Sekce: Podnikání

Levnocestovatelský web se ostře pustil do miliardového Kiwi. Co se komu nelíbí?

Datum: 03. 08. 2017 16.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Včera nastala vzácná chvíle. O adorovaném Kiwi.com Olivera Dlouhého se psalo negativně. Online výstřel má na svědomí web Cestujlevne, který českému gigantovi vytýká hned několik věcí.

Celá věc by nemusela být nikterak zajímavá. Na web cestujlevne(.com) však přichází přes 700 tisíc lidí měsíčně. Nejedná se tedy pouze o nějaký blog s nulovým dosahem. V čem prý Kiwi.com není fér?

- Chybí letenky společnosti Ryanair
- Příplatky za odbavené zavazadlo
- Nejistá "Guarantee"
- Kompenzace za zpožděné lety patřící Kiwi.com
- Ceny letenek

Příspěvek kritizující brněnský startup se objevil také na sociálních sítích, kde se (na poměry českého políčka) těší poměrně značným interakcím.



Komentující, natěšení na to, že mohou ventilovat své zkušenosti nějakému publiku, na sebe nenechali dlouho čekat.


Obdobných negativních komentářů se objevilo několik desítek.


Nutno říci, že nemáme nejmenší důvod se do českého úspěchu navážet. Zakladatel Oliver Dlouhý se objevil u nás na obálce, o Skypickeru jsme psali několikrát a když už firma byla po rebrandingu, vydali jsme v tištěném vydání skvělý insider text o tom, jak se v Kiwi.com pracuje. My těm letenkám z Brna vlastně fandíme!

V návaznosti na výše zmíněný (možná do jisté míry i trochu tendenční) text si však neodpustíme drobný komentář. Ten se netýká ani tak samotného startupu, jako spíše českých médií. O Kiwi.com se často píše v souvislosti s "nejlevnějšími letenkami" - přes tento vyhlédavač údajně naleznete nejlevnější letenky, uvádí největší česká média. Takto bez vysvětlení se samozřejmě jedná o mylnou informaci. 

Stačí vyzkoušet jednoduchý příklad - vyhledat letenku z Prahy do Miami. Kiwi.com nám v horizontu jednoho měsíce nabízí nejlevnější letenku za 6873 korun. Ta samá letenka vás vyjde přímo na stránkách společnosti (TAP Portugal) na 6708 korun. Není překvapením, že z toho rozdílu cen český startup žije. Nemilým překvapením pro cestující však může být zjištění, že přidání odbaveného zavazadla vás s Kiwi.com vyjde na dalších 1312 korun. Přímo TAPu máte odbavené zavazadlo již v ceně.

Jsou to zloději? Rozhodně ne. Ona samotná cena dnes v komerci nehraje prim. Podívejme se na takovou Alzu. Jedná se s naprostým přehledem o největší e-shop na trhu. Je nejlevnější? Ani zdaleka. Lidé si i vědomě rádi připlatí za uživatelskou přívětivost nebo solidní zákaznický servis.

Je to zkrátka byznys jako každý jiný. Kiwi.com je navíc byznysem skutečně úspěšným - stačí se podívat na hospodářské výsledky. Oliver Dlouhý našel díru na trhu, funkční byznys model a celé to dokázal exekutivně zvládnout.

Kiwi.com slouží skvěle pro plánování a zkoumání nových tras a dle zkušeností zákazníků se mu spíše daří plnit "Guarantee" (náklady na dopravu, když kvůli zpoždění nestihnete navazující let nespolupracujících aerolinek).

Adjektivum "nejlevnější" mu však, navzdory mediálním výstupům, nepřísluší.

Co tedy článek, který vydal solidně navštěvovaný cestovatelský web způsobí? Maximálně otráví pár českých (potenciálních) zákazníků. Samotné Kiwi.com jej s největší pravděpodobností přehlédne, neb český trh tvoří pro firmu naprosto minoritní část byznysu. I když by některé problémy stály za větší diskuzi, místní novinářská obec se jich pravděpodobně neujme. Dlouho jsme v Česku čekali na nějaký náš "Skype" a když ho nakonec máme, tak jej nebudeme hanit, že?

Hlavni fotografie: Radek Brunecky

Další články
Rozhovory

Na startupech mě baví ta nejistota, říká Lucie Brešová z Kiwi.com

Článek
Podnikání

Objevte kouzlo coworkingových center (4. díl)

tentokrát z Brna a Ostravy
Článek
Podnikání

Případ Kalanick aneb co způsobilo pád CEO miliardového Uberu

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.