Sekce: Rozhovory

Václav Muchna: Během pár hodin brigády v Makru jsem zjistil, že rukama se živit nebudu

MontyRich červen 2017
Datum: 12. 05. 2017 16.00 / Autor: Zdravko Krstanov
A ani nemusel. Nedlouho po škole založil Václav Muchna Y Soft. Firmu, která měla pro brněnskou nemocnici zajistit správu tisku. Z původně malého projektu se vyklubal globální byznys a dnes díky němu chytře tiskne celý svět.

Přijdete k tiskárně v práci, ve škole nebo v nějakém copycentru. Přiložíte svou kartu a tisknete, co potřebujete. Malého nápisu Y Soft nebo SafeQ si ani nevšimnete. Je to systém, nad kterým se většina lidí nikdy v životě nezamyslí, a přesto jej neustále používá.

V rámci červnové cover story jsme se proto vydali do Brna, kde Y Soft vznikl a kde dosud sídlí. Náš cíl byl jasný – zjistit, jak se z Česka buduje a deleguje globální byznys.

Dnes se díky vám chytře tiskne ve více než stovce zemí světa. Kdy jste si řekli, že s produktem půjdete do světa?

Svět rovná se Slovensko, Maďarsko, Polsko, Srbsko a tak dále. Tuto “blízkou” expanzi jsme zahájali relativně brzy, zhruba po roce.

A jak jste si poradili s expanzí do západní Evropy?

Dostat se na Západ trvalo mnohem déle a byl to boj. Do dnešního dne není Česká republika vnímána jako někdo, kdo umí dělat přidanou hodnotu. A teď si představte, že největší firmy světa mají tisknout díky nám. Když náš software přestane fungovat, oni přestanou tisknout.

Takže největší potenciální překážkou je nedostatek důvěry?

Byla to velká bariéra. Mohou malé české firmě věřit? Když se něco stane, jakou má tahle firma zákaznickou podporu? Dokážou chybu rychle opravit? Na Západě se klientům honí hlavou spousta takových otázek.

Jak jste si důvěru získali vy?

Nám se to povedlo dílem náhody a inovace. Začalo docházet k tomu, že se ty externí terminály, díky kterým se tisklo, začaly zabudovávat do tiskáren. My jsme jako jedni z prvních na světě toto řešení měli. V regionu střední Evropy se to už asi rok používalo, zatímco v Německu to naše konkurence nebyla schopna zákazníkům dodat. 

Šikovnější a bystřejší zvítězili…

Částečně určitě. Nedávno jsem se s tím německým klientem bavil a on mi říkal, proč s Y Softem spolupracují tak dlouho. Zejména si pochvaloval, že máme ten “zákaznický feeling”. On ví, že když je někde problém, tak ho vyřešíme. A kdyby se tak náhodou nestalo, tak zvedne telefon a zavolá Muchnovi, který se o vyřešení postará, ať se děje cokoli.

Jak se deleguje expanze do různorodých regionů? Jak nastartovat českou podnikatelskou scénu? Proč při podnikání nemá cenu čekat na převratnou myšlenku? Nejen to se dočtete v červnové cover story tištěného vydání MontyRich. 

Ještě nemáte objednáno?

Další články
Podnikání

Tommy Hilfiger: Školu jsem nesnášel. Nemohl jsem se dočkat, až začnu podnikat

Článek
Podnikání

Alice Žertová: Nemohla jsem najít člověka na úklid, tak jsem rozjela úklidovou firmu“

Z lékařky šéfovou uklízeček
Článek
Podnikání

Řemeslo má zlaté dno aneb šikovnýma rukama k bohatství

1. díl
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.