Sekce: Podnikání

Měl by Apple koupit Teslu? Někteří akcionáři jablečného giganta mají jasno

aneb AppTesla v praxi
Datum: 16.05.2016 08:30 / Autor: Zdravko Krstanov
Výrobce elektronických automobilů má oblíbený produkt a slibný potenciál růstu. Samotný vůz se pro svůj segment v určitých směrech jeví částečně jako iPhone pro ten mobilní. V souvislosti s nedávným a poměrně nezvyklým poklesem ceny akcií Applu tak mnozí volají po radikálním kroku.

Apple se momentálně potýká s novým problémem. Prodeje nejzásadnějšího produktu – iPhonu – se zpomalily. Poprvé za třináct let tak poklesly kvartální tržby. To celé se pochopitelně podepsalo na ceně akcií, a tedy i na náladě mnohých investorů. Část z nich tvrdí, že Apple ke vzpamatování potřebuje novou akvizici, a tou by prý mohla být Tesla. Hlavní důvody jsou dva. Obě firmy vyrábějí velmi kvalitní, uživatelsky příjemné produkty a chlubí se vysokou mírou loajality zákazníků. V technologických kruzích se navíc říká, že Apple pracuje, minimálně ve formě návrhů, na vlastním elektrickém autě. Akvizice Tesly by tak celý proces značně urychlila. Co tedy stojí v cestě tomuto, na první pohled harmonickému, spojení?

                                

Faktor Musk

Dnes již nikdo nepochybuje, že úspěch Tesly stojí a padá s jejím CEO, Elonem Muskem. Lidé věří v jeho auru vizionáře a ví, že i kdyby společnost potřebovala jeho poslední dolar, Musk nebude otálet. Zákazníci i talentovaní inženýři po celém světě k němu vzhlíží. 

Historie je nám důkazem, že Muskovi nevyhovuje být odpovědný někomu nad sebou. V případě akvizice by byla ohrožena pozice CEO, neb by se okruh jeho autonomie částečně zmenšil. A jelikož by Tesla mohla Apple přijít až na 50 miliard dolarů, risk, že Musk odejde, se zkrátka nevyplatí. V tomto případě by se hodnota firmy dramaticky zmenšila. 

Faktor Musk 2

Objevily se komentáře, že v případě výše zmíněné akvizice by se Elon Musk mohl stát ředitelem Applu. Cook prý v roli CEO nepřichází s ničím revolučním a firma potřebuje vizionáře, který by ve stylu Steva Jobse udělal zemětřesení v odvětví. 

Nikde však není napsáno, zda by se Musk dokázal pro jablečné produkty (a zejména pro iPhone) nadchnout alespoň z části podobně jako pro Teslu nebo SpaceX. Riskantní by také mohl být Muskův časový přístup. Tesla se v minulosti potýkala s tím, že slíbený produkt dodala o týdny i měsíce později. Podobné časové hrátky si Apple nemůže dovolit, protože na to jeho zákazníci zkrátka nejsou zvyklí.

A co ty akcie?

Obří akvizice by z hlediska ceny akcií vůbec nemusela přinést kýžené ovoce. Podle analytiků budou příjmy Applu v následujícím roce dosahovat 227 miliard dolarů. Tesla by měla vygenerovat okolo 11 miliard. Z hlediska přijmů by se tak jednalo přibližně o 5% navýšení. Musk sice prohlašuje, že v roce 2020 by měla Tesla produkovat na jeden milion vozidel ročně, jedná se však o pouhá slova. A na ty Apple sázet nemůže. Když už by se chtěl, jakože to tak nevypadá, v Tesle nějak angažovat, bude mnohem smysluplnější koupit v ní určitý podíl. Takovéto partnerství by mohlo být prospěšné pro oba.

Další články

Apple Campus 2 se stane nejpokrokovější firemní budovou na světě

Sen, kterého se Steve Jobs už nedožil
Článek

Apple Music – Přichází nový lídr hudebního průmyslu

Uhájí Spotify svou pozici největší placené hudební služby světa? A co vydavatelství?
Článek

Tržní hodnota Googlu stoupla o 60 miliard dolarů, akcie na historických maximech

Co nejdůležitějšího a nejzajímavějšího se za poslední týden stalo ve světě byznysu?
Článek

Chcete každé ráno pořádnou dávku inspirace?

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se již k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.