Sekce: Podnikání

Google vs. Apple – kdo vyhraje miliardový závod?

Page a Cook v ringu
Datum: 11. 02. 2016 15.00 / Autor: Zdravko Krstanov
Minulé úterý se zrodila senzace, když byl z trůnu nejhodnotnější firmy světa sesazen Apple. Důvodem byl růst akcií firmy Alphabet, která je mimo jiné vlastníkem Googlu. Trh je však velmi volatilní, což Alphabet pocítil hned ve středu, kdy jej jablečný rival ze Sillicon Valley znovu přeskočil. Nabízí se tedy logická otázka – kdo vyhraje tento souboj v dlouhodobém horizontu?
Google

Alphabet, listovaný na NASDAQ, se mnohým stále jeví jako velká neznámá. Ještě nedávno byl totiž znám pouze jako Google. Společnost však prošla změnou struktury, aby lépe odpovídala současnému byznys modelu, který sdružuje hned několik společností od Fiberu až po samořídící automobily. Esem v rukávu zůstává Google, jenž firmě vydělává suverénně nejvíce peněz. Díky němu registroval Alphabet na počátku minulého týdne rekordní tržní kapitalizaci 528 miliard dolarů. Larry Page se ale neradoval dlouho a středeční obchodování patřilo Applu, jenž se s kapitalizací přes 530 miliard dolarů vrátil na vrchol. Nejen v investorských kruzích se tak vedou diskuze, která z těchto dvou společností převezme otěže dlouhodobě. S iPhonem v ruce a Macem na stole se nám to nemusí líbit, ale lepší zítřky pravděpodobně čekají na partu kolem Googlu.

Důvody jsou celkem prosté. Alphabet naprosto dominuje na trhu internetových reklam (vyzývatelem může být v budoucnu Facebook). Společnost shromažďuje osobní data uživatelů a prodává je zájemcům s nejvyšší nabídkou. Perspektivu tohoto trhu demonstruje fakt, že akcie Alphabetu za poslední rok vzrostly o 40 %. Sám Google zaznamenal za loňský rok 75 miliard dolarů v prodejích. Jinými slovy, ani kdyby Alphabetu nevyšel žadný z vedlejších projektů, nebude to mít drtivý dopad, poněvadž Google uživí celou firmu sám. Naopak pokud něco z toho vyjde, bude Alphabet nezastavitelný. A potenciálu je opravdu mnoho – Fiber, Nest, Boston Dynamics, DeepMind či Calico. Tato rozmanitost investic zůstavá fantastickou firemní výhodou. 

Apple je neoddiskutovatelně větším byznysem. Jeho čisté příjmy za loňský rok činily téměř 54 miliard dolarů, což je zhruba trojnásobek příjmů Alphabetu. Apple také vyvíjí určité vedlejší produkty, nicméně za svým konkurentem zůstává dosti pozadu. Alfou a omegou jeho byznysu je trh mobilních telefonů. Právě prodej iPhonů je pro jablečné portfolio nejzásadnější, a přestože Apple v lednu oznámil rekordní čísla, predikce pro následující období počítají s poklesem prodejů. Prvním za třináct let. Do budoucna může počítat s levnější čínskou konkurencí v podobě Xiaomi či Huawei. Prodeje v Číně jsou pro Apple klíčové a tváří v tvář čínským ekonomickým problémům bude zajímavé sledovat, zda se ochota platit za iPhone postupně nesníží.

Další články
Podnikání

Apple Music – Přichází nový lídr hudebního průmyslu

Uhájí Spotify svou pozici největší placené hudební služby světa? A co vydavatelství?
Článek
Podnikání

Nejhodnotnější značky světa: Apple se vrací do čela žebříčku BrandZ, čínské značky rostou o tisíc procent

Článek
Podnikání

Apple Campus 2 se stane nejpokrokovější firemní budovou na světě

Sen, kterého se Steve Jobs už nedožil
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.