Sekce: Podnikání

Jak vytvořit firemní kulturu, která vede k miliardovému byznysu? Dělejte to jako zakladatel Airbnb

Vytvořte okolo sebe tým lidí, kteří jsou lepší než vy
Datum: 16.03.2017 20:00 / Autor: Zdravko Krstanov
Firemní kulturu mnozí vnímají již pouze jako buzzword. Všechny společnosti si chválí tu svou a předhánějí se, kdo nabídne zaměstnancům zajímavější poukázky. Skutečná firemní kultura se začíná tvořit ještě předtím, něž nějaké zaměstnance vůbec máte.

Všichni asi znáte Briana Cheskyho. To je ten mladík, který lidi naučil krátkodobě nocovat v domovech jiných lidí a založil pro to platformu s názvem Airbnb (původně trochu nešikovně Airbedandbreakfast).

Příběh zakladatele Airbnb čtěte zde.

Hoteliéři jej v lásce nemají, zatímco ve startupovém světě se stal superhvězdou. Jedním z důvodů, proč k němu ostatní vzhlíží, je právě firemní kultura, díky které se mu podařilo Airbnb vybudovat. V čem spočívá?

Obklopte se lidmi, ze kterých máte strach, respektive před kterými se bojíte bezmyšlenkovitě přispět do debaty. Chesky to vysvětluje následovně: “První věcí je vytvořit tým, ve kterém se budete cítit trochu nepříjemně. Nutné je vědět, že musíte získat nové vědomosti, abyste byli na stejné vlně.” Stará pravda, že zlepšit se můžete pouze s lepšími, platí totiž i v podnikání.

První zaměstnance pak Chesky přirovnává k novému DNA. Sám toho pravého vybíral neuvěřitelných šest měsíců, během kterých vedl pohovor se stovkami kandidátů. “Firmy, které najímají zapálené lidi, vytvářejí zajímavé věci, do nichž jsou zapáleni zákazníci. A to jsou přesně ty firmy mající silné značky.” Chesky přiznal, že za jeho úspěchem stálo z velké části štěstí na lidi. Počátky Airbnb popsal jako rodinu, která pracovala 18 hodin denně. “Společně jsme pracovali, jedli i cvičili….připadalo mi to, jako nějaká speciální mise”.

Samotná kultura je poté podle Cheskyho určitý systém hodnot, který se nemění. Příkladem z Airbnb je vytvářet svou činností pozitivní sociální dopad. “Byli jsme snad první firmou, která měla sepsané hodnoty v době, kdy neměla zaměstnance.” V tomto ohledu se Chesky nejvíce inspirioval v Zapposu, který se svou firemní kulturou o deseti bodech proslavil. 

Vše však začíná ještě momentě, kdy pro vás nikdo nepracuje. Zeptejte se proto sami sebe, zda váš výrobek (služba) změní svět k lepšímu. Pokud ne, měli byste podle Cheskyho obrátit svou pozornost jiným směrem.

Další články

Jak vytvořit skvělou prezentaci? Dělejte to jako Steve Jobs

Článek

Zakladatel populárního 9gag.com Ray Chan radí, jak vytvořit milionový byznys

A nehledejte v tom žádné složitosti
Článek

Zakladatel Googlu Larry Page: “Kdyby mě v byznysu motivovaly peníze, dávno ležím na pláži”

Článek

Chcete každé ráno pořádnou dávku inspirace?

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se již k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.