Kartografové z Cleeria chtějí dobýt Divoký Západ

S miliony od Komárka vzhůru do globální expanze

Sekce: Rozhovory v podnikání Datum: 24.08.2016 Autor: Pavel Hejkrlík
„Kartografie má u nás bohatou minulost, vždyť pozemkový katastr vznikl už za Marie Terezie a kvalitní mapy se u nás dělaly od té doby vždy,“ říká spoluzakladatel firmy Cleerio Ladislav Čapek. S miliony v zádech od fondu Springtide Ventures Karla Komárka chce prorazit na trhu v USA. A nejen tam, v Cleeriu si věří na globální trefu. Geobyznys totiž zažívá v posledních letech boom.

Jak často vám volali investoři, že by chtěli firmu koupit a jaké bylo jednání se Springtide Ventures miliardáře Karla Komárka?

Letos na přelomu roku volali hodně. Když jsme v roce 2009 firmu zakládali, tak jsme ani nevěděli, že jsme startup. Dělali jsme to proto, že nás to baví a chceme dělat byznys. Dnes jsou startupy hrozně sexy, jsou aplikace téměř pro cokoli – pro potápěče, pro modré kočky a nevím, pro co ještě. Každý do nich chce investovat a my se na té vlně zcela upřímně také svezli. Dnes to jede, ale jednoho dne budou chtít investoři získat peníze zpět. Náš byznys model si na sebe od začátku vydělal, neměli jsme až do letošního roku investice zvenčí.

Po investici od Springtide Ventures ve výši tří milionů eur se netajíte globálními ambicemi. Kam všude chcete proniknout?

Vždy jsme chtěli expandovat do zahraničí, máme úspěšnou pobočku na Slovensku, kde jsme stejně jako v ČR v segmentu měst a obcí jedničkou na trhu a máme nejvíce zákazníků. Máme partnera v Rakousku, hledáme v Maďarsku, zajímavě vypadá Chorvatsko, Slovinsko. A zaměřujeme se na německy mluvící země, kde za poslední dva měsíce máme asi pět potenciálních partnerů. Ale nejzajímavěji vypadají USA. Jednáme se společností, která má 20 tisíc zaměstnanců a jedno její oddělení má na starosti asi pět států. Mají tam danou konkurenci, která jde proti sobě jen cenou, a hledají jiné řešení. Líbí se jim naše architektura systému, jejich vývojáři by mohli dělat své moduly. Měli by z toho sdílené tržby, což je i motivuje. Ale než vyškolíme partnera a než on najde zákazníky, tak uběhne třeba i půl roku. To bychom z vlastních zdrojů neufinancovali, takže i to byl důvod, proč jsme do firmy hledali investora. Investice půjde z jedné třetiny na interní vývoj, posílení managementu a zbytek peněz půjde na expanzi do zahraničí, hlavně právě do Spojených států.

Ladislav Čapek (41)

Před založením Geosense (Cleerio) pracoval v nadnárodní korporaci, kde měl na starosti prodej geoinformačních řešení v zahraničí, 5 let byl na stážích ve Spojených Státech, studoval 3D geonformatiku na univerzitě v Dánsku a GISy na Káhirské univerzitě. Po dokončení inženýrského studia oboru Geodézie a kartografie na ČVUT zde působil jako doktorand. MBA švýcarského institutu Kurt Boesch vystudoval na University of New York in Prague.

Na jaké zákazníky vlastně v USA cílíte? Kromě těžařů i na města, nebo i někoho dalšího?

Je to podobné jako u nás – mezi zákazníky patří municipality, už začínáme dělat první dva projekty přes jednoho velkého partnera. Je to úplně jiný level a výzva než u nás, jde o jejich nejmenší zákazníky, ale pořád je to větší než největší zakázka v ČR. Dále máme rozjednané první dva projekty, na kterých si nás chce partner odzkoušet. Když se nám to podaří, tak získáme přístup k daleko zajímavějším zakázkám. Jde o přístup do dalších měst, jedná se o projektu pro armádu na pasportizaci budov a areálů. Další potenciální projekty jsou v Kalifornii v oblasti hotelového byznysu. Nechceme dělat všechno pro všechny, chceme se soustředit na čtyři hlavní segmenty – municipality, majitele pozemků a nemovitostí, olejářský byznys a utility.

U nás a na Slovensku váš produkt využívá již více než 1400 měst a obcí. Jde spíše o malá, nebo i větší města?

Jde i o pidivesničky, které mají třeba 100 obyvatel. Náš byznys model byl o tom, že jsme nešli po velkých krajských městech nebo krajích. Tam je to jiný druh prodeje, záleží i na politických vazbách a lobbingu. My jsme si jednoduše řekli, že úplatky nikomu dávat nebudeme.

Díky průniku do řady vesnic i měst máte dobré povědomí o situaci v ČR. Jak moc velký binec je v různých katastrech a pozemkových evidencích?

Například pozemkový katastr je tady už od dob Marie Terezie asi z roku 1750. Kolikrát přijdete na obec a starosta řekne, že nic nepotřebuje, že má všechno v hlavě. Pak jim ukážeme pozemky v našem systému a je možné sledovat klasickou reakci, když zapnete mapu a starosta udělá: “Ehh! My máme pole, které jsme mohli dvacet let pronajímat.“ Člověka potěší, když v praxi vidí, že jeho výtvor opravdu pomáhá. Snažíme se dát dohromady data z katastru, inženýrských sítí, dále technické mapy – komunikace, veřejné osvětlení, vodovody, kanalizace.

Na kolik přijde používání vašeho programu? Je nějaký roční paušál?

Ze začátku se dávají dohromady základní data a měsíční používání pro malé obce vyjde na asi 800 korun. U velkých měst nebo v privátním sektoru to může vyjít i na sto tisíc.

Jak dlouho je časově náročné, než se vám podaří udělat komplexní mapu s databází nějaké lokality, třeba městečka s tisíci obyvateli?

Všechna města v ČR máme připravená dopředu, jak katastr, pozemky, tak i data třetích stran. Záleží, zda chce obec mapu nalétat dronem a udělat technickou mapu. Tam záleží jen na počasí, aby bylo sluníčko bez mraků a nepršelo, aby mohl dron létat a obec nafotit. To jsou řádově dny nebo týdny, pak se přes noc vytvoří digitální model terénu, poté se vytvoří provázanosti, udělají se pasporty. To trvá další dny, dá se říct, že během týdnů má obec kompletní mapu, která by je před pár lety stála třeba milion korun. Nyní to vyjde na nižší desítky tisíc.

Více o Cleeriýu se dozvíte v zářijovém vydání byznysového měsíčníku MontyRich, kde najdete například také rozhovor se zakladatelem největší středoevropské advokátní kanceláře Jaroslavem Havlem nebo jak správně vytvořit kampaň na crowdfundingových portálech.

 

 

Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Podnikatel týdne: Roman Abramovič a jeho divoký byznys

Sekce: Byznys Datum: 02.12.2014 14:00
Miliardář Roman Abramovič je veřejnosti známý jako majitel fotbalové Chelsea. Jak tento muž přišel ke svému pohádkovému jmění?

Komárkova Sazka loni téměř zdvojnásobila tržby z kurzových sázek

Sekce: Byznys Datum: 11.09.2014 13:38
Sazka ze skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka loni z kurzových sázek utržila 594 milionů korun, což je meziročně o 87 procent více, a v letošním roce očekává další významný růst.

Chci s naším produktem dobýt svět

Sekce: Byznys Datum: 13.08.2013 06:23
Jiří Stabla je zakladatelem kosmetické značky Carun (společnost Carun Pharmacy), jenž provozuje obchodní a informační portál Konopnyshop.cz. Před lety začal vyrábět kosmetické krémy z takzvaného…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Kam investuje legenda Kobe Bryant nebo Jared Leto? Startupy některých celebrit vás překvapí

Sekce: Byznys Datum: 21.02.2017 21:30
Hollywoodští herci, zpěváci světového formátu nebo slavní sportovci. Někteří z nich své nemalé peníze investují do startupů v roli angel investorů. Jen loni takto protekly dvě miliardy dolarů. Kdo a…

Nejbohatší Mexičan Carlos Slim: Investovat jsem začal ve dvanácti letech

Sekce: Rady a tipy Datum: 20.02.2017 19:00
Jaké jsou rady jednoho z nejbohatších lidí planety? A proč tak rád investuje v dobách krize?

Premium Fashion Brands bude na Slovensku reprezentovat Soňa Skoncová

Sekce: Byznys Datum: 20.02.2017 14:00
Premium Fashion Brands, jeden z největších řetězců s dostupnou luxusní módou v České republice a na Slovensku, nově zastupuje Soňa Skoncová na pozici Country managera pro Slovensko.