Sekce: Podnikání

Spoluzakladatel stamilionového startupu: Peněz je na trhu přebytek, musíte ale makat

Rozhovor s Ondřejem Krátkým
Datum: 24. 08. 2016 09.30 / Autor: Zdravko Krstanov
Inspirace pro začínající podnikatele? Knížky jsou sice skvělé, nicméně nejhodnotnější informace vám vždy dá vlastní tvrdá práce, nebo někdo, kdo podobný problém řešil už před vámi. Proto vám v našem dalším rozhovoru přinášíme několik tipů od startupisty Ondřeje Krátkého, který je spoluzakladatelem populární služby Liftago.

Stáhnete si aplikaci, provedete registraci a můžete zadat poptávku trasy. V okamžiku vidíte nabídky od řidičů taxi ve vašem okolí. Na displeji svého telefonu sledujete odhad ceny vaší cesty, hodnocení řidiče a vůz, který dotyčný řídí. Následně si vyberete a na mapě sledujete, kudy váš řidič zrovna jede a kdy dorazí na vámi určené místo. Takto drobné, leč geniální, vylepšení dělá z taxi služby příjemnou a pohodovou záležitost, se kterou se její klasická verze nemůže rovnat. Máte obdobný nápad, jak něco vylepšit a chcete radu? Čtěte tedy rozhovor níže.

Ondřeji, jak bych měl postupovat, když mám nápad, který chci rozvíjet? Za předpokladu, že nemám peněžní ani lidský kapitál.

Hlavní hodnota nápadu spočívá v jeho realizaci. Prvních výsledků, které mohou přilákat pozornost budoucích spolupracovníků nebo investorů, jde z mé zkušenosti dosáhnout téměř vždy a bez investic peněz. Mohou to být první předregistrovaní uživatelé, průzkumy mezi zákazníky, nebo papírový prototyp. Např. takový Dropbox vystavil počáteční úspěch ještě neexistujícího produktu na videu popisujícím svůj přínos

Lze nějak obecně říci, jak by se měl startup řídit? Například v porovnání s korporací?

Startup je jako chůze minovým polem v mlze. Neprojdete ho díky plánu na celý rok, ale drobnými krůčky, které prozkoumávají terén a umožní vám zrychlovat, jak se s ním seznámíte. Startupy musí často experimentovat a měnit kurz, aby dosáhly svého cíle, trpělivost a odhodlanost jim dodává zpravidla silná vize a sen změnit svět. Cesta k naplnění téhle vize téměř nikdy zdaleka rovná. Korporát je oproti tomu těžkopádná loď, která nemůže měnit kurz tak rychle, proto potřebuje dlouhodobější plány. Je navíc svázána komplexnější vlastnickou i řídící strukturou.

Kde a jak hledat investora?

Předně nehledejte investora, ale snažte se dosahovat výsledků a dělat skvělý produkt či službu. Peněz je na trhu vždy přebytek a tým schopný exekuovat svou vizi a překonávat překážky k výsledkům je přitáhne téměř automaticky. První jsou výsledky, pak teprve ztrácejte čas investory.

Jak si vybírat do týmu správné lidi?

Musíte si dobře uvědomit, co je pro vás jako zakladatele projektu klíčová hodnota. Hodnoty musíte mít se společníky nebo týmem stejné, doplňovat se musíte kompetencemi potřebnými pro váš projekt. Silně doporučuju si s kýmkoliv novým spolupráci nejdřív vyzkoušet – ať už se jedná o krátký projekt, spolupráci během volných dnů nebo po večerech, nebo u nižších pozic prostě otestování "v provozu" – stačí chvilka.

Jak zaměstnance motivovat v případě, že jsem ještě nezískal takovou investici, abych je náležite zaplatil?

Vizí, výsledky, na kterých se podílejí, zkušenostmi, které získávají a předně pak podílem ve firmě – může se jednat o zaměstnanecké akcie nebo podíl pro spoluzakladatele.

Kde podle Vás hledat inspiraci? Ať už na poli informačních kanálů, nebo knih.

Z mé zkušenosti je často velký rozdíl mezi skutečností a článkem v médiích, proto je nejlepší být v kontaktu s lidmi, kteří řešili podobně těžké výzvy před vámi a poučit se a říci si o radu, ať už jsou odkudkoliv. Jinak mantrou každého startupisty by měla být kniha Lean Start-up nebo moje oblíbená From Zero to One.

Jak poznám, že jsem se svým produktem (službou) připraven na expanzi za hranice? 

Na tu asi nikdy nebudete připraveni a pokud ano, tak expandujete pozdě. Expanze by neměla ochromit dosavadně vybudované výsledky, ale vždycky to bude nekomfortní rozhodnutí.

Jak v začátcích řešit marketing? Vyplatí se outsourcing?

Dobrému marketingu předchází kvalitní produkt či služba. Než najmete někoho na marketing a než vyvinete produkt, měl by si každý zakladatel zkusit svůj produkt prodávat sám a poznat svého zákazníka. Zpočátku pak samozřejmě prodávat hlavně koncept a myšlenku produktu a podle zkušeností z trhu tvoříte a marketujete produkt.

Jsou pro mladý startup vhodná co-workingová centra?

Zeptejte se na doporučení ostatních firem, které v akcelerátorech nebo co-workingu byly. :-) Taková centra mohou být dobrým zdrojem zkušeností a prvních zákazníků.

Otázka na závěr – tři vlastnosti, které musí mít CEO? 

Schopnost vést, makat více než kdokoliv druhý a navigovat tým přes překážky k jasné vizi.

Další články
Podnikání

Sedm nadějných startupů, které bohužel rychle ztroskotaly

Někdy nestačí mít jen dobrý nápad
Článek
Podnikání

Spoluzakladatel Applu: Chtěl jsem vytvořit dobrý počítač, nikoli vydělávat hromady peněz

Článek
Podnikání

Toto je 5 nejčastějších chyb mladých lídrů a CEOs startupů

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.