Sekce: Podnikání

Strategie módních značek na internetu a sociálních sítích

Oblečení, šperky a doplňky v době digitální
Datum: 15. 05. 2017 12.00 / Autor: Petra Zlámalová
Nedávno proběhl díky Ústavu práva módního průmyslu seminář "Strategie módních značek na internetu a sociálních sítích". Určen byl primárně pro designéry, nicméně poznatky z této přínosné akce se dají úspěšně aplikovat plošně, proto jsme se akce zúčastnili také. S jakými postřehy jsme se vrátili?
Jako první na semináři přednášel Pavel Škařupa, jenž se po mnoho let zabýval v korporátech filozofií ovlivňování lidí a poradenstvím. Disponuje bohatými zkušenostmi z oblasti vývoje nových produktů, marketingu a obchodu, které získal ve vedoucích pozicích firem jako Procter & Gamble (zde působil 14 let). V minulosti měl po dva roky na starosti módní akci a ceny Trend Vision. V roce 2010 se ze zahraničí vrátil zpět do České republiky, aby zde působil jako poradce ve společnosti McKinsey & Company a dále vedl marketing české Raiffeisenbank.



V roce 2014 pak založil poradenskou společnost Inogami (marketing a inovace) a značku inovativního prádla Treat Wear. Jeho hlavním mottem je "Digitál je tu pro business." Za sebe tvrdí, že "digitál je nejlepší kanál, funguje a přesně víme, na koho cílíme." I pokud se designérů týče, nejde přeci jen o to, aby lidé znali značku. Produkt musí být též komerčně úspěšný. Úspěch pak vyžaduje nutně symbiózu obojího. Jako zásadní pak vnímá Pavel Škařupa příběh značky a určení toho, o čem je: „Základem je mít koncept, vědět, kdo je mým zákazníkem, pro koho dělám, o čem moje značka je, co přináším, a toho se konzistentně držet.“

Strategie:

WHO: Pro koho? (určit si cílovou skupinu)
WHAT: Vědět, co nabízím, co komunikuji, o čem je má značka. Má filozofie (s čím jsem firmu založil).
HOW: Jak komunikuji, za kolik, jakým kanálem?
WHY: Proč to celé dělám? Co si lidé mají odnést? V designu primárně prezentuji sám sebe, nejen produkt.

Pro zajímavost až 80 procent velkých firem dle Pavla Škařupy nemá jasno v "proč", přestože právě díky tomuto vědomí nám poskytuje konzistentnost.
 
Dále byl představen tzv. "prodejní trychtýř" obecně, který ukazuje postup pro získání zákazníků. V první fázi je nutné vstoupit do povědomí lidí. Jednoduše musí vědět o existenci firmy a produktu. Ti, co už vědí, posléze zvažují, zda je produkt něčím zaujal a nabývají nějaké přesvědčení. Následuje fáze samotného nákupu. Produkt musí být zákonitě dobrý, aby vyvolal pozitivní odezvu a utvořila se u kupní síly loajalita. Obdobně funguje i 4 C Digi trychtýř: Catch - Connect - Close - Care. Návrhář musí zákazníka na internetu odchytit, zaujmout, poté s ním sjednat smlouvu a nakonec s ním nadále udržovat kontakt.

Jako případové studie byly použity strategie kupř. značky Bellroy (skvěle vedená kampaň Slim your wallet) a Warby Parker prodávající brýle netradičním způsobem, přičemž tato značka využila pro PR i charitativního přesahu. Základem je vidět problém jako příležitost.



Konkrétně v případě zn. Bellroy vyrobit z naditých peněženek tenké, které budou muži milovat a nebudou je trápit v kapse. Za úspěchem stojí jednoduchý koncept – spojili potřebu a opomíjený funkční design. A právě design a digitál zvolili přímo jako jádro firmy. Můžeme u nich mluvit též o lásce pro zákazníka a vášni pro produkt. Cena peněženek se přitom pohybuje kolem 80 dolarů. Sama firma čítá pouze 50 zaměstnanců. Netlačí na butiky a obchody, aby jejich produkty prodávaly. Naopak začali s geniálně promyšlenou video kampaní, kde ukazují výškový rozdíl mezi klasickou peněženkou, pokud do ní uložíte kreditní karty, peníze, vizitky atd. a peněženkou Bellroy. V současnosti je oslovují butiky z vlastní iniciativy, přičemž Bellroy si vybírá pouze max. čtyři obchodní zástupce v jedné zemi.

Jako další přednášející vystoupil Nikola Pantovič, viceprezident Socialbakers pro Benelux, DACH, střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku. V rámci této firmy působí již 5 let. Sbírá zde zkušenosti s různými elementy byznysu – od vývoje partnerských programů, zakládání týmů Professional Services, až po vedení oddělení pro globální podniky, které řídí v současnosti. Firma Socialbakers je známá tím, že analyzuje sociální sítě. Pantovič uvedl statistiky měsíčně aktivních uživatelů: 1,86 bil. facebook, 600 mil. Instagram, 150 mil. Pinterest, 301 mil. Snapchat a 313 mil. Twitter.

Důležitost prezentace módních značek na sociálních sítích demonstruje i zvyšující se nabídka pracovních míst v této oblasti. Mezi lety 2015 a 2016 vzniklo 24 000 nových pracovních pozic, což byl nárůst o 45 %. I vlastní společnosti dnes investují stále více prostředků ze svého marketingového rozpočtu do mediální prezentace.



Sociální média také významným způsobem mění módní průmysl. V roce 2016 byla poprvé k prodeji dostupná kolekce v den konání módní přehlídky (see-now buy-now). Největšími trendy v sociálních sítích pro rok 2017 jsou video, živé vysílání, zpravodajství na svých kanálech, práce s influencery, používání obsahu, který vytvořili uživatelé a v neposlední řadě aktivismus v otázkách sociálních a politických.

Nikola Pantovič má za to, že právě v sociálních sítích leží zlatý důl Public Relations. Dle jeho slov je pro úspěšné oslovení relevantního publika na sociálních sítích nejdůležitější „zasáhnout správné publikum na správné síti, vědět koho zasáhnout a kde.“ Je dokonce důležité i to, v jaký čas postujete příspěvky. Instagram je podle něj ideální platforma pro designéry. Doporučuje využívat nástroje jako dissapearing video, life stream, facebook native video (z důvodu funkce autoplay). Také radí aktivně pracovat s influencery, tedy lidmi, kteří například testují produkty nebo jsou známé osobnosti na sociálních sítích.

Jako příklad takové osoby uvedl Anastasiu Beverly Hills, která má neuvěřitelných 325.379.039 interakcí. Pokud postujete fotky, snažte se o nafocení produktu tak, aby z něj byl čitelný příběh nebo hlubší smysl. Lépe pak zaujme a člověk si jej zapamatuje. Zde jako příklad použil fotografie Humans of New York. Jako příklady skvělých kampaní zmínil opět Warby Parker či firmu Luxotica. Dále radí se více zaměřit a neopomíjet mileniály (první generace obklopená moderními technologiemi, která dospívala na přelomu tisíciletí), kteří v současné době sice ještě nedisponují kupní silou, ale v budoucnu ji nepochybně získají. Navíc na digitálu vyrostli. Pokud je produktově zachytíte v současnosti, může v této cílové skupině ležet váš pozdější zdroj příjmů.
Další články
Lifestyle

Top 15 módních doplňků pro muže

Článek
Lifestyle

6 největších módních chyb a jak se jich vyvarovat

Článek
Podnikání

Kdo kraluje žebříčku nejvíce padělaných značek? Louis Vuitton to není!

Vítězové a poražení půlbilionového trhu
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.