Jak založit crowdfundingový portál? Ptali jsme se Ladislava Pelikána

Sekce: Rozhovory v podnikání Datum: 10.11.2016 Autor: Zdravko Krstanov
Chcete pomoci zajímavým projektům k penězům? Nemusíte být vždy v roli investora. Nabízí se možnost založit vlastní crowdfundingovou platformu. Níže se dozvíte, jak na to.

Rozhodli jsme se požádat o názor někoho, kdo má se založením a vedením crowdfundingového portálu zkušenosti. Pro tyto účely jsme se vydali za Ladislavem Pelikánem, který skrze svou značku Business place nabízí firmám komplexní služby a poradenství. Jeho tým má mimo jiné mnohaleté zkušenosti se zakladáním a správou společností, a to jak českých, tak například britských. Po letech se rozhodl, že portfolio svých činností rozšíří právě o crowdfunding. Od původní idei k realizaci uběhl jeden rok a projekt s názvem www.businessraise.cz v současné době zaměstnává ať už na plný, nebo částečný úvazek sedm lidí. 

Co Vás přivedlo k založení crowdfundingové platformy?

Důležitou roli sehrála inspirace v úspěšně fungující equity crowdfundingové platformě ve Velké Británii. Princip crowdfundingu můžeme sledovat již několik let, kdy i v České republice vzniklo několik crowdfundingových platforem. Ale myšlenka, že investor může dostat za svoje peníze opravdový podíl ve firmě, a tedy i podíl na zisku a zhodnotit tak své finance, byla nová. Equity crowdfuning nás zaujal natolik, že jsme se rozhodli spustit vlastní platformu a nabídnout tak drobným i větším investorům v ČR zajímavou alternativu.  

Hlavním impulsem tedy bylo poskytnout široké veřejnosti možnost přímého investování do společností? Jaká je v této souvislostí minimální investice?

Přesně tak. Chtěli jsme jak kvalifikovaným, tak hlavně drobným investorům „z davu“ nabídnout možnost, jak investovat své volné finanční prostředky do zajímavých projektů, a to již od poměrně malých částek. Výše minimální investice se odvíjí od povahy projektu a také závisí na přání zadavatele, ale obecně se snažíme nabízet investice s minimem 1 000 Kč. Maximální částka investice pak není z naší strany omezená, závisí pouze na možnostech a odvaze investora a na sumě, kterou zadavatel celkově pro svůj projekt požaduje. Hlavní ideou je, že investor kromě podpoření zajímavého projektu získá i možnost opravdového zhodnocení své investice a nezíská pouze slevu, dárek nebo budoucí výrobek.

Jak máte nastaven obchodní model? 

Za vystavení na naší platformě si předem neúčtujeme žádný poplatek, následně si účtujeme provizi pouze z úspěšně zafinancovaných kampaní. Tato provize se pohybuje mezi 5–7 procenty a její přesnou výši se zadavatel kampaně samozřejmě dozví ještě před uzavřením smlouvy.

Budete jednotlivé projekty posuzovat nebo aplikujete metodu "free-to-all" ?

Jednotlivé projekty budeme posuzovat, ne však soudit! Asi nám nepřísluší, abychom dělali předčasné závěry, zda bude daný projekt úspěšný, či nikoliv, nebo se dokonce rozhodli nějaký projekt shazovat. Ale vzhledem k tomu, že podstatou našeho obchodního modelu je princip účtování provize pouze z úspěšných kampaní a do projektu a kampaně investujeme nemalé prostředky ve formě odpracovaných hodin a dalších nákladů, ponecháváme si právo rozhodnout se, zda se na projektu chceme za těchto podmínek podílet, či nikoliv. Rovněž klademe důraz na to, aby měl projekt kvalitně zpracovaný byznys plán. Pokud si to klient přeje, pomůžeme. 

Jak byste charakterizoval českou crowdfundingovou scénu? Například v porovnání se západními zeměmi?

V České republice pozvolna vznikají crowdfundingové platformy asi posledních pět let, v západních zemích je to ještě o nějaký ten rok déle. Co je však podstatné, že valná většina vznikajících českých platforem funguje na bázi startupů, kdy je hlavním cílem podpořit vznikající projekt a „investor“ dostane za svoje peníze krom dobrého pocitu nějaký ten dárek, slevu nebo potenciální budoucí výrobek, případně na bázi sociálního crowdfundingu, kdy je primárním cílem podpořit nějaký veřejně prospěšný projekt.

Co se týká equity crowdfundingu, tam je situace jiná. Tento v zahraničí již poměrně známý model, kdy investor za svoji investici získá buď přímo (zápis do rejstříku jako společník), nebo nepřímo (např. konvertibilní dluhopisy) podíl v dané firmě, není zatím v ČR příliš rozšířen. 

Co musíte pro založení takového portálu splnit? Z hlediska legislativy, kapitálu a tak dále.

Krom potřebného kapitálu na rozjezd a propagaci platformy je potřeba splnit množství dalších legislativních podmínek a nařízení. Vzhledem k tomu, že budeme nakládat s penězi klientů a zprostředkovávat platební transakce, nevyhneme se dohledu a regulaci České národní banky, u níž jsme museli získat potřebná osvědčení a vůči níž budeme muset plnit následné požadavky, jako je pravidelný reporting, pravidelná školení ohledně AML (prevence praní špinavých peněz) a podobně. Rovněž jsme vázáni dalšími zákony, jako je právě např. zákon č. 253/2008 Sb, o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu ("Zákon proti praní špinavých peněz"), nebo zákon o ochraně osobních údajů (č. 101/2000 Sb). 

Je zde podle vás paralela  mezi "boomem" crowdfundingu a neustále se zvyšujícím zájmem o sdílenou ekonomiku?

Myslím si, že jak rozvoj crowdfundingu, tak zvyšující se zájem o sdílenou ekonomiku mají stejného jmenovatele, a tím je rozvoj informačních technologií, internetu a hlavně pak sociálních sítí. Sdílená ekonomika tak těží nejen ze své finanční výhodnosti, ale i ze sociálního aspektu a snahy vybočit ze zajetých standardů a dělat věci jinak. Podobně je tomu i u crowdfundingu. Někdo investuje proto, aby podpořil zajímavý projekt, někdo s vidinou zbohatnutí a někdo pouze ze zvědavosti a z nadšení do nových neotřelých technologií. Vše je podrženo poměrně vysokou jednoduchostí a dostupností prostřednictvím informačních technologií.


Poradenská skupina Business place nabízí komplexní služby pro malé a střední podnikatele a firmy. Od založení s. r. o. nebo britské Ltd. (vč. nabídky ready-made společností) či založení odštěpného závodu přes správu společnosti a podpůrné činnosti zahrnující firemní, ekonomické a právní poradenství, služby nominee jednatele nebo ředitele až po profesionální a zákonnou likvidaci společnosti. Zaměstnanci Business place vám rovněž mohou nabídnout kompletní přípravu a správu emise firemních dluhopisů nebo vám mohou pomoci se založením a správou svěřenského fondu. Nejnovějším projektem skupiny Business place je pak equity crowdfundingový portál www.businessraise.cz.

Webové stránky: www.businessplace.cz

 
Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Trvalo 6 let, než vytvořila revoluční „plastelínu“. Pouhé 4 dny stačily, aby získala milion liber!

Sekce: Byznys Datum: 05.08.2015 09:00
Na první pohled nepříliš vábná hmota s nejasným účelem. Přesto si vydělala na svou expanzi milion liber (téměř 40 milionů korun) v průběhu pouhých 4 dnů! Přesně to je revoluční „plastelína“ Sugru.…

Chybí vám kapitál pro rozvoj podnikání? Pak vás bude zajímat tato alternativa

Sekce: Rozhovory v investování Datum: 27.05.2016 09:00
Kam pro peníze, když se vám nechce do banky? Pomocí equity crowdfundingu můžete získat investici od profesionálů i nadšenců, a to výměnou za minoritní podíl ve vaší firmě. O specifikách tohoto druhu…

Česká pošta vytvoří portál s cenami benzínu a nafty

Sekce: Byznys Datum: 12.01.1971 00:00
Státní podnik Česká pošta spustí od poloviny dubna server, kde se budou aktualizovat ceny benzinu a nafty čerpacích stanic napříč celou republikou.   K velice zajímavému kroku se odhodlala Česká…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Znáte nejlepší cirkus v Česku? Díky němu máme Slevomat, Heuréku i Dámejídlo

Sekce: Podnikání Datum: 24.01.2017 20:00
V únorovém tištěném magazínu MontyRich na vás čeká exkluzivní rozhovor s Davidem Špinarem a Milanem Zemánkem. Jejich investiční skupina Miton stojí za vznikem nejpoužívanějších a nejznámějších online…

Štěpán Pírko: Dluhopisový vlak dojel do konečné stanice

Sekce: Rozhovory v investování Datum: 24.01.2017 12:00
Dluhopisy na tenkém ledu, komodity na vzestupu a tradičně silné akcie, kterými neotřásla ani prezidentská volba v USA. Se Štěpánem Pírkem, předsedou správní rady fondu Bohemian Empire, jsme tak…

Čeká nás konec globální ekonomiky? Čeho se obávají elity z Davosu?

Sekce: Byznys Datum: 23.01.2017 18:00
Setkání Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu na sebe vždy upoutají ohromnou pozornost médií, ekonomů, světové veřejnost, rozličná protestní hnutí vystupující proti globalizaci nevyjímaje.