Coca-Cola ztrácí zákazníky, hledání nových se komplikuje

Sekce: Podnikání Datum: 01.07.2014 Autor: Tomáš Durčák
Není žádným tajemstvím, že největší výrobce nealkoholického pití na světě má již delší dobu problémy s poklesem zájmu o své produkty.


Brazilská investice na první pohled vypadá jako velmi šťastný počin, neboť v Jižní Americe obecně má červeno bílé logo Coca-Coly dobrou pověst. Avšak svým zařazením mezi hlavní sponzory probíhajícího šampionátu se společnost dostala na černou listinu hned několika brazilských hackerských skupin, včetně brazilských Anonymous. Těm se nelíbí, že světové korporace podporují podle nich nesmyslný miliardový šampionát v zemi, která má problém s tím, aby svým občanům poskytla aspoň základní životní potřeby civilizovaného světa.
 
Může brazilský marketingový tah skončit fiaskem?
 
Hackeři již několikrát pohrozili kyberútoky namířenými proti hlavním sponzorům šampionátu, čehož si samozřejmě všimla i světová média. Coca-Cola tak ze své brazilské investice může nakonec v očích veřejnosti vyjít jako ta špatná. Možná ne v očích starších věkových skupin, které nemají až takovou tendenci hledat si dodatečné nemainstreamové informace na internetu, ale rozhodně u mladších lidí, což celý problém dělá ještě horším.

Organizátoři mistrovství se obecně báli možných DDoS útoků ze strany hackerů, a tak se pokusili o lepší zabezpečení státních brazilských sítí, avšak zcela marně. Již před mistrovstvím Anonymous pravidelně navštěvovali sítě brazilských ministerstev a vypouštěli do světa seznamy významných osobností, které se šampionátu zúčastní, či záznamy z rozhovorů mezi brazilskými představiteli a americkým vice-prezidentem Bidenem během jeho loňské návštěvy v Brazílii.

Důvod těchto akcí je jasný – aktivistům se nelíbí, že na úkor miliardové akce pro vybrané vláda zapomíná na situaci brazilské chudiny, která jen pár desítek kilometrů od honosných stadionů trpí nedostatkem základních potřeb v chudinských slumech. Představitele společnosti Coca-Cola tyto události určitě nenechávají klidnými, právě naopak. O hackerské útoky a tajné informace, šířící se internetem, se totiž zajímají zejména mladí lidé do 30 let, tedy hlavní cílová skupina pro nealkoholické nápoje Coca-Cola.
 
Indická situace Coca-Coly není o mnoho lepší
 
Problémy mezi Coca-Colou a indickou vládou mají historii, sahající až do roku 1977, kdy tehdejší vláda schválila zákon, který de facto zakazoval prodej výrobků Coca-Cola indickým občanům a umožňoval společnosti nadále v zemi podnikat pouze formou spolupráce s indickými firmami. Tento krok představitele amerického výrobce rozhořčil, a tak se Coca-Cola rozhodla tento nadějný trh opustit.

Vrátila se až v roce 1993, kdy už byla situace lepší. Začalo budování plnících továren a marketingová kampaň. Zájem Coca-Coly o tento trh však zřejmě i díky předchozím sporům lehce opadl, nebo se představitelé společnosti rozhodli být, co se investic týče, opatrnější. Proto až do roku 2012 do indického trhu Coca-Cola investovala pouze 2 miliardy dolarů. K ještě větší skepsi zřejmě přispěla aféra okolo továrny Coca-Coly v městě Kérala, kterou vláda nechala v roce 2004 zavřít, přičemž obvinila společnost ze způsobení ekologických škod ve výši 47 milionů dolarů.

Aktuální náhlý nárůst zájmu Coca-Coly o Indii lze vysvětlit čísly - celosvětový roční průměr spotřeby nápojů Coca-Cola je přibližně 92 láhví na jednu osobu. Naproti tomu indický průměr dosahuje pouhých 12 láhví. Potenciál v druhé nejlidnatější zemi světa je proto stále mimořádně velký a Coca-Cola to ví. Nyní už však není v situaci, kdy by měla příliš na výběr, a proto bude zřejmě muset risknout další konflikty s indickou vládou. Ty mimochodem pokračují dodnes.

Před pár týdny úřady v Indii společnosti nařídily, aby zavřela svou plnící továrnu u města Váránasí na severovýchodě země. Provoz továrny totiž údajně z oblasti odčerpává neakceptovatelně velké množství vody, která poté chybí ve studnách místních obyvatel. Zdejším představitelům rovněž neuniklo, že Coca-Cola rapidně zvedla v plnírně produkci, což rovněž způsobuje růst znečistění okolního prostředí. Výrobce si nařčení nenechal líbit s tím, že jeho nový výrobní proces pracuje s výrazně menší spotřebou vody, než předchozí postupy. O osudu továrny i pravdivosti celého nařízení se tak bude rozhodovat 5. srpna u soudu.
 
Co dál?
 
Jedním z posledních kroků, kterým se Coca-Cola pokusila zvednout svou atraktivitu na upadajících západních trzích, bylo nyní v červnu představení nového produktu Coca-Cola Life, který je místo často kritizovaného cukru slazen zcela přírodním sladidlem v podobě rostliny stévie. Zda má tato „zdravější“ Cola šanci uspět, se ukáže do konce roku.

Odraz situace Coca-Coly samozřejmě najdeme také při pohledu na stav akcií. Těm se sice nyní daří, neboť investoři kvitují mohutné investice a očekávají pozitivní dopad na poptávku. Pokud se ale podíváme na situaci z prvního čtvrtletí letošního roku, nebyla to žádná sláva. Ještě na konci května měla Coca-Cola nelichotivou pozici nejztrátovějšího titulu v portfoliu fondu Berkshire Hathaway, který vlastní celosvětově uznávaný investor Warren Buffett.
Lepší než káva?
MontyRich newsletter
PODOBNÉ ČLÁNKY

Boj o zákazníky nabírá obrátky

Sekce: Byznys Datum: 14.01.1971 00:53
Přestože start rekonstrukce prvních úseků dálnice D1 se odehraje teprve za pár dní, bitva o zákazníky již zuří ve vysokých obrátkách. Není se co divit, vždyť se jedná o akci na plných šest let. A…

Česká republika ztrácí atraktivitu pro investory

Sekce: Byznys Datum: 22.10.2013 15:44
Česká republika si pohoršila v žebříčku atraktivity pro zahraniční investory. Podle Indexu globální dynamiky (GDI) skončila na čtyřicátém místě ze šedesáti hodnocených zemí. Oproti loňsku se tak…

Forex ztrácí svou „vůni“ adrenalinového prožitku

Sekce: Investování Datum: 15.10.2015 15:00
Forex, nejdynamičtěji rozvíjející se trh, v poslední době doprovází zvýšený zájem o obchodování prostřednictvím automatických obchodních systémů (AOS). Manuální obchodování se dostává do pozadí na…
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Chcete se učit rychleji? Vyzkoušejte těchto pět jednoduchých tipů

Sekce: Rady a tipy Datum: 26.02.2017 19:30
Vstřebat a uchovat nové informace není vždy jednoduché. Dobrou zprávou je, že se v tom můžete relativně snadno zlepšit. K rychlejšímu učení mohou pomoci následujicí tipy.

Ředitel Googlu Sundar Pichai: Získávejte znalosti praxí, nikoli pouhým učením

Sekce: Rady a tipy Datum: 25.02.2017 19:00
Z dítěte vyrůstajícího v centrální Indii až k pozici CEO v druhé nejhodnotnější firmě světa. Co má k podnikání říct Sundar Pichai?

Hledáte práci? Toto je 5 nejlepších zaměstnavatelů pro rok 2017

Sekce: Byznys Datum: 24.02.2017 20:00
Jako každý rok, tak i letos vyšel z dílny Glassdoor report o nejlepších zaměstnavatelích. K žebříčku se využívá ta nejvíce vypovídající metrika – reálná spokojenost samotných zaměstnanců. Kam tedy…