Sekce: Podnikání

9 způsobů, jak zvýšit vzájemnou důvěru ve společnosti

Datum: 19. 12. 2014 08.00 / Autor: Tomáš Bönisch
Samotní manažeři uznávají, že je důvěra ve společnosti základní složkou úspěchu. Zaměstnanci potřebují důvěru ve své nadřízené i ve své kolegy, jak ji můžete zvýšit?

Statistiky stále dokazují, že většina lidí ve společnostech trpí velkou nedůvěrou. Nedůvěra je v podnikání skrytou zbraní a kvůli ní si žádný manažer nedopřeje pocit celistvé společnosti. Zvýšení důvěry nikdy nepřijde samo, musíte na něm pracovat. Není to vaše povinnost, ale pokud jste zodpovědnými manažery, nikdy byste neměli dopustit, aby se váš tým rozpadal nebo byl nestabilní. Pokud nevíte, jak na to, poradím vám, jak s budování důvěry ve společnosti začít:

1. Zapojte zaměstnance do rozhodnutí

Mnoho zaměstnanců může snadno nabýt pocitu, že jsou nedůležití. Vždy když bude příležitost, zeptejte se jich na jejich názor a pokud půjde o drobná pracovní rozhodnutí, nechte na jejich bedrech trochu zodpovědnosti. Když se ve firmě někdo cítí jako šedá myš, je pro něj pozice neperspektivní.

2. Věnujte pozornost vztahům

Když zaměstnanec podá výpověď, tak to není jeho chyba, ale je to vaše selhání. Dbejte na úzké vztahy mezi všemi kolegy. Když bude dotyčnému v týmu dobře a bude ho vnímat jako rodinu, tak ji nikdy nebude mít důvod opustit. Získejte si jejich důvěru už tím, že s nimi vždy budete komunikovat osobně, tedy vždy, když to půjde. Osobní kontakt je velmi důležitý.

3. Trestání nebo zpětná vazba?

Pokud potrestáte zaměstnance, tak opět chybujete jen vy. Když se zaměstnanec dopustí chyby, tak za ním běžte a zkonzultujte, proč k chybě došlo. Trestání je velmi ponižující a to obzvláště tehdy, pokud si dotyčný chybu plně uvědomuje. Poskytněte mu zpětnou vazbu a udělejte jen nezbytná opatření, aby se chyby neopakovaly.

4. Dbejte na důslednost a přesnost

Pokud se nejasně vyjadřujete, tak i výsledky práce budou nejasné a všichni začnou ztrácet důvěru ve váš úsudek. Buďte přesní a vždy uvádějte, jakou práci potřebujete, v jakém množství a v jakém termínu. Následně každému dopřejte dostatečný prostor, aby mohl požadavky splnit.

5. Odměny na pracovišti

V týmech se velmi často stává, že jeden pracuje za dva a druhý se veze na úspěchu druhého. Vnímejte, jak zaměstnanci pracují, a pokud pracují kvalitně, tak zřiďte systém odměn, nebo ho vždy zvlášť odměňte. Opět se jedná o pilíř důvěry, když každý ví, že se může spolehnout na to, že jeho práce bude náležitě oceněna.

6. Poskytněte všechny potřebné prostředky

Po profesionálním závodníkovi nemůžete čekat skvělé výsledky, když nedostane skvělý vůz. To samé platí i ve firmě. Každému poskytněte takové prostředky, aby mohl svojí práci vykonávat nejlépe, jak umí. Ve firmách se často šetří na technologiích a inovacích procesů, což je důsledkem menšího výkonu celé společnosti.

7. Stanovte normy

Normy neslouží k “buzeraci“, ale k vyjasnění efektivity. Pokud na práci stanovíte normy jako svaté pravidlo, které se bude dodržovat, tak už se nikdy nestane, že byste se museli s někým hádat, že pracuje neefektivně. Dokonce i zaměstnanci jsou rádi, pokud se mohou o normy opírat.

8. Transparentnost

Nikdo o vašich rozhodnutích neví? Dbejte na to, aby byl každý informovaný o všem, co se s firmou děje. Velké podniky vydávají zpravodaje, kde nastíní plány a rozhodnutí, ale také statistiky a podrobné informace o změnách. V malých firmách něco takového nemá smysl, ale přesto je důležité, aby se každý dozvěděl, jak si firma stojí a aby měl přehled o všem podstatném.

9. Vytvořte kulturu na pracovišti

Vytvořte na pracovišti jasně zorganizovanou hierarchii, kde bude mít každý zaměstnanec své místo. Pracujte na užších vazbách mezi vedením a zaměstnanci. Dočkáte se správně fungující firmy, kde není prostor pro chyby.

Jak pracujete vy na zvýšení důvěry ve společnosti? Vedete silný s stabilní tým lidí, nebo jsou to pro vás cizí lidé, kteří ve vás nemají důvěru? Pokud víte, kde jsou nedostatky, začněte pracovat na jejich odstranění.

Další články
Podnikání

Máte už dost pocitu neúspěchu a chcete změnu? Přestaňte dělat těchto 6 věcí

Článek
Podnikání

Jim Pattison je miliardář, který začínal na pumpě a dnes drží světové rekordy

Článek
Podnikání

Jak stvořit ideálního zaměstnance? 8 jednoduchých rad

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.