Sekce: Podnikání

Kdo si hraje, nezlobí. Znovuzrození deskových her za stamiliony

Díky crowdfundingu ožívá tradiční hračkářské odvětví
Datum: 15. 06. 2016 14.00 / Autor: Pavel Hejkrlík
Jednou z oblastí, které pomáhá rozvoj crowdfundingu a financování projektů za pomoci cizích lidí, je i sektor zábavy, specificky pak vývoj deskových her. Jen na platformě Kickstarter tak vzniká měsíčně stovka nových her. Od roku 2009 už skoro 4000 projektů vybralo téměř 200 milionů dolarů (pět miliard korun).

Všichni se chtějí svézt na nové vlně zájmy o deskové hry. V posledních letech se zvýšil počet veletrhů s touto tématikou, možná i díky působení globálně veleúspěšného seriálu The Big Bang Theory, jehož protagonisté patří mezi milovníky deskových her. Díky crowdfundingovým portálům jako Kickstarter, Indiegogo nebo HitHit se s deskovými hrami roztrhl pytel. K vytvoření hry stačí totiž jen nápad, papír a tužka a peníze na síti čekají.

Asi nejznámější crowdfundingovou kampaní byla ta pro hru Karty proti lidskosti, která v roce 2012 získala 15 tisíc dolarů a stala se kulturním fenoménem. Celkem jich však touto cestou vznikly tisíce.

Analog poráží digitál

Od vzniku Kickstarteru v roce 2009 již na financování 3870 deskových a karetních her přispěli lidé jen na Kickstarteru sumou 196 milionů dolarů. Každý měsíc tak vznikne přes tento portál asi stovka nových her.

Stojí za to podotknout, že plných 93 procent získalo peníze, o které žádaly. Je zajímavé, že na projekty vývoje videoher na stejném portálu putovalo o skoro dvacet milionů dolarů méně. Desítka aktuálně podporovaných her již dokázala získat celkem desítky milionů dolarů. Například projekt Exploding Kittens již dokázal získat od skoro 220 tisíc lidí již více než 8,8 milionu dolarů. Ještě desátá v pořadí Kingdom Death: Monster dokázala od 5400 lidí získat dva miliony dolarů.

Šance pro každého

Kickstarter i další portály jako Indiegogo (nebo tuzemský HitHit) hrají hned dvojí roli. Zaprvé – tvůrci pomocí ní mohou zjistit, jaký by byl případně o hru zájem a kolik lidí by si ji mohlo objednat. Designéři mohou diskutovat vzhled, fotky a řídit se zpětnou vazbou. A většina podporovatelů dostane za určitou částku kopii hry.

Navíc tvůrci her tak mohou zcela obejít prostředníky, tedy vydavatele, kteří jim vždy část zisků zkrouhli, nehledě na problémy s právy na hru, možné zásahy do ní atd. Takto mají tvůrci plnou kontrolu. Za posledních pár let takto vznikly tisíce her, řada z nich může vzniknout i do částek 500 dolarů, což je násobně méně, než stojí počítačové hry či jednoduché aplikace na mobily.

Spousta tvůrců ovšem znamená, že není tak lehké prosadit se, jak by se mohlo zdát. Neuspějete jen tak s každým nápadem, protože před vámi to již zkoušela řada jiných a možná je napadly podobné věci. Příprava a načasování jsou důležité, o úspěchu často rozhodují první dny. Ostatně, není to na obří zbohatnutí, většina lidí to dělá kvůli zápalu a vlastní hravosti.

Další články
Podnikání

Chcete peníze pro svůj projekt? Poradíme vám, jak je získat

Efektivní využití crowdfundingu
Článek
Podnikání

Ve čtvrtek někdo vyhraje raketu – v loterii PowerBall se hraje o 35 miliard Kč!

Článek
Lifestyle

Divadlo Ungelt hraje i v létě

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.