Sekce: Podnikání

Strategická komunikace: Jak se bránit kolegovi provokatérovi? (1. část)

Konkrétní vyhýbací taktiky a jak odrazit útok
Datum: 05. 06. 2017 15.00 / Autor: Petra Zlámalová
Možná vám přijdou rady z tohoto článku proti srsti, vždyť přece obvyklé psychologické rady tvrdí "otevřeně empaticky komunikujte, problémy řešte". Ale dle nás existují i situace a výroky, které si vaši energii nezaslouží. Jak tedy jednat, pokud máte pocit, že na vás v zaměstnání zaútočil kolega provokatér?
Oscar Wilde popisoval jednu ze svých postav takto:"Rozeznal ten pravý psychologický okamžik, kdy neříkat nic."
 
Ještě máte v živé paměti svá školská léta, kdy ti erudovanější z učitelů používali taktiku mlčení na utišení hlučné třídy. Můžete tímto způsobem umravnit i publikum při prezentacích. Absolutní ticho působí mnohem lépe, než když se snažíte neukázněné kolegy a svůj team překřičet. Mlčení totiž může občas působit velice dominantně, hlavně pokud trvá déle a pokud ho doplníte i řečí těla.

Následující taktiky "vyhýbání" jsou tedy aplikovatelné v mnoha profesích a funkcích. V první řade je třeba vyhodnotit, zda šlo opravdu o útok. Byla to opravdu narážka, anebo kolega mluvka utrousil poznámku, která ani nemusela být určena vám?
 
"Je lepší slova spolknout, než je potom odvolávat." Franklin D. Roosevelt
 
Je třeba si také uvědomit, že pokud necháte útok bez odezvy, nestáváte se poraženým, ale naopak signalizujete okolí, že si natolik věříte a máte neochvějné sebevědomí, že vám tato věc nestojí za reakci. Záměrné mlčení není submisivita. Pokud si nejste jisti, zda se jednalo o útok, raději nekomentujte. Pak platí další zásada: Nikdy nenaplňujte očekávání provokatéra. Pohotová reakce totiž vždy neznamená, že míček odrazíte na druhou stranu hřiště, ale opravdová síla a sebevědomí jedince spočívají právě v těch momentech, kdy něčí nevhodnou poznámku dokážete zkrátka a jednoduše ignorovat. Pravidlem pohotové reakce je jediné – překvapit!

Máte na výběr několik "vyhýbavých reakcí". Začněme tou, kde jen nemlčíte, ale kontrujete přímo.

Dejte najevo, že nevhodnou narážku nebudete komentovat.

Zvolte formulace jako:

"Na vaše slova rozhodně nebudu reagovat." (nestojíte mi za to)
"Váš komentář mi nestojí po zralé úvaze za odpověď." (zde navíc upozorňujete na nezralost provokatéra)
"Snad nečekáte, že bych se k tomuto vyjadřoval." (mám důležitější věci na práci)

Za tato slova se následně nikdy neomlouvejte a nikdy nevysvětlujte, proč jste reagovali, jak jste reagovali. Tímto přístupem signalizujete, že útočník není hoden vašeho času ani energie.

Nicméně slova je potřeba doplnit také nonverbální komunikací. Je třeba prokázat, že v duelu jste silnější osobností vy a "nereakci" si můžete dovolit. Vy rozhodujete, že diskuze skončila ještě než začala. Svou reakci tedy podpořte silnou řečí těla a přímým nevyhýbavým pohledem. Co se týče tónu hlasu, ten posaďte do hlubších poloh. Musí být klidný, nijak nejistý či roztřesený. Ve vyjednávacích strategiích tento typ hlasu nazývá Chris Voss hlasem nočního DJ.

Předstírání hluchoty

Jedná se o plánované taktické mlčení. Nelze ho srovnávat s bezmocným mlčením. Nejde o to, že byste měli nedostatek jiných možností nebo neměli argumentaci. Vy jste se mlčet prostě naprosto účelově rozhodli. Je to takzvané klasické jedním uchem tam, druhým ven. Předstírejte, že jste poznámku vůbec nezaznamenali. Samozřejmě zde do hry vstupuje vaše ego, které se vám bude snažit namluvit, že se musíte bránit. Nemusíte. Opravdu nemusíte a paradoxem je, že pokud vytvoříte prázdný prostor místo protiútoku, útok provokatéra se rozplyne sám od sebe. Protože na konflikt vždy musíte být dva. Pokud vám to pomůže, klidně si představujte, že jste někde jinde a s někým jiným. Navenek však musíte být hráč a působit, že jste nic neslyšel.

Pokud na vás zaútočí někdo během přednášky, prezentace nebo meetingu, tak svá slova nepřerušujte a jednoduše pokračujte v tom, co se snažíte sdělit. Nevěnujte provokatérovi pozornost, neboť jeho reakce svědčí buď o špatném sebeovládání, nebo nedostatku úcty k vaší snaze a projevu. Pokud uslyšíte něco nevhodného naopak za chůze, nevěnujte adresátovi ani oční kontakt a dbejte na držení těla. Nijak neupravujte tempo chůze, hlavně nezrychlujte. Prostě se vztyčenou hlavou odejděte.

V příští části si vysvětlíme, co se stane, pokud neovládnete svou prvotní animální reakci, jak správně reagovat a o další taktice, jako kupř. mlčení mimikou a gesty. Jako bonus probereme konkrétní rady, jak útočníka rozhodit a nenaplnit jeho očekávání.
Další články
Podnikání

Je váš kolega nebo nadřízený psychopat? Jak ho poznat a jak se účinně bránit! (2. část)

Taktika obrany!
Článek
Podnikání

Čtyři pravidla komunikace pro úspěšné

Článek
Podnikání

Kouzlo synergie 1 + 1 = 3: Empatická komunikace

Principy empatického naslouchání
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.