Sekce: Podnikání

Brian Chesky: Díky touze po dobrodružství se stal miliardářem

Datum: 22. 01. 2016 10.00 / Autor: Pie Rette
Ve svých 34 letech patří Brian Chesky k nejmladším světovým vizionářům a podnikatelům, kteří můžou světu ještě opravdu hodně přinést. Proč? Hlavním důvodem, proč ho mezi vizionáře zařadit, je ten, že ze zdánlivě obyčejného nápadu dokázal vytvořit službu, kterou dnes využívají desítky milionů lidí po celém světě. Jeho myšlenka měla navíc ušlechtilou povahu a díky tomu a své firmě Airbnb dal slovu „cestování“ úplně jiný rozměr.
Pokud chcete zažít nějaké dobrodružství a nechce se vám ubytovávat se v hotelu anebo naopak spát někde ve stanu u dálnice (to už je zase jiný level dobrodružství), Airbnb je pro vás skvělou alternativou. Své výhody to rozhodně má – pokud se ubytujete u nějakých domorodců, kteří například nabízí pokojík u francouzských vinic, rozhodně je větší pravděpodobnost, že se od nich dozvíte více informací o francouzské kultuře než od škrobených hotelových recepčních. Určitě se ocitnete v daleko zajímavějším prostředí a načerpáte více dojmů, ať už jste se ocitli v Texasu na farmě, nebo v italských horách.

Právě o dobrodružství a opravdový požitek z poznávání odlišných kultur a zvyků Brianovi šlo, když se snažil nápad protlačit, kde se dá. Myslíte si, že mu tenkrát šlo o peníze? Že si řekl, že by se tím daly vydělat miliony dolarů, i když takto cestují lidé po celém světě už odpradávna? Ne. Jeho původní myšlenka byla digitálně spojit a sdružit cestovatele a obyčejné lidi, kteří nabízí ubytování ve svých domovech (s vidinou jakéhosi malého výdělku a poznání nových lidí z jiných zemí či měst). Nyní služeb Airbnb využívá více než 50 milionů lidí.

Jak to vlastně všechno začalo?

Stejně jako u všech takových obrovsky úspěšných firem docela nenápadně. Dva mladí kluci Brian a Joe se v roce 2007 přestěhovali do San Francisca. Penězi zrovna nehýřili, a když se dozvěděli, že se v San Franciscu koná Industrial Design Conference, jejíž účastníci zabookovali téměř všechny hotely ve městě, rozhodli se případným neúspěšným zájemcům o ubytování poskytnout své nafukovací matrace v obýváku a udělat jim k tomu snídani. To vše za určitý poplatek. Vyvěsili inzerát na internetu a jejich emailovou schránku okamžitě zavalila spousta žádostí. Tady tedy vznikla Airbnb, původně AirBed & Breakfast. V roce 2008 se k Brianovi a Joeovi přidal ještě Nathan Blecharczyk a web Airbedandbreakfast.com spatřil 11. srpna téhož roku světlo světa.


Nalákali investory a věci nabraly rychlý spád

O tom, že se Brian nebál a chtěl svůj záměr dotáhnout až do konce, svědčí i způsob, kterým chtěl získat peníze pro rozvoj podnikání. Protože se tehdy na začátku existence Airbnb konaly prezidentské volby, v nichž byli kandidáty Barack Obama a John McCain, nechal vyrobit speciální edici snídaňových cereálií s jejich jmény (tedy spíš zkomoleninami Obama O's a Cap'n McCains). Cereálie měly docela úspěch. Prodalo se asi 800 krabic a hoši tak vydělali cca 30 000 dolarů, které mohli investovat do firmy. Pak už si jich všimli investoři a byli pozváni do investičního programu Y Combinator, díky kterému vytvořili lákavý byznys model a mohli tak zaujmout ještě více potenciálních investorů.

Samozřejmě, že doména Airbedandbreakfast.com nebyla úplně šťastná, a tak v roce 2009 vznikla zkratka Airbnb. A došlo k rozšíření nabídky typu ubytování – už se nejednalo jen o přespávání na matracích a ve společných prostorách (obývací pokoje atd.), ale přidaly se nabídky apartmánů, domů, dokonce zámků či hradů, domů na stromech, lodí, týpí, iglů, soukromých ostrovů a tak dále. Ačkoliv se zdá, že jenom naprostý blázen se může ubytovat v iglů nebo indiánském týpí, tento způsob ubytování si našel spoustu příznivců. A firma rostla.

S firmou rostl i počet zaměstnanců a bylo jasné, že 15 lidí se do bytu Briana a Joea už nevtěsná (přitom se Brian vzdal své ložnice a přespával díky nabídce Airbnb jinde). Museli se tedy po určité době přestěhovat do kancelářských prostor. Po cca sedmi letech fungování už firma vydělala miliardy.

„Slyšel jsem nespočet příběhů o tom, jak Airbnb pomohlo probořit bariéry mezi lidmi z různých prostředí a kultur.“

Cestovatelé, kteří rádi využívají Airbnb, často říkají, že mají autentický zážitek z cestování a je to pro ně daleko důležitější než úspora nákladů. Nicméně toto je hodně individuální, každý člověk upřednostňuje něco jiného. (Například v Paříži se průměrná cena ubytování přes Airbnb pohybuje kolem 115 $ za noc v jednopokojovém bytě, což je asi 2 800 Kč. Na tak velké město s výborným kulturním vyžitím je to opravdu malinkatý peníz.) Výhodné je to ale i pro ty, kteří ubytování nabízejí. Většinou se jedná o tzv. střední třídu, která se potýká s klesajícími mzdami, a proto tento způsob přivýdělku jenom vítá. Peníze z poskytnutí takového azylu u nich tvoří až 14% z jejich celkového ročního příjmu, což jenom dokazuje, že peníze se dají generovat i z věcí, které tak nějak přehlížíme nebo si ani neuvědomujeme, že bychom z nich mohli něco vytěžit. Dřív byl takový obchodní model jako Airbnb nemyslitelný, nyní jsou lidé více nakloněni seznamování se s jinými kulturami, cestováním a zážitky. A pro Briana to v žádném případě nebylo jen o podnikání nebo penězích, vždycky chtěl spojovat lidi a bořit mezi nimi bariéry.
Další články

Brian Chesky na vlně disrupce. K cestování budete potřebovat již pouze Airbnb

Článek

Do Česka letos přijede poprvé osm milionů turistů

Článek

Jak se chudý kluk z hor stal miliardářem a premiérem Gruzie

Doma má vlastní zoo, sbírá umění a syn je hvězdou gruzínského rapu
Článek

Chcete každé ráno pořádnou dávku inspirace?

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se již k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.