Jak vytvořit firemní kulturu, která vede k miliardovému byznysu? Dělejte to jako zakladatel Airbnb

Sekce: Rady a tipy Datum: 08.11.2016 Autor: Zdravko Krstanov
Firemní kulturu mnozí vnímají již pouze jako buzzword. Všechny společnosti si chválí tu svou a předhánějí se, kdo nabídne zaměstnancům zajímavější poukázky. Skutečná firemní kultura se začíná tvořit ještě předtím, něž nějaké zaměstnance vůbec máte.

Všichni asi znáte Briana Cheskyho. To je ten mladík, který lidi naučil krátkodobě nocovat v domovech jiných lidí a založil pro to platformu s názvem Airbnb (původně trochu nešikovně Airbedandbreakfast).

Příběh zakladatele Airbnb čtěte zde.

Hoteliéři jej v lásce nemají, zatímco ve startupovém světě se stal superhvězdou. Jedním z důvodů, proč k němu ostatní vzhlíží, je právě firemní kultura, díky které se mu podařilo Airbnb vybudovat. V čem spočívá?

Obklopte se lidmi, ze kterých máte strach, respektive před kterými se bojíte bezmyšlenkovitě přispět do debaty. Chesky to vysvětluje následovně: “První věcí je vytvořit tým, ve kterém se budete cítit trochu nepříjemně. Nutné je vědět, že musíte získat nové vědomosti, abyste byli na stejné vlně.” Stará pravda, že zlepšit se můžete pouze s lepšími, platí totiž i v podnikání.

První zaměstnance pak Chesky přirovnává k novému DNA. Sám toho pravého vybíral neuvěřitelných šest měsíců, během kterých vedl pohovor se stovkami kandidátů. “Firmy, které najímají zapálené lidi, vytvářejí zajímavé věci, do nichž jsou zapáleni zákazníci. A to jsou přesně ty firmy mající silné značky.” Chesky přiznal, že za jeho úspěchem stálo z velké části štěstí na lidi. Počátky Airbnb popsal jako rodinu, která pracovala 18 hodin denně. “Společně jsme pracovali, jedli i cvičili….připadalo mi to, jako nějaká speciální mise”.

Samotná kultura je poté podle Cheskyho určitý systém hodnot, který se nemění. Příkladem z Airbnb je vytvářet svou činností pozitivní sociální dopad. “Byli jsme snad první firmou, která měla sepsané hodnoty v době, kdy neměla zaměstnance.” V tomto ohledu se Chesky nejvíce inspirioval v Zapposu, který se svou firemní kulturou o deseti bodech proslavil. 

Vše však začíná ještě momentě, kdy pro vás nikdo nepracuje. Zeptejte se proto sami sebe, zda váš výrobek (služba) změní svět k lepšímu. Pokud ne, měli byste podle Cheskyho obrátit svou pozornost jiným směrem.

Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Recept na úspěch v podnikání? Zdravá firemní kultura

Sekce: Podnikání Datum: 04.01.2017 12:00
Nepodceňujte atmosféru na pracovišti a firemní kulturu ve své firmě. Nespokojení zaměstnanci a jejich vysoká fluktuace v kombinaci s nedostatkem pracovníků na trhu práce můžou mít pro vaše podnikání…

Jak vytvořit skvělou prezentaci? Dělejte to jako Steve Jobs

Sekce: Rady a tipy Datum: 30.12.2016 21:00
Ať už prezentujte v plné univerzitní aule, nebo před investory, v obou dvou případech je nutné posluchače zaujmout. Představit myšlenky nebo produkt tak, aby vše bylo srozumitelné a zároveň zábavné,…

Zásady správné firemní kultury aneb Firemní kultura může být mocným nástrojem

Sekce: Podnikání Datum: 03.09.2015 10:34
Když se ve společnosti začneme bavit o firemní kultuře, je jen velmi málo lidí, kteří si pod tímto pojmem dokážou představit něco konkrétního. To ovšem neznamená, že nejsou součástí firmy, která…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejbohatší Mexičan Carlos Slim: Investovat jsem začal ve dvanácti letech

Sekce: Rady a tipy Datum: 20.02.2017 19:00
Jaké jsou rady jednoho z nejbohatších lidí planety? A proč tak rád investuje v dobách krize?

Premium Fashion Brands bude na Slovensku reprezentovat Soňa Skoncová

Sekce: Byznys Datum: 20.02.2017 14:00
Premium Fashion Brands, jeden z největších řetězců s dostupnou luxusní módou v České republice a na Slovensku, nově zastupuje Soňa Skoncová na pozici Country managera pro Slovensko.

Jak se zbavit neefektivních pracovních meetingů v pěti krocích

Sekce: Rady a tipy Datum: 19.02.2017 19:30
Znáte ten pocit, když po dvouhodinovém meetingu s kolegy nepřijdete na nic nového? Pomoci může několik relativně snadných změn.