Sekce: Podnikání

Proč je sdílená ekonomika v aktuálním kontextu naprostým nesmyslem?

Datum: 04. 07. 2017 15.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Slyšíme to ze všech stran. Dnes a denně o tom čteme. „Sdílená ekonomika je budoucnost! My jsme ti, kteří ji tvoří,“ zní hrdě z různých firem. Jsou tyto sebevědomé řeči oprávněné?

Článek by mohl začít tím, že zmíní onoho prozíravého ekonoma, který termín “sdílená ekonomika” poprvé použil. Žádné takové údaje však k dispozici nejsou. V roce 2013 vydal Economist text o rozmachu sdílené ekonomiky, v němž uvedl, že “… během roku 2012 si dva a půl milionu lidí zajistilo ubytování přes Airbnb. To z platformy dělá nejsilnější hlas nového fenoménu sdílené ekonomiky.“

Rok 2012 je dávno za námi a společností, jež se sdílenou ekonomikou ohání, značně přibylo. Některá média sehrávají roli užitečných idiotů, když tyto omyly nevyvrací, ale naopak potvrzují. Do televizního diskuzního pořadu pak nastoupí politická reprezentace a naprosto zmatená a zaseknutá v devadesátých letech potvrdí, že stát by tedy asi tu sdílenou ekonomiku [Uber] zakazovat neměl, protože v tom je budoucnost.

„Jako zákazník necítíte, že jste součástí nějaké komunity. Není vyžadována a ani se neočekává jakákoli forma reciprocity.“

Nejen tito lidé si neuvědomují, že jako se leckdo začal “profesionálně” živit prodejem věcí na eBay, dorazil tento fenomén i do dalších platforem. Dnes je zcela běžné si dlouhodobě pronajímat byty za účelem krátkodobého pronájmu skrze Airbnb. Spousta řidičů Uberu nevlastní auto (nebo nevyužívá vlastní).

Ve svém PR se pak firmy ohání několik let starou situací. Jinými slovy se snaží tvrdit, že jsou stále tou záležitostí nadšenců, kteří za úplatu krátkodobě sdílí své hmotné statky. Evoluce však způsobila, že se tyto platformy (původně možná) sdílené ekonomiky staly naprosto klasickým ekonomickým modelem.

Jako zákazník necítíte, že jste součástí nějaké komunity. Není vyžadována a ani se neočekává jakákoli forma reciprocity. To, co vám je nabízeno, není ve skutečnosti málo využívané, ale naopak nabyté za účelem poskytování.

Platíte za službu jako kdekoli jinde. O jakém sdílení je tedy řeč?

Další články
Podnikání

Chcete tip na miliardový byznys? Zkuste sdílenou ekonomiku, ale psst...

Norská doručovací služba Nimber jde příkladem
Článek
Podnikání

5500 druhů šampónů na trhu? Proč příliš velký výběr může škodit

Jak velikost výběru přináší do života těžkosti
Článek
Podnikání

Pražský magistrát kontroluje Uber. Proč se službě v EU nedaří?

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.