Sekce: Rozhovory

Znovuzrozený Prim se vrací do budoucnosti

Legenda je zpět
Datum: 20. 06. 2017 16.00 / Autor: Zdravko Krstanov
ELTON hodinářská, firma vyrábějící slavné hodinky Prim, otevřela Martinu Pabiškovi nový svět. Z automobilového průmyslu a sériové „just-in-time“ velkovýroby se totiž ocitl v manufaktuře, kde pětatřicet hodinářů vyrábí speciály a malé série, každé hodinky vezmou stokrát do ruky a na konci procesu není nudná pružina či kus nárazníku, ale krása. Krása, která měří čas.

To ovšem neznamená, že ten tady plyne pomaleji. Generální ředitel a předseda představenstva Martin Pabiška má za sebou hektický rok. Během něj převzal řízení firmy ELTON hodinářská, udělal v ní tvrdou restrukturalizaci, dostal jí zpět do černých čísel a především jí ukázal budoucnost. Vizi s pevnými základy, na nichž se tradiční příběh může opět rozvíjet. 

Čím by měl Prim zaujmout v 21. století, kdy lidé nosí Apple Watch a na rukou jim přibývají elektronické náramky? 

Řemeslem. Ruční prací. Tím, že naši hodináři vezmou každé hodinky stokrát do ruky, než vzniknou. Jsme manufaktura a svět se vrací k řemeslné práci. A to je naše vize i pro toto století. V naší vizi nepočítáme se sériovou výrobou chytrých plastových hodinek, ale vždy budeme ručně dělat speciály a limitované edice. Takové, které mají nejen přidanou hodnotu v individuální výrobě a značce Prim, ale jsou ceněné i investičně. Loni jsme přišli s konstrukčně vylepšeným mechanickým strojkem, dokončujeme mechanické hodinky s mimostřednou ručičkou, uvažujeme o chronografech. To je naše cesta na další měsíce a roky.  

Pomáhá vám návrat světa k retro stylu?

Možná trochu ano, ale my nechceme ustrnout jako retro. Naopak. Začínáme spolupracovat s vysokými školami, máme nové designéry, firmu zásadně měníme. Zevnitř i zvenku. Prostě pracujeme na znovuzrození Primu a vlastně děláme restart celé značky, kterou chceme dostat opět na výsluní. Kam historicky patří. V rámci holdingu Czechoslovak Group, který v ELTON hodinářské loni převzal majoritu, musí být Prim vedle Tatry či Avie třešničkou na jeho dortu tradičních českých značek.

S novým vlastníkem jste přišel i vy?

Ano. Pracuji dlouhodobě jako krizový manažer, jsem strojař, byl jsem činný hlavně v autoprůmyslu a někdy v únoru 2016 jsem potkal pana Jaroslava Strnada, který tehdy přebíral ELTON hodinářskou. A ukázalo se, že krizového manažera bude potřebovat. 

Co jste udělal jako první?

Začali jsme pracovat s tamním skvělým týmem lidí, což jsou srdcaři, kteří díky vstupu nového investora zase dostali vizi do budoucnosti. A musím říct, že se to podařilo, že v době tvrdé restrukturalizace neodešel z firmy vlastně nikdo. Samozřejmě jsme museli stabilizovat finanční toky, dohlédli jsme na to, abychom dostali pod kontrolu cash-flow, a prošli jsme všechny náklady a příjmy. ELTON byl předtím dlouhodobě ztrátový, takže jsme skládali zase kostky dohromady. A vedle toho jsme se podívali na strukturu výroby a obchodu. Je třeba si uvědomit, že jedeme zakázkovou produkci, každé hodinky jsou malý projekt a celá výroba je proto velmi komplexní. Jen aktuálně máme živých zhruba 350 zakázek, které jsou v různé fázi. 

Jak dlouho trvala restrukturalizace?

Řekněme, že ta žhavá fáze zhruba šest až devět měsíců. Přizvali jsme poradce, začali jsme přecházet na mezinárodní standardy účetnictví IFRS a na konci loňského roku byla firma vyčištěná a připravená na to, abychom mohli zase stavět na zdravých základech. Loni v srpnu jsme začali vyjednávat také o refinancování, protože firma byla dlouhodobě nepříliš výhodně úvěrována. Udělali jsme výběrové řízení a nakonec jsme navázali spolupráci s ČSOB.

O kolik se vám zlevnilo financování přechodem do ČSOB?

Nechci říkat konkrétní podmínky, ale jsou neporovnatelně výhodnější. A nejde jen o úrokové sazby, ale hlavně o komplexnost nabízených služeb a servis. Jak se o nás banka stará, jak s námi aktivně jedná. Když je nutné podepsat ještě například další dokument související s financováním, tak přijedou její bankéři za námi. Prostě se cítíme jako zákazníci.

Jak měníte Prim směrem ven? Směrem k zákazníkům?

To je zásadní věc. Najali jsme nový marketingový tým a chceme, aby lidé zase začali cítit, že ze značky Prim jde energie. Že je fresh, že míří do budoucnosti. Zveme zájemce, ať se přijedou podívat k nám do manufaktury, ať opravdu vidí, jak tam každé hodinky vyrábíme a kolik práce na nich naši hodináři odvedou. Loni jsme udělali první hodinky z bronzu, což je v branži velmi neobvyklé, a  rozšiřujeme zkušenosti s titanem, zlatem, platinou či damascénskou ocelí. A vracíme se i ke starým technologiím, jako je smaltování. Na trhu nás to odlišuje.

Jak do vašeho konceptu zapadá nový vlajkový obchod v obchodním domě Kotva?

To byla jedna z prvních větších investic do obchodu. Je třeba si uvědomit, že my nejsme, nebudeme a ani nechceme být velkosériovou výrobou. Naopak. Jsme ruční výroba s pětatřiceti hodináři a našim cílem je spolupracovat s významnými klenotníky a designéry na českém i světovém trhu. A budovat tak kolem naší značky bonus exkluzivity. Což pak znamená, že je její nákup zajímavý i z pohledu investičního. Proto chceme mít v Česku jen několik krásných obchodů na těch nejzajímavějších místech, které budou tradiční směřování Primu podtrhovat. Ale jdeme postupně. Nejprve jsme stabilizovali výrobu, přišli jsme s dvěma novými speciály – jeden je věnovaný Václavu Havlovi, druhý Karlu IV. – a teprve když máte usazenou produkci, můžete intenzivně rozvíjet obchod. Což teď děláme. Pro nás je důležitý osobní kontakt se zákazníky a rozvíjíme také segment B2B, kdy umíme připravit firmám série hodinek přímo na míru. Včetně jejich designu, pouzder i číselníků.

Proč vznikla limitovaná edice PRIM HIROSHIMA?

To je skvělý příběh. Japonští hodináři-obchodníci mají velmi dobře zmapovaný světový trh hodinářů a vědí o nás díky tomu, že jedna japonská studentka, která zde studovala, doma připomněla, že Atomový dóm v Hirošimě byla původně stavba, kterou architektonicky připravil Čech Jan Letzel. Byl to rodák z Náchoda, což je kousek od Nového Města nad Metují, kde my vyrábíme. Pro Japonce je velkou architektonickou modlou, a když zjistili, že kousek od jeho bydliště existuje manufaktura na hodinky, vydal se náš současný obchodní partner do Česka a nakonec jsme společně připravili tuto kolekci. Japonský zákazník totiž poptává teď přesně to, co je naším základním DNA – tedy čistotu a nadčasovost designu, unikátnost a přidanou hodnotu. 

Jaké jsou teď pro vás klíčové modely hodinek?

Ikonické jsou řady ORLÍK, DIPLOMAT, SPARTAK či BRUSEL. Klíčové projekty pro ELTON hodinářskou jsou mechanické hodinky s vlastním strojkem a často také s ručním nátahem, což mají naši zákazníci rádi. Loni jsme v jednom našem produktu opustili švýcarský strojek značky ETA a nahradili jsme ho vlastním strojkem, který se nám podařilo dovyvinout.  A například Japonci to velmi kvitují, chtěli si na něj počkat. Nyní tedy najdete in-house strojek ve většině našich mechanických hodinek, kromě jednoho specifického modelu. A druhým důležitým segmentem jsou limitované edice. Chceme každý rok přicházet se třemi až čtyřmi. S takovými, které budou mít významný společenský a historický přesah. 

Jak by měla firma ideálně vypadat za pět let?

Tak, že bude mít širší portfolio vlastních mechanických strojků, skvěle fungující obchodní síť v Česku, protože tuzemský trh je pro nás stále klíčový, a začneme růst do zahraničí. Chceme rozvíjet náš trh v Japonsku a rád bych k němu přidal ještě minimálně dvě tři další destinace. Budeme dál používat selský rozum, držet se vysokých standardů řízení a budeme budovat značku, která patří k českému rodinnému stříbru, jehož nejdůležitější přidanou hodnotou jsou  naši hodináři.

Pohled Experta

(komentuje Michael Doubek - ředitel pobočky pro korporátní klientelu Hradec Králové)

Je správné rozvíjet tradice. Patřím ke generaci, které při vzpomínce na své první hodinky vyvstane v paměti slovo PRIM. Hodinky spolehlivé, s čistým a účelným designem. Nástup digitální techniky sice hodně změnil, ale člověk má tendenci vracet se k jednoduchým a elegantním řešením. A to je i příležitost pro PRIM a firmu ELTON. Ta by se po provedené nákladové a procesní restrukturalizaci, spuštěné pod patronací nového vlastníka a s novým vedením společnosti, měla stát další obnovenou tradiční a ryze českou značkou krásného výrobku, o němž se bude zase s obdivem hovořit. A to nejen v Česku. Bude to trnitá cesta, avšak tento jedinečný produkt má schopnost naplňovat touhu odlišit se a mít přitom cosi tradičního a s jedinečným designem.

ČSOB, jakožto lokální banka s dlouhou tradicí podporující smysluplné inovativní projekty, aktivně vstoupila do spolupráce s firmou ELTON v nedávné době. Velmi si ceníme přístupu a otevřenosti vedení společnosti, které je, společně s novým hlavním akcionářem, hlavním motorem změn a potenciálního růstu firmy. Společně s kolegy bych chtěl firmě ELTON a značce PRIM popřát hodně obchodních úspěchů, spoustu nových elegantních nápadů a designů a především nových zákazníků, pro které se jejich hodinky opět stanou tím nejlepším osobním stylem.

Další články
Lifestyle

Zmije se vrací...

Článek
Podnikání

Jack Stack se vrací do spořitelny

Článek
Podnikání

Volejte řediteli se vrací na obrazovku

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.