Sekce: Podnikání

Kouzelný Zappos: Kouzlo zákaznického servisu a jít příkladem

Datum: 09. 03. 2017 15.30 / Autor: Zdravko Krstanov
Znáte Zappos? Online obchod s obuví a módou, za který v roce 2009 Amazon zaplatil přes miliardu dolarů. Tony Hsieh do Zapposu vstoupil jako investor a poradce, později jej však v roli CEO vynesl do raketových výšin. Jakých zásad se drží?

Především by vás mělo podnikání, respektive budování firmy bavit. Nejde přitom o to, abyste byli nadšenci výsledného produktu. “Nikdy mne nezajímaly boty, mou vášní byl vždy zákaznický servis a firemní kultura," uvedl Hiesh.

Seznam několika základních hodnot by pak měl znát každý zaměstnanec. Měly by být natolik flexibilní, aby je pochopili kdekoli – v každé vaší pobočce. Hsieh uvádí příklad, kdy měl Zappos centrální sklad v Kentucky a firemní pobočku v Číně.

Co se týče leadershipu, drží se jednoduchého pravidla – když chcete zaměstnance motivovat, musíte je nejprve inspirovat. Ukázat, že vám jde o něco víc než o zisky. Že chcete udávat trendy a zlepšovat služby pro zákazníky. Hsieh tvrdí, že s tímto přístupem navíc finančně uspějete. Jinými slovy, když nebudou peníze na prvním místě, přijde jich prý víc.

Ačkoli počet zaměstnanců přesahuje tisíc, zachovává si Zappos jakousi startupovou atmosféru. Hsieh s lidmi ve firmě komunikuje otevřeně a na rozdíl od jiných CEOs píše personalizované e-maily. Pro své lidi také pořádá četné neformální akce, a to dokonce i ve své vile.

Nesmírně zajímavá je samotná strategie, jakou Hsieh využívá při najímání nových lidí. Zappos nyní sídli v Las Vegas a většina kandidátů musí do Nevady přiletět. Na letišti je poté vyzvedne řidič, který je celý den vozí firemním vozem – od prohlídky města až po několik pohovorů. Na konci dne si HR pracovník promluví s řidičem a otáže se, jak se k němu kandidát choval. "Je zcela jedno, jak probíhaly pohovory. Pokud se dotyčný choval k řidiči neslušně, práci u nás nedostane," říká Hsieh.

A protože jsme se chtěli přesvědčit, zda se v Zapposu opravdu dobře pracuje, zeptali jsme se Jaysona, který byl zrovna na živém chatu firmy.



Zappos je prý zcela jinou společností, než ve kterých Jayson pracoval. Pochvaluje si rodinnou atmosféru a fakt, že se v práci nemusí přetvařovat. Jeho odpověď nás zkrátka utvrdila v tom, že Zappos je firmou, pro kterou je radost pracovat.

Další články
Podnikání

Objevte kouzlo coworkingových center (4. díl)

tentokrát z Brna a Ostravy
Článek
Podnikání

Objevte kouzlo coworkingových center (5. díl)

Kde jsou sdílené kanceláře v dalších krajských městech?
Článek
Podnikání

Objevte kouzlo coworkingových center (6.díl)

Křížem krážem po republice
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.