Účinnost EET je problematická, přínos do rozpočtu je kompenzován náklady podnikatelů, tvrdí Jiří Žvachta

Na co se připravit?

Sekce: Rozhovory v podnikání Datum: 16.11.2016 Autor: Zdravko Krstanov
Babiš uspěl. Jeho návrh o zavedení elektornické evidence tržeb se stal realitou. Spousta firem se momentálně psychicky i fyzicky na tuto změnu připravuje. Nejen o možnostech, jak jim pomoci, jsme se bavili s jednatelem A+Accounting Jiřím Žvachtou.

Co se pro firmy změní, jakmile budou nuceny zavést EET? Kdy nastane první vlna?

EET už je skutečně za dveřmi – vždyť první vlna bude spuštěna už 1.12.2016. Nedá se přitom počítat s tím, že by došlo na poslední chvíli k nějakému odkladu, byť je to předmětem politického boje. Finanční správa opakovaně deklarovala, že nevidí důvod pro jakékoliv posuny plánovaných termínů. Tato fáze se týká firem, které poskytují ubytovací a stravovací služby, přičemž zejména kolem stravovacích služeb se vyskytovaly nejasnosti (občerstvení v kadeřnictví, soláriu, dětském koutku...). Toto nakonec bylo upraveno tak, že to poměrně dává smysl. Tento příklad nicméně jen ukazuje, že „šedivá je teorie a zelený strom života“. Podchytit veškeré druhy činnosti tak, aby to bylo pro daňové poplatníky únosné administrativně i finančně, nebude snadné.

Jsou se zavedením EET spojena nějaká rizika? Bude se podle vás jednat o účinné opatření?

Účinnost EET je podle mě velmi problematická. Deklarovaných 18 miliard korun ročního přínosu pro státní rozpočet je totiž těžce kompenzováno náklady na straně podnikatelů. Navíc je velká otázka, která podle mého názoru nebude nikdy zcela jasná, jaké jsou náklady na provoz systému na straně státní správy. No, a do třetice je třeba zvážit, že někteří podnikatelé činnost ukončí – nemusí to nutně znamenat, že dosud podváděli, jen to pro ně prostě bude příliš administrativně a finančně náročné. Nepoctivci si určitě také cestu najdou, viz tolikrát citované Chorvatsko – z osobní zkušenosti vím, že zdaleka ne vždy dostanete účtenku. Čili celkovou efektivitu systému neočekávám příliš vysokou.

Jak nákladné je EET zařídit a zprovoznit? A jak je celá věc náročná – zvládně ji i podnikající důchodce?

To je zajímavá otázka. Mezi důchodci jsou obrovské rozdíly, někdo v papučích sleduje seriály, někdo běhá po horách. Teoreticky by tuto záležitost měl zvládnout i podnikající důchodce, ale z příkladů mezi našimi klienty tuším, že se jim do toho spíš nebude moc chtít.

Jak přesně můžete firmám v tomto ohledu pomoci?

Zavedení EET má administrativní a technický aspekt. Je to zajímavé, ale v podstatě účetnictví, resp. daňové problematiky se přímo nedotýká, jak jsme zjistili, když jsme se na tuto novinku připravovali. Ale také víme, že pro spoustu podnikatelů je jejich účetní firma tou správnou, na kterou se s otázkou EET obrátit. Takže jsme se rozhodli nabídnout zastřešení celého procesu – zajišťujeme jak administrativní část, tak ve spolupráci s partnery i technickou část. A to nejen pro fázi náběhu na EET, ale také pro její udržitelnost po určitou dobu. Nabízíme tedy balíčky jak pro samotné zavedení EET, tak řešení pro firmy, které by se rozhodly k nám přejít i s vedením účetnictví nebo dalšími službami, které nabízíme.

Jak jste se jako účetní společnost na toto připravovali?

Samozřejmě jsme sami museli načerpat informace, proškolit se. Je zapotřebí průběžně sledovat novinky, protože vzhledem k výše nastíněné komplikovanosti činností, které má EET pokrýt, je třeba počítat se spoustou  aktualizací a výkladů ze strany finanční správy. Kontaktovali jsme také řadu výrobců účetního softwaru a pokladních řešení, abychom dokázali klientům nabídnout něco, co na jednu stranu funguje, ale na druhou stranu jsou na to pokud možno zvyklí. Ostatně to je jeden z obecných aspektů našeho podnikání – snažíme se nabídnout řešení, kdy se my přibližujeme požadavkům klientů, nenutíme klienty měnit software a zvyklosti podle nás.

Slétávají se nyní okolo EET hromady firem, jejichž cílem je pouze využít příležitosti? Potažmo jak se vyhnout nekvalitním dodavatelům?

Spousta firem určitě cítí možnost se jednorázově „napakovat“. Myslím, že nejlepším způsobem, jak zjistit, zda se jedná o kvalitní nabídku, je porovnávat, a to nejen jednorázovou cenu za zavedení, ale třeba také jestli dodavatel nabízí zaškolení pro zaměstnance, podporu i po zavedení systému, zda má opravdu zájem poznat, jak to u klienta ve firmě funguje – nebo jestli je pro něj zákazník jen snadnou dojnou krávou.

Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Navýšení minimální mzdy. Jaký bude přínos?

Sekce: Byznys Datum: 01.08.2013 16:00
Od dnešního dne se minimální mzda navyšuje na 8 500 korun, tedy o 500 korun. Navýšení minimální mzdy nařídila Rusnokova vláda. Ovlivní to přibližně 120 000 pracovníků. Jaká pozitiva to přinese?…

Lesy ČR převedly do státního rozpočtu 6,5 miliardy korun

Sekce: Byznys Datum: 11.12.2014 17:05
Lesy České republiky (LČR) převedly do státního rozpočtu 6,5 miliardy korun z volných peněz plynoucích ze zisků firmy. Státní firma tím navázala na první převod státu loni v prosinci ve výši šesti…

Náklady na založení s.r.o. v roce 2014

Sekce: Podnikání Datum: 08.10.2014 16:00
Chystáte-li se založit společnost s ručením omezeným, je nutné při tomto procesu počítat i s určitými náklady. V roce 2014 sice došlo k významné změně, kdy je minimální základní kapitál společnosti…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Kam investuje legenda Kobe Bryant nebo Jared Leto? Startupy některých celebrit vás překvapí

Sekce: Byznys Datum: 21.02.2017 21:30
Hollywoodští herci, zpěváci světového formátu nebo slavní sportovci. Někteří z nich své nemalé peníze investují do startupů v roli angel investorů. Jen loni takto protekly dvě miliardy dolarů. Kdo a…

Nejbohatší Mexičan Carlos Slim: Investovat jsem začal ve dvanácti letech

Sekce: Rady a tipy Datum: 20.02.2017 19:00
Jaké jsou rady jednoho z nejbohatších lidí planety? A proč tak rád investuje v dobách krize?

Premium Fashion Brands bude na Slovensku reprezentovat Soňa Skoncová

Sekce: Byznys Datum: 20.02.2017 14:00
Premium Fashion Brands, jeden z největších řetězců s dostupnou luxusní módou v České republice a na Slovensku, nově zastupuje Soňa Skoncová na pozici Country managera pro Slovensko.