Sekce: Podnikání

Co opravdu umíte aneb jak se hledá talent ve startupech

HR mladých firem
Datum: 12. 06. 2017 18.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Třídění životopisů, první kolo pohovoru, assessment centrum, další kolo pohovoru a finální pohovor s vedoucím týmu? V případě startupů se s takovými postupy spíše nesetkáte. Mladé nadějné firmy loví talent jinak.

Málokoho zde totiž oslníte statistikami, v kolika konzultačních společnostech jste dělali “podržtašku”, popřípadě jaké všechny skvělé stáže jste absolvovali. Na to nemá nikdo čas. Prioritou číslo jedna je zjistit, jestli máte schopnosti k výkonu práce, na niž se hlásíte. Tyto schopnosti pak nejlépe neodhalí perfektní motivační dopis, ale jejich reálná demonstrace.

Hned prvním malým příkladem může být český startup Twisto, který momentálně hledá mimo jiné i obchodníky (kdo je nehledá, že). Podmínkou k pohovoru je zaslání videa, ve kterém bude uchazeč vysvětlovat, proč by měl e-shop integrovat Twisto. S touto pozicí totiž přímo souvisí schopnost argumentovat a nebát se mluvit. A jak tyto vlastnosti zjistit digitální cestou lépe než za pomoci videa?

Pak je tu známý český “lovebrand” Liftago. Jeho spoluzakladatel Ondřej Krátký se ohledně HR vyjadřuje následovně: „ Silně doporučuju si s kýmkoliv novým spolupráci nejdřív vyzkoušet – ať už se jedná o krátký projekt, spolupráci během volných dnů, nebo po večerech, nebo u nižších pozic, prostě otestování 'v provozu’ - stačí chvilka.“ K samotnému náboru, respektive k selektování uchazečů pak dodává, že v Liftagu fungují dva filtry – odborný a kulturní. „Rychle na kandidáty navalíme skutečné situace, kterým budou čelit. Druhým je setkání s širším týmem a ověření chemie. Prostě jdeme na pivo. Klasické pohovory jsou lhaním do kapsy. Průměrně inteligentní kandidát ví, co odpovídat.“

Obdobnou taktiku využívá také Hynek Husník, spoluzakladatel Storyous, který dnes rozjíždí Uber pro realitní makléře s názvem Nexter. Hynkovi skvěle funguje zadávání úkolů, které souvisí s výkonem budoucí činnosti. Pro makléře to tak může být například příprava složité smlouvy s mnoha požadavky od obou stran, nebo prohlídka a home staging dané nemovitosti. „Tímto filtrem projde zhruba jeden člověk z deseti,“ říká Hynek.

České ShipVio, hvězdný startup na poli logistiky, má ambice si uchazeče vychovat. „V začátcích budování firmy je důležité mít kolem sebe dobře naladěné lidi, kteří umějí máknout, jinak to nejde. V této chvíli hledáme hlavně vývojáře, kvalitní lidi na obchod a customer care. Je nám jasné, že 25letý člověk nemůže mít zkušenosti z vysokých pozic. Chceme ale lidi, kteří mají hlad se na tuto pozici dostat a chtějí na sobě pracovat,“ vysvětluje CEO André Dravecký.

Korporace si díky své velikosti samozřejmě nemohou dovolit zkoušet každý ze zmíněných příkladů. Občas by se nicméně od startupů mohly něčemu přiučit.

Další články
Podnikání

6 otázek, které vám pomohou zjistit, na co máte talent

Článek
Podnikání

Zásady správné firemní kultury aneb Firemní kultura může být mocným nástrojem

Článek
Podnikání

Umíte si udržet klienty, nebo vám utíkají ke konkurenci?

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.