Sekce: Podnikání

Účinnost EET je problematická, přínos do rozpočtu je kompenzován náklady podnikatelů, tvrdí Jiří Žvachta

Na co se připravit?
Datum: 16. 11. 2016 14.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Babiš uspěl. Jeho návrh o zavedení elektornické evidence tržeb se stal realitou. Spousta firem se momentálně psychicky i fyzicky na tuto změnu připravuje. Nejen o možnostech, jak jim pomoci, jsme se bavili s jednatelem A+Accounting Jiřím Žvachtou.

Co se pro firmy změní, jakmile budou nuceny zavést EET? Kdy nastane první vlna?

EET už je skutečně za dveřmi – vždyť první vlna bude spuštěna už 1.12.2016. Nedá se přitom počítat s tím, že by došlo na poslední chvíli k nějakému odkladu, byť je to předmětem politického boje. Finanční správa opakovaně deklarovala, že nevidí důvod pro jakékoliv posuny plánovaných termínů. Tato fáze se týká firem, které poskytují ubytovací a stravovací služby, přičemž zejména kolem stravovacích služeb se vyskytovaly nejasnosti (občerstvení v kadeřnictví, soláriu, dětském koutku...). Toto nakonec bylo upraveno tak, že to poměrně dává smysl. Tento příklad nicméně jen ukazuje, že „šedivá je teorie a zelený strom života“. Podchytit veškeré druhy činnosti tak, aby to bylo pro daňové poplatníky únosné administrativně i finančně, nebude snadné.

Jsou se zavedením EET spojena nějaká rizika? Bude se podle vás jednat o účinné opatření?

Účinnost EET je podle mě velmi problematická. Deklarovaných 18 miliard korun ročního přínosu pro státní rozpočet je totiž těžce kompenzováno náklady na straně podnikatelů. Navíc je velká otázka, která podle mého názoru nebude nikdy zcela jasná, jaké jsou náklady na provoz systému na straně státní správy. No, a do třetice je třeba zvážit, že někteří podnikatelé činnost ukončí – nemusí to nutně znamenat, že dosud podváděli, jen to pro ně prostě bude příliš administrativně a finančně náročné. Nepoctivci si určitě také cestu najdou, viz tolikrát citované Chorvatsko – z osobní zkušenosti vím, že zdaleka ne vždy dostanete účtenku. Čili celkovou efektivitu systému neočekávám příliš vysokou.

Jak nákladné je EET zařídit a zprovoznit? A jak je celá věc náročná – zvládně ji i podnikající důchodce?

To je zajímavá otázka. Mezi důchodci jsou obrovské rozdíly, někdo v papučích sleduje seriály, někdo běhá po horách. Teoreticky by tuto záležitost měl zvládnout i podnikající důchodce, ale z příkladů mezi našimi klienty tuším, že se jim do toho spíš nebude moc chtít.

Jak přesně můžete firmám v tomto ohledu pomoci?

Zavedení EET má administrativní a technický aspekt. Je to zajímavé, ale v podstatě účetnictví, resp. daňové problematiky se přímo nedotýká, jak jsme zjistili, když jsme se na tuto novinku připravovali. Ale také víme, že pro spoustu podnikatelů je jejich účetní firma tou správnou, na kterou se s otázkou EET obrátit. Takže jsme se rozhodli nabídnout zastřešení celého procesu – zajišťujeme jak administrativní část, tak ve spolupráci s partnery i technickou část. A to nejen pro fázi náběhu na EET, ale také pro její udržitelnost po určitou dobu. Nabízíme tedy balíčky jak pro samotné zavedení EET, tak řešení pro firmy, které by se rozhodly k nám přejít i s vedením účetnictví nebo dalšími službami, které nabízíme.

Jak jste se jako účetní společnost na toto připravovali?

Samozřejmě jsme sami museli načerpat informace, proškolit se. Je zapotřebí průběžně sledovat novinky, protože vzhledem k výše nastíněné komplikovanosti činností, které má EET pokrýt, je třeba počítat se spoustou  aktualizací a výkladů ze strany finanční správy. Kontaktovali jsme také řadu výrobců účetního softwaru a pokladních řešení, abychom dokázali klientům nabídnout něco, co na jednu stranu funguje, ale na druhou stranu jsou na to pokud možno zvyklí. Ostatně to je jeden z obecných aspektů našeho podnikání – snažíme se nabídnout řešení, kdy se my přibližujeme požadavkům klientů, nenutíme klienty měnit software a zvyklosti podle nás.

Slétávají se nyní okolo EET hromady firem, jejichž cílem je pouze využít příležitosti? Potažmo jak se vyhnout nekvalitním dodavatelům?

Spousta firem určitě cítí možnost se jednorázově „napakovat“. Myslím, že nejlepším způsobem, jak zjistit, zda se jedná o kvalitní nabídku, je porovnávat, a to nejen jednorázovou cenu za zavedení, ale třeba také jestli dodavatel nabízí zaškolení pro zaměstnance, podporu i po zavedení systému, zda má opravdu zájem poznat, jak to u klienta ve firmě funguje – nebo jestli je pro něj zákazník jen snadnou dojnou krávou.

Další články
Podnikání

Navýšení minimální mzdy. Jaký bude přínos?

Článek
Podnikání

Lesy ČR převedly do státního rozpočtu 6,5 miliardy korun

Článek
Podnikání

Náklady na založení s.r.o. v roce 2014

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.