Sekce: Podnikání

3 byznysové lekce od kluků, kteří vybudovali Slevomat, Heuréku nebo Dámejídlo

Datum: 08. 08. 2017 15.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Do portfolia investiční skupiny Miton patří jedny z nejvíce úspěšných internetových projektů u nás. Čemu se od šestice partnerů a jednoho CEO přiučit?

Jeden by řekl, že se pořádný byznys v Česku dělá jedině v Praze. Po chvilce přemýšlení je potřeba přidat Brno. A když se zamyslíte ještě více, nemůžete nepřidat Liberec. Přesně zde totiž vznikl a sídlí internetový cirkus. Jmenuje se Miton a od roku 2000 vytvořil nebo podpořil desítky týmů. Výsledkem jsou společnosti, jejichž současná hodnota se blíží k 10 miliardám korun. Tito kluci zkrátka vědí, jak se dělá byznys.

Níže jsme vybrali tři věci, které se od nich může každý naučit.

Bez výmluv

Miton vyrostl na tom, že si včas uvědomil obrovský potenciál internetu. Ten se nijak nezmenšil, ba spíše naopak. Ti, kteří chtějí, mají široké spektrum možností, jak podnikat díky online prostředí. Od e-shopů přes globální tržiště typu Amazon až po práci na volné noze. „Pokud se bavíme o přístupu na trh, tak dnes je internetovému podnikání přáno. Tady doma z Čech můžete z pohodlí vašeho obýváku naprogramovat aplikaci a díky App Store nebo Google Play ji distribuovat na stamiliony zařízení po celém světě. To celé s minimálními náklady,“ vysvětlil partner Mitonu Milan Zemánek.

Že neovládáte programování? Už nějakou dobu se všechny snažíme přesvědčit o tom, že to není nutné. Vzali jsme si na pomoc pár odborníků, kteří naše slova potvrzují.

Změna není nutností

Inovace jsou nepochybně důležité. Mnohdy se ale můžeme setkat s případy, kdy se dělají zbytečné změny, pouze pro to, aby se rádoby inovovalo. Firmy se mnohdy snaží držet krok s dobou natolik, až opustí od toho, co skvěle funguje.

V případě Mitonu by se jednalo o projekt Slevomat. Ten již dávno není “pouhým” slevovým serverem, nýbrž místem pro nákup zážitků a věcí všeho druhu. Objevují se hlasy, které v této souvislosti nábadají ke změně názvu. David Špinar, bývalý zaměstnance Googlu a dnes CEO v Mitonu, k tomu říká následující: „Dejme tomu, že nad touto otázkou se zamýšlíme. Osobně si ale myslím, že rozšiřovat propozice Slevomatu s aktuálním názvem lze. Často lidem říkám, že pracuji v Mitonu, a oni nevědí, co to je. Pak zmíním, že vlastníme Slevomat, a už se chytají.“

Faktem zůstává, že Slevomat patří mezi TOP 5 brandů českého internetu. Vzdát se této pozice by byla škoda.

Musí vás to bavit

Mít v hlavě určitou vidinu prodeje firmy je samozřejmě v pořádku. Pouštět se podnikání pouze s vidiou exitu, ovšem nedává smysl, což potvrdí asi každý, kdo v byznysu něco dokázal. „Když budete myslet jen na exit, nikdy nepostavíte něco zajímavého a dobrého,“ říká David Špinar. „My o prodeji přemýšlíme v případě, když citíme, že už firmě nemáme co nabídnout. Klidně se ale také může stát, že nás to zkrátka přestane bavit. Ztratíme entuziasmus a řekneme, že je konec,“ dodává Milan Zemánek.
Zdroj fotografie: Miton

Další články
Podnikání

Podnikatelské lekce od těch nejmenších

Může se stát dětská mysl zdrojem úspěšného byznysu?
Článek
Podnikání

7 fascinujících multimilionářů, kteří nikdy nedokončili vysokou školu

Aneb zanechání studia vysoké školy nemusí být vždycky prohrou
Článek
Podnikání

Jak dva mladíci odešli ze školy, aby se stali světovou špičkou na poli mobilních aplikací

Když si jdete za svým
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.