou někdy dost špatně čitelné, protože firma třeba prodělává už dva roky, ale zatím není ztráta tak vysoká a firma ji zatím zvládá sanovat z jiných zdrojů nebo prodejem nějakého přebytečného majetku, který není důležitý pro její hlavní byznys. Jen se tak ale oddaluje moment, kdy se problémy projeví naplno. Hlavní roli tu hraje sentiment toho, kdo firmu vede – není příjemné si připustit, že mám problém a pochopitelně se nechci „vzdát“ peněz, které jsem do podnikání vrazil.

Jak můžete v takové situaci pomoct vy?

Rád přirovnávám naši roli k roli lékaře. Nejsme nic jiného než manažerští doktoři. Podobně jako se lékař ve spolupráci s pacientem snaží najít cesty ke zlepšení jeho zdravotního stavu, my hledáme ve spolupráci se zákazníkem cesty, jak zlepšit zdravotní stav jeho firmy.

Jak to v praxi vypadá?

Stejně jako u lékaře je na začátku nezbytná diagnostika. Musíte se podívat na to, jak firma funguje, jaké má zákazníky, jak lidé v ní pracují – teprve pak můžete přicházet s nějakými recepty. Klíčovým slovem při hledání cest, jak zlepšit výkonnost firmy, je změna. Pokud věci nefungují, musí se něco začít dělat jinak, resp. řídit jinak. Důležité je ale identifikovat, kde je problém. Musíme se podívat na koncept firmy – jak je vymyšlený, jak je životaschopný. V čem je produkt či služba pro zákazníky atraktivní, v čem jsou odlišné od konkurence. Musíte se podívat na lidi, kteří ve firmě pracují – a získat je pro potřebné změny. S tím souvisí i to, že musíte najít ve firmě silného lídra, který bude tahounem potřebných změn. Často je také nutné firmu trochu přeorganizovat, aby bylo možné potřebné změny uvést v život. To je totiž mnohem těžší než zjistit, co je nutné změnit. A naší konkurenční výhodou oproti poradenským firmám, které dají doporučení a odcházejí, je, že dáváme nejen doporučení, ale také je ve spolupráci se zákazníkem uvádíme v život.

Jak poznat, že je čas dojít s firmou k lékaři?

Nejdůležitější je oprostit se od všech emocí a dívat se zcela racionálně na čísla – protože ta nikdy nelžou. Jedna věc je výsledovka, ale tím nejpodstatnějším je cash flow. Je neuvěřitelné, kolik majitelů firem ve chvíli, kdy tato čísla vůbec nevypadají dobře, je má tendenci ignorovat, aby si nemuseli přiznat, že mají problém. A pokud jsou schopni si problém přiznat, je nutné ho začít řešit. Neznamená to nutně hned volat poradenskou firmu. Pokud chce majitel situaci řešit sám, měl by si stanovit nějaká nápravná opatření a nějaký krátkodobý horizont, třeba jednoo čtvrtletí, kdy se mají projevit jejich výsledky. A pokud ani pak nedojde ke zlepšení situace, začíná být čas přemýšlet nad tím, zda nehledat recept na zlepšení kondice firmy u těch, kdo se přesně na tohle specializují.

Další články
Podnikání

Veďte firmu jako Steve Jobs!

Článek
Podnikání

Příležitost pod palmami? Založit firmu na Mauriciu je pro cizince snadné

Článek
Podnikání

Chcete založit firmu? Jakub Maur vám poradí

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.