Sekce: Podnikání

Sever Moravy potřebuje nový byznys. Hledají se mladí podnikatelé.

Datum: 11. 04. 2017 12.00 / Autor: Roman Peterka
Moravskoslezský kraj není v současné době regionem, který by oplýval pracovními příležitostmi. Doby, kdy ekonomice vládl těžký průmysl a sever Moravy byl jednou z nejdůležitějších průmyslových oblastí, jsou už pryč. Naděje regionu je v nových podnikatelských projektech, které mohou pomoct nabrat ekonomice regionu nový směr a přinést i nové pracovní příležitosti. Těžká doba tak může být impulzem k velké změně.

„Náš kraj má více problémů než ostatní regiony a prochází strukturálními změnami. Transformace průmyslu ale není tragédií, ale naopak příležitostí pro další rozvoj podnikání,“ míní Tomáš Pastrňák, ředitel společnosti R.F.T. a předseda České asociace interim managementu, která koncem března iniciovala v Ostravě konferenci BIG THINK/G, jež se zabývala právě situací v Moravskoslezském kraji a zaměřila se především na možnosti podpory podnikání mladých lidí v regionu.

Problémem Moravskoslezského kraje totiž je nejen to, že jeho ekonomika stojí a padá s těžkým průmyslem, ale také to, že se tu nenajde až tak velké množství lidí, kteří by se chtěli pustit do vlastního byznysu (třeba i jen jako řešení, jak se uživit v regionu, kde není moc pracovních příležitostí).

Podle analýzy Ministerstva pro místní rozvoj je v Moravskoslezském kraji podíl podnikatelských subjektů ve srovnání se zbytkem republiky podprůměrný – firem se sídlem na severu Moravy je sice docela dost, je to ale dáno i rozlehlostí Moravskoslezského kraje. V přepočtu na množství obyvatel a množství zaměstnaných v kraji už to tak růžové není. V počtu soukromých podnikatelů přepočteném na počet obyvatel i na zaměstnanost je Moravskoslezský kraj na posledním místě.

Další průzkumy ale ukazují, že převažující nízká míra ochoty pustit se do rizika vlastního podnikání není jen specifikem Moravskoslezského kraje. Preference k sebezaměstnání (self-employment) je v ČR nižší (34 %) než u průměru EU (37 %) a ve srovnání se sousedními zeměmi je tato hodnota srovnatelná (s výjimkou Polska, kde by sebezaměstnání upřednostnilo 47 % populace). Současně pouze 19 % respondentů z ČR se domnívá, že sebezaměstnání je pro ně v následujících 5 letech realizovatelné, což je nejméně ze všech států v EU (průměr EU je 30 %)

A překvapivě ani „dravé mládí“ se do podnikání ve většině moc nežene – vysokoškolští studenti by po ukončení školy nejraději volili zaměstnanecký poměr (31 % studentů by nejraději pracovalo pro mezinárodní společnost, 15 % pro českou soukromou společnost, 14 % pro státem vlastněnou společnost a 3 % pro státní správu). Pouze 12 % studentů uvažuje, že by si po skončení školy založilo vlastní firmu a 2 % chtějí pracovat pro start-up. „Hlavní příčinou je obrovská náročnost podnikání a velká zodpovědnost, kterou podnikatelé nesou. Byznys není jen o úspěších, je to tvrdá práce a někdy se opravdu ocitáte na pokraji sil. Ale kdo vytrvá a přistupuje k podnikání zodpovědně, má velkou šanci uspět,“ řekl na konferenci BIG THINK/G Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Jak ale poradil studentům v současnosti jeden z nejúspěšnějších mladých podnikatelů a manažerů Jakub Havrlant, který stojí v čele investiční skupiny Rockaway a na konferenci vyprávěl o své cestě k úspěchu a problémech a zklamáních, kterým během ní musel čelit, i zaměstnání může být jen přípravou na vlastní podnikání. Na otázku, jestli doporučuje po škole zaměstnání nebo podnikání, odpověděl: „Pokud máte nápad, o kterém jste přesvědčeni, že má smysl a budoucnost, nebojte se začít podnikat. Ale pokud váháte a necítíte se na to, běžte pracovat do zavedené firmy. Zaměstnání vám umožní pracovat v týmu a získat zkušenosti i rozhled.“

O tom, že když má člověk nápad a nechybí mu odvaha, může uspět, svědčila účast mladých úspěšných podnikatelů. Třeba Davida Kašpera, rodáka z Frýdlantu nad Ostravicí, spoluzakladatele finanční skupiny Axiory a CEO společnosti Purple Technology, která je hlavním technologickým, marketingovým a outsourcingovým partnerem brokerských společností a bank. V panelové diskusi vystoupil i ostravský rodák Vlastimil Bijota, CEO a spoluzakladatel technologického start-upu Sanka Systém a kreativní agentury Panda, nebo Jiří Vicherek, který založil a řídí PR agenturu Fenek.

  • Česká asociace interim managementu
  • Ostravsko
  • startupy
  • Havrlant
Další články
Podnikání

Podnikatelé objevili nový zajímavý byznys

Článek
Podnikání

Gabriel Kovács, předseda Asociace družstevních záložen: „Pravidlo jedna ku deseti bude pro některé záložny likvidační“

Článek
Podnikání

Zvoní kampeličkám hrana?

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.