Sekce: Podnikání

6 rad, které vám pomohou udělat dobrou prezentaci

Datum: 07. 11. 2014 08.00 / Autor: Petra Zlámalová
Jak se cítíte, když prezentujete? Zvládnout vytvořit, ale především poutavě představit prezentaci je jedna z důležitých dovedností, kterou by měli ovládat nejen manažeři a podnikatelé. Mám pro vás několik praktických tipů, jak by měla správná prezentace v

Důkladné nastudování samotného tématu prezentace je samozřejmostí. Důležité je uvědomit si, co budete prezentovat, a naladit se na to. Pokud se vaše prezentace týká neuspokojivých výsledků firmy v předešlém kvartálu, měly byste vystupovat jinak, než při prezentaci o novém produktu, který s velkou slávou právě uvádíte na trh.

1. Pro koho budete prezentovat?

Platí to o prezentaci, ale i o kterémkoliv jiném produktu nebo službě: abyste mohli prezentaci co nejlépe udělat, měli byste vědět, pro koho ji děláte. Zkuste si proto při přípravě prezentace odpovědět na následující otázky.

Kolik lidí bude v publiku? Budou tam sedět převážně muži, nebo ženy? Jaká bude jejich pozice? Jaký bude jejich věk? Budou to klienti, management, spolupracovníci, nebo obchodní partneři? Jakou od nich můžete čekat reakci? Ale především: jaké jsou jejich potřeby?

2. Podívejte se na téma očima posluchačů

Líbí se mi věta, kterou vyslovil úspěšný obchodník Zig Ziglar: „V životě získáte všechno, co budete chtít, když budete pomáhat druhým lidem, aby dostali to, co si přejí oni.“

Zkuste se vcítit do role posluchačů. Zkuste si jejich pohledem a jejich ústy položit otázku: „A co z toho budu mít já? Co mi to přinese?“

Zkrátka se zamyslete, co by asi tak chtěli dostat, co je nejvíc zajímá a co si nejvíc přejí.

3. Struktura prezentace

Na úplný začátek je žádoucí posluchače nějak překvapit, upoutat. Zkuste třeba hned při příchodu do místnosti mlčky napsat na tabuli nějaké nesmyslné číslo, které však bude něco symbolizovat. Nebo můžete na úvodní slajd umístit svojí fotku z dětství, či položit vtipnou a nečekanou otázku.

Po zaujetí publika může následovat uvítání, představení názvu prezentace a důležité ujištění, že jste pro ně přichystali přesně to, pro co si přišli.

Jak pokračovat? Říká se, že v úvodu bychom měli posluchačům říci, co jim řekneme, potom jim to říci, a na konec říci, co jsme jim řekli.

4. Jak zvýšit pozornost posluchačů?

Pozornost zpravidla zvýšíte něčím překvapujícím. Něčím, co do vašeho přednesu zdánlivě nepatří. Může to být například hra s hlasem a řečí. Snížit nebo zvýšit hlas. Začít mluvit rychleji, či pomaleji. Nebo se dokonce na chvilku odmlčet. Udělat chvilku ticha. Ticho by mělo nastat vždy 3 vteřiny před, a 3 vteřiny po důležitém sdělení.

Účinné je také používání řečnických otázek. Pečlivě však zvažte přímé otázky na jednotlivé posluchače: pokud by se stalo, že neznají odpověď, může dojít k nepříjemné chvilce pro něj i pro vás.

5. Řeč těla při prezentování

Uvědomte si, že natažené končetiny budí dojem, že jste sebevědomější. Mějte proto pevný postoj a natažené nohy. Stejně tak dělejte velká gesta rukama, a opět se nebojte ruce pořádně natáhnout. Důležitý je oční kontakt. Snažte se udržovat kontakt se všemi posluchači, napříč celou místností. Dívejte se do hlediště, jako byste si pečlivě prohlíželi tvar velkého písmene M.

6. Tréma?

Zkuste se zamyslet, jakou otázku byste během prezentace nechtěli dostat. A připravte se na ni!

Pro zklidnění může být dobrým pomocníkem antistresové dýchání. Osobně si myslím, že nejúčinnější pomůcka na uklidnění je přijmout sám sebe takového, jaký jsem. Být sám sebou. V několika poučkách jsem četl názor, že pokud máme trému, měli bychom se opírat pouze o jediného posluchače, který nás nejvíce poslouchá a tím se uklidnit. Dovolím si ale tvrdit, že existuje mnohem účinnější rada: při prezentování se opírejte pouze o jediného člověka – a tím jste vy sami!

 

Další články
Podnikání

Jak vytvořit skvělou prezentaci? Dělejte to jako Steve Jobs

Článek
Lifestyle

8 triků, které vám pomohou vstávat dříve

Článek
Lifestyle

8 triků, které vám pomohou usnout dříve

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.