Sekce: Podnikání

Chcete rozjet byznys, ale nechce se vám léta pracně budovat značku?

Jak úspěšně podnikat pod hlavičkou známé značky
Datum: 05. 01. 2016 12.00 / Autor: Jana Hubená
V dnešním dílu našeho seriálu o rozjezdu podnikání se podíváme na podnikání ve franšízové síti.
Tato možnost je perfektní volbou pro každého, kdo si chce vyzkoušet podnikání na vlastní kůži a nemá přitom dostatek financí či kuráže vytvořit vlastní širokou klientskou základnu nebo správné nápady na produkty, které by trh mohl potřebovat.

Nováček pod ochrannými křídly

Franšíza je systém podnikání, kdy vy jako franchisant vybudujete a vedete provozovnu pod obchodní značkou franchisora. Většina nákladů a nezbytných výdajů bude přitom na vašich bedrech, ale nebojte se, frachisor vám ve vašem partnerství nezůstane nic dlužen. Na oplátku vám totiž udělí licenci na provoz pod jeho značkou, předá vám veškeré svoje know-how, poskytne dostatek rad a podpory do začátků a připojí vás na svoji rozsáhlou zákaznickou síť. Pro potenciální zákazníky tak nebudete nováčkem na trhu, ale přijdou za vámi automaticky, protože uvidí logo známé a oblíbené značky. Ušetříte tím tedy nemalé částky nákladné reklamy a bezesných nocí, zda se nový byznys uchytí a podaří rozjet.

100% zodpovědnost a dodržování pravidel

Pokud tedy srovnáme obtížnost v začátcích vlastního podnikání a obchodování ve franšízové síti, vychází z toho právě franšízing o dost lépe a snadněji. Má to ale samozřejmě i své „ale“. Franchisor po vás jakožto po frachisantovi bude vyžadovat 100% zodpovědnost a dodržování pravidel. Máte-li působit jako nová pobočka známé značky, budete muset dodržovat její standardy, postupy, rozsah a kvalitu nabídky i vzhled pracoviště, včetně vizáže zaměstnanců.

Očekává se od vás, že budete značku vést v nejvyšším stupni kvality a mimořádném zákaznickém servisu. Jak to správně dělat, vás zástupci firmy naučí na vstupním školení, ale pravděpodobně si to čas od času budou také chodit prověřovat nehlášenými kontrolami včetně mystery shoppingu.

Různé franšízy, různé rozsahy pravidel

To co jsme si popsali výše, jsou základní principy fungování franšízového partnerství. Detailní formu spolupráce včetně konkrétních podmínek si však určuje každý franchisor již dále sám. Někteří po vás budou chtít vstupní poplatky, jiní udílejí své licence zdarma a profitují pouze z podílu na zisku. Další vám povolí otevřít pobočku pouze v místě s určitým počtem obyvatel, jinému to bude naopak jedno. Někde si určuje konečné ceny zboží a služeb přímo franchisant, jinde jsou prodejní ceny pevně stanoveny. Stejně tak v některém případě si můžete vybrat z nabídky značky pouze některé produkty, které budete chtít ve své pobočce nabízet, jinde musíte převzít celé portfolio výrobků, protože tak jsou na to jejich zákazníci zvyklí. Zkrátka vše určuje konkrétní franšízová smlouva, kterou vám dá zástupce značky na začátku vaší spolupráce k prostudování a podpisu.

Vybere si opravdu každý

Mezi jedny z celosvětově nejznámějších franšíz patří asi pobočky rychlého občerstvení McDonald´s, KFC, kavárny Starbucks, kosmetické obchody YVES ROCHER nebo hobbymarkety OBI. Realitní trh pak ovládají franšízové pobočky RE/MAX nebo Century 21.

I v České republice se franšízový byznys těší rozkvětu. Úspěšně vznikají nové pobočky fitness Expreska, restaurace rychlého občerstvení Bageterie Boulevard, výuková centra angličtiny pro děti Helen Doron English nebo BENU lékárny. Stačí se tedy zamyslet, v jakém oboru by se vám líbilo podnikat a vybrat si ze široké nabídky sdílení obchodních značek. Na internetu najdete přehledné katalogy jednotlivých firem i segmentů včetně konkrétních podmínek fungování vzájemné spolupráce, výše vstupních poplatků, podílů ze zisku a omezení či doporučení při hledání vhodného místa pro novou pobočku. Pak už stačí jen kontaktovat zástupce příslušné firmy a můžete se vesele vrhnout do vlastního podnikání pod hlavičkou známé značky.

A na závěr opět jeden praktický příklad. Budete-li chtít například otevřít pobočku fitness Expreska, počítejte s počátečními náklady mezi 350 000 Kč až 500 000 Kč. V nich je obsažena cena licence = 110 000 Kč, dále výdaje za posilovacích stroje, nábytek, dekorace, IT systém, reklamní polepy oken, vizitky, letáčky, kancelářské potřeby a proškolení manažera pobočky i celého personálu nově vznikajícího fitness. 
Další články
Podnikání

Chcete rozjet úspěšný eshop? Přečtěte si recept, jak na to.

Článek
Podnikání

4 tipy jak si vybudovat silnou osobní značku

Článek
Podnikání

Chcete rozjet byznys v Polsku? Připravte se na smlouvání zákazníků a geograficky roztříštěný trh

Rozhovor s Karolínou Topolovou, šéfkou největší české sítě autobazarů, o dobývání polského trhu
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.