Sekce: Rozhovory

Robert Vojáček: Sehnat investici není tak těžké, důležité je pak růst

Zakladatel LidskáSíla.cz o revoluci v úklidovém byznysu i o tom, jak najít investora
Datum: 17. 03. 2017 12.00 / Autor: Roman Peterka
Úklid domácností nezní jako moc sexy byznys – a už vůbec nevypadá na první pohled jako obor působnosti pro technologicky zaměřený start-up. Podle spoluzakladatele startupu LidskáSíla.cz Roberta Vojáčka ale tohle zdání klame. „Jde o trh s obrovským potenciálem – úklid je něco, co potřebuje každý," tvrdí.
Potenciál, který tento segment podnikání skýtá, navíc podle něj z velké části leží ladem. „Je spousta lidí, kteří nikdy o tom, že by využili paní na úklid, neuvažovali. A přesně na tyto zákazníky cílíme. Více než šedesát procent našich zákazníků jsou prvouživatelé, kteří před námi profesionální úklid nikdy nevyužili. Otevíráme tak novou část trhu,“ říká Robert Vojáček. Potenciálu LidskáSíla.cz věří i investoři, hodnota úklidového startupu už dosáhla sto milionů korun. Svůj podíl a peníze v mladé firmě, která chce změnit svět profesionálního úklidu, má i známý investor Ondřej Tomek.

Co vás přivedlo k nápadu zabývat se podnikáním v tak na první pohled málo atraktivním oboru, jako je úklid domácností?

S tou neatraktivitou je to diskutabilní – u všech těch zdánlivě neatraktivních, obyčejných, zkrátka základních oborů, jako je výroba potravin, úklid a podobně, máte jistotu, že tu pro ně existuje obrovský trh. Protože jde o věci, které potřebují všichni. A co se týká toho, proč jsme se pustili právě do úklidu – na začátku všeho byla moje potřeba vyřešit domácí úklid. Musím se totiž přiznat, že úklidové práce bytostně nesnáším, jsem jedináček, který tohle dokud bydlel s rodiči nemusel nikdy řešit, nemám k tomu žádný vztah, neumím to. A moje přítelkyně, která je naopak na úklid velký pedant a zvládá ho na výbornou, odjela na rok do ciziny – a najednou byl úklid na mně. A tak jsem začal shánět paní na úklid a při tom jsem přesně viděl problémy, které v této oblasti jsou, proč je to špatný obor, že sice není problém najít si v inzerátech v Annonci a podobně paní na úklid, ale nikdy nevíte, jak to bude fungovat, což je i jeden z důvodů, proč má úklid jako profese tak mizernou reputaci v očích veřejnosti. A začala ve mně klíčit myšlenka, že by se to určitě dalo dělat jinak, aby tyhle problémy odpadly – a zlepšilo by to i pověst toho oboru jako celku. Musím přiznat, že je to těžší, než jsme si na začátku dokázali představit, protože pracujete s lidmi a ti jsou často dost nespolehlivý element a je podstatně jednodušší najít si v Annonci někoho, kdo bude uklízet u mě doma podle mých představ než dát dohromady tři stovky paní na úklid, které budou dodržovat určitý jednotný standard.
 
Většina podobných služeb funguje na principu pouhé platformy pro zprostředkování nabídky a poptávky – na jedné straně jsou ti, kteří nabízejí službu, na druhé ti, kteří hledají toho, kdo jim ji poskytne a platforma coby pouhý prostředník mezi nimi shrábne svou provizi ze zprostředkované zakázky a víc ji to nemusí zajímat. Vy jste však rozjeli jakýsi mix mezi takovou platformou a klasickou úklidovou firmou, která má svůj stálý úklidový personál. Nezkomplikovali jste si tak zbytečně byznys?
 
Určitě jsme si vybrali složitější cestu – ale jinak bychom nepřinesli žádnou změnu. Naším cílem nebylo jen zefektivnit vyhledání paní na úklid, ale zkultivovat celý tento trh, zlepšit úroveň profesionálního úklidu domácností. Je to náročnější cesta a na začátku jsme hodně přemýšleli, jak tuto službu postavit. Ale pokud bychom postavili jen základ, tržiště, kde si najdete dámu na úklid a spojíte se s ní, nebyla by tu žádná garance kvality z naší strany. Asi by bylo jednodušší to provozovat, ale nesplnilo by to to, co chceme my – dostat profesionální úklid i do těch domácností, které ho zatím nevyužívají. My ten trh díky kvalitě služby, kterou poskytujeme, rozšiřujeme. Zhruba 60 – 70 procent našich zákazníků jsou prvouživatelé – lidé, kteří si nikdy před tím na úklid domů nikoho neobjednali. Pokud bychom zůstali jen u základu – tedy u platformy, do které se mohou zaregistrovat ti, co chtějí uklízet, a ti, co chtějí využít jejich služeb, si je tam mohou jednoduše vyhledat a objednat, asi by to nějak fungovalo, provoz a rozvoj takové appky by stál určitě méně peněz a možná bychom to zvládli v budoucnu i úspěšně prodat – ale nic by to nevyřešilo. Jen bychom zjednodušili způsob, jak najít paní na úklid. Zároveň jsme ale nešli cestou klasické úklidovky – naše dámy na úklid si určují svůj pracovní rozvrh samy, pracují samy na sebe, my nejsme jejich zaměstnavatelé, nevedeme je tvrdou rukou. Spíš se snažíme vyvinout takové technologie, které ohlídají a podchytí hlavní problémy, s nimiž se při našem podnikání potýkáme.
 
Které jsou ty hlavní problémy?
 
Největší problém samozřejmě je, pokud si zákazník objedná úklid, konkrétní dáma potvrdí, že úklid provede – a pak prostě nedorazí. To je jeden z nejčastějších velkých problémů – a zároveň je to věc, která zákazníka naštve ze všeho nejvíc. Proto už máme i aplikaci pro dámy, kde potvrzují začátek a konec úklidu a kde my zároveň půl hodiny dopředu uvidíme, zda je na cestě za zakázkou, nebo ne – a máme tak čas zjistit, co se děje a případně sehnat včas náhradu. V případě, že se dozvíme deset minut poté, co se mělo začít uklízet, že nikdo nedorazil, už samozřejmě o záskok nikdo nestojí. Potíže jsou ale někdy i se zákazníky. My jim chceme garantovat, že za své peníze získají úklid v určité standardizované kvalitě. Někteří jsou však náročnější – a posílají nám třeba vyfocený vlas, který našli v nějakém zastrčeném koutě – případně se k dámě chovají jako k otrokovi. My pak máme problém najít dámy, které jsou k těmto zákazníkům ochotny chodit, na druhé straně nemůžeme zákazníkovi říct, že pro něj nikoho nemáme, protože tam nikdo nechce chodit (usmívá se).
A pak je tu neustálý problém v podobě nutnosti řešit, jak vyrovnávat nabídku a poptávku. Protože ten vztah mezi nimi nikdy není optimální. Pokud je převis na straně poptávky, mám spoustu práce, ale nemám dost lidí, kteří by ji udělali. Pokud je to opačně  a mám spoustu paní na úklid a nemám pro ně práci, je to ještě horší. Do tohoto bodu se dostane časem většina služeb, které mají danou fixní cenu. Proto jsme zavedli dynamické ceny, kdy se hodinová sazba, kterou zákazník platí, mění v závislosti na poptávce – a se zvyšující se cenou roste i částka, kterou za úklid dostane zaplaceno dáma. Obecně pak platí, že jsme výrazně zvýšili cenový průměr v celém sektoru. Průměrný výdělek dam na konci loňského roku vyšplhal na 116 korun čistého za hodinu, v současné době je to kolem 120 korun na hodinu a ty nejlepší si vydělávají kolem 140 korun za hodinu – což už je velmi slušná hodinová sazba nejen na poměry úklidového byznysu.
 
Říkáte o sobě, že jste technologický startup v úklidovém byznysu – na první pohled tam ale moc technologií vidět není. Prostě dorazí paní do domácnosti a uklidí. Jaké technologie se za tím skrývají?
 
Je jich poměrně dost. Už jen rozhraní je několik – je tu nějaké administrativní rozhraní pro nás, abychom mohli celý proces řídit a mít pod kontrolou. Pak je tu admin pro dámu, admin pro zákazníka, mobilní appka pro dámu, mobilní appka pro zákazníka... Pak je tu server, na který jsou všechny tyto systémy napojeny a jsou tu poměrně sofistikované algoritmy, které mění dynamicky cenu v závislosti na vztahu nabídky a poptávky a přiřazují dámy na úklid na konkrétní zakázky – v úvahu při tom musí vzít celou řadu podmínek, jako je určitý blacklist i naopak whitelist (zákazník preferuje konkrétní dámu na úklid), individuální rozvrhy jednotlivých dam, což znamená tři stovky rozvrhů, z nichž každý je jiný, systém musí umět navíc přiřadit dámu k zakázce i s ohledem na optimální dojezdový čas... těch podmínek, které systém musí umět zpracovat a na jejich základě přiřadit konkrétní dámu ke konkrétní objednávce je celá řada.
 
Jak vypadaly začátky?
 
Na začátku jsme byli tři – já, moje přítelkyně Míša (Michaela Somolová – pozn. red.), bez níž bych to nezvládl, protože ona chodila na začátku sama k zákazníkům uklízet, aby dokonale poznala jejich potřeby a problémy, které se mohou při téhle práci objevit, a náš kamarád Šimon, který to celé naprogramoval. Prvním tréninkovým centrem pro naše budoucí dámy na úklid byl náš byt, nábor prvních dam probíhal v kavárně. Prostě neměli jsme žádný office, neměli jsme lidi, měli jsme jen nápad a měli jsme vytvořený systém, který to bude celé řídit. Ale podařilo se to rozjet, dát dohromady první dámy i zákazníky, sehnat první investici...
 
Jak složité bylo najít pro váš startup investory?
 
Bylo to různé, základem jsou ale dlouhodobé vztahy. Na to by měli všichni, kdo mají v úmyslu založit startup, myslet – budování dlouhodobých vztahů s potenciálními investory. Protože ti se často už při výběru projektů, nad kterými vůbec budou přemýšlet, zda se jimi zabývat, rozhodují podle určitých základních pravidel – do kterých se ten váš, byť nadějný projekt nemusí na první pohled vejít. Pokud bych chtěl oslovit Ondřeje Tomka klasickou cestou, musel bych projít přes analytika, který všechny investice napřed posoudí a rozhodne, zda mu je vůbec pošle. A mně jasně řekl, že náš projekt by mu nepřeposlal (směje se). My část pravidel, podle kterých se investoři rozhodují, splňujeme – nejsem jediný zakladatel, jsme tři. Jedno plus. Je tu tržní potenciál? Je – další plus. Ale – je to škálovatelný byznys? Podle nás ano, ale na první pohled to nemusí být zřejmé, takže bychom asi dostali mínus. Je to technologický byznys? V našem podání ano, ale při zběžné analýze to nemusí být zřejmé. Proto je důležité mít již vybudované vztahy – aby člověk mohl investorovi tyhle věci v klidu vysvětlit. Sehnat investici není tak těžké, důležité pak je růst.
 
Kolik pro vás teď pracuje dam? A kolik je úklidů?
 
Máme zhruba 330 dam, denně probíhá více než sto úklidů. Zatím uklízíme hlavně v Praze, působíme také v Brně a v Plzni. Tento měsíc (březen) budeme startovat úklid firem, později ještě uvažujeme o tom rozšířit službu o VIP úklid.
 
Jak vidíte další vývoj?
 
Věříme, že služby mohou být „další velká věc“ – to, čím byly svého času vyhledávače nebo e-shopy, teď mohou být služby. Podle mě je v globálním měřítku prostor pro služby pro domácnosti obrovský. Bavíme se o miliardových trzích. Tím, jak stárne populace a lidé mají více použitelného výdělku, u nás i ve světě, poptávka po těchto službách roste a do budoucna poroste ještě víc.
Další články
Podnikání

Důležité aktuálně není to, že Clarkson dostal padáka, ale jak se bude jmenovat jeho nový pořad

Článek
Podnikání

Robert Kiyosaki – Finanční učitel, nebo podvodník?

Článek
Podnikání

Těžké chvíle ČEZu

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.