Sekce: Rozhovory

Spokojený pes aneb jak Soňa Fialková vybudovala z nuly stamilionový e-shop

Chovatelská success story
Datum: 24. 06. 2017 12.00 / Autor: Roman Peterka
Před jedenácti lety založila malý e-shop s krmivem pro psy – chtěla tak pomoct své mamince, která „na stará kolena“ přišla o práci, s pracovním uplatněním. Dnes je její Spokojený pes.cz největším českým e-shopem s chovatelskými potřebami, obrat za loňský rok přesáhl 220 milionů korun. „Trochu se mi to vymklo z rukou,“ říká o proměně maličkého projektu ve významného hráče jeho zakladatelka.

E-shop jste původně zakládala spíš pro svou maminku. Co vás přivedlo k tomu, že jste se do něj poměrně brzy vrhla naplno i vy sama?
 
Pracovala jsem v reklamní agentuře, kde se mi zpočátku líbilo, po roce jsem ale už měla pocit, že to není úplně ono. A e-shop se poměrně rychle rozjížděl, práce s ním bylo stále víc. Proto jsme si řekla, že se do toho pustím také, chvíli mě to uživí, tak rok dva – a já se zatím budu mít čas rozhodnout, co dál. A e-shop se rozjížděl stále víc – a já už u něj zůstala.
 
Co jste dělala před tím?
 
Po vysoké škole jsem začala pracovat v bance, přes známé z vysoké školy jsem se pak dozvěděla o pracovní příležitosti v jedné reklamní agentuře – zašla jsem se tam podívat a zalíbilo se mi tam, takže jsem tam pak něco málo přes rok vydržela pracovat. Ale přece jen to nebylo to pravé pro mě. Zjistila jsem, že nejsem vhodný typ pro to být něčí zaměstnanec.
 
Proč?
 
Mám ráda možnost uspořádat si čas podle sebe, mít určitou časovou flexibilitu – to se mi líbilo na studentském životě a v práci mi to pak hrozně chybělo. A dodnes je to pro mě jedna z hlavních výhod podnikání. Přestože je s ním spojená obrovská míra zodpovědnosti a je s tím spousta starostí, které musím řešit, to, že jsem pádem svého času, je pro mě obrovská hodnota. Samozřejmě byly doby, kdy jsem dřela deset dvanáct hodin denně, dnes už si ale docela pískám a musím se přiznat, že do práce chodím asi jako poslední a odcházím mezi prvními – abych měla dost času na své dvě děti.
 
Takže nežijete jen svou firmou?
 
To určitě ne. Nejsem placená od hodiny, vysedáváním v kanceláři od rána do noci svůj byznys nikam neposunu. Vyhovuje mi, že mám možnost nakládat se svým časem podle potřeby a můžu některé věci, které není nutné vyřídit hned, udělat třeba až večer. I to, že tu mám lidi, kteří jsou schopní fungovat poměrně dost samostatně a nemusí mě mít celý den za zády, aby odvedli svou práci. Není to tak, že nic nedělám, na druhé straně ale nevidím smysl života v tom, že ho budu trávit od nevidím do nevidím v práci a děti budu mít do šesti ve školce nebo mi je bude obstarávat paní na hlídání. To je přesně to, co nechci.
 
Jak vás napadlo zaměřit se právě na potřeby pro zvířata?
 
Měla jsem chrta, krmila jsme ho granulemi a ty jsem musela někde nakupovat. To pro mě tehdy znamenalo každý měsíc dojít někam do prodejny, koupit těžký (třeba patnáctikilový) pytel krmiva a ten pak táhnout MHD. Opravdu mě štvalo, že to nejde jinak. Pak se objevil na trhu nějaký e-shop, který ale také nefungoval úplně ideálně. Takže když jsem přemýšlela o vlastním e-shopu, byla tahle oblast tou první, která mě napadla – viděla jsem tu obrovský prostor, jak to dělat mnohem lépe. Když jsem si pak podrobněji prozkoumala situaci v této části trhu, jaká je nabídka, co tu vlastně působí za takto zaměřené e-shopy, utvrdila jsem se v pocitu, že jde o takřka pole neorané.
 
A bylo?
 
Bylo. Navíc jsem v té době pracovala v reklamce zaměřené na online marketing, takže jsem se vyznala ve věcech, jako jsou PPC a další marketingové nástroje, o nichž tehdy před nějakými dvanácti lety neměla spousta provozovatelů e-shopů ani tušení nebo s nimi moc neuměli zacházet. Takže start e-shopu, ten počáteční rozjezd, byl úplně snadná záležitost, jednodušší to snad ani být nemohlo.
 
Máte pořád doma zvířata?
 
Dva psy a tři kočky. Tu fenku, co mě inspirovala k založení e-shopu, už nemám, ale její následovníci jsou taky chrti.
 
A kde nakupuje majitelka e-shopu s potřebami pro zvířata, když potřebuje něco pro ta svoje?
 
Samozřejmě u sebe. :-) Ale zase – je pravda, že já toho zase tolik nekupuju. Mám svoje pejsky a kočičky ráda, ale přistupuju k tomu dost pragmaticky – pořád jsou to pro mě psi a kočky, nedělám z nich svoje děti.
 
V tom případě asi nejste příklad ideálního zákazníka, co by pro svého mazlíčka snesl modré z nebe a neváhá utrácet spousty peněz za všemožné doplňky?
 
Pro nás je skvělý i ten zákazník, který nechce nic víc než nakoupit pro svého zvířecího kamaráda kvalitní krmivo. Ten je vlastně ideální – protože granule jsou potřeba každý měsíc, takže když nakoupí jednou a je spokojen, nakupuje opakovaně. Všechny ty doplňky, jako různé interaktivní hračky, elektrické obojky s GPS a podobně, jsou fajn, je na nich větší marže než na krmivu, ale je to jen doplňkový sortiment. Na tom náš byznys nestojí. Základ tržeb tvoří prodej krmiv. A samozřejmě i ten, kdo u nás primárně nakupuje krmení, si čas od času objedná i něco dalšího – třeba nový pelíšek, obojek, psí hračku a podobně.
 
Jak vypadalo zázemí personální i materiální na začátku – a jak vypadá dnes?
 
Ze začátku jsme na to stačili jen mamka a já, po půl roce už jsem ale nabírala první zaměstnankyni, protože objednávek přibývalo stále víc a už se to nedalo zvládat. Pronajali jsme si rodinný domek, kde jsme si zřídili kancelář i sklad, postupně přibírali zaměstnance a rostli jsme. Dnes máme v Praze na Pankráci hlavní kancelář, kde sídlí vedení a větší část customer care, zároveň tu máme i kamennou prodejnu. Nedávno jsme přebírali prostory pro další pražskou prodejnu v Korunní. A v Říčanech máme centrální sklad – což je asi 2000 m2 skladových prostor. K tomu ještě kancelář na Vysočině, kde sedí asi šestice účetních. Dohromady už tu bude kolem čtyřiceti lidí.
 
Bylo by podle vás stejně snadné rozjet podobný projekt i dnes?
 
Určitě ne. Tenkrát to byla doslova podaná ruka od trhu. Velká konkurence z řad e-shopů, jako Mall.cz nebo Alza, se soustředila na elektroniku a neměla v sortimentu chovatelské potřeby, kamenné prodejny, které v té době samozřejmě fungovaly, své e-shopy ještě neměly. A specializované malé obchody, zverimexy, tu skoro nebyly. Dnes je situace zcela jiná, spousta hráčů si pár let po našem vzniku všimla toho, že chovatelské potřeby jsou zajímavým segmentem a vrhli se na něj také. Takže tenhle trh už dnes rozhodně není pole neorané. Pokud bych dnes začínala s e-shopem, určitě bych nerozjížděla chovatelské potřeby, spíš bych zase hledala jinou oblast, kde bych viděla díru na trhu.

Další články
Podnikání

Není mu ani 30, po kanceláři jezdí na skateboardu a vede stamilionový startup

Zlaté vejce z Karlína
Článek
Podnikání

Premium Fashion Brands bude na Slovensku reprezentovat Soňa Skoncová

Článek
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Úvahy o startupech aneb jak tvořit budoucnost
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.