Sekce: Podnikání

Emerson Spartz a jeho netradiční cesta k úspěchu

Dnes osmadvacetiletý expert na virální obsah položil základy svého mediálního impéria v době, kdy mu bylo pouhých 12 let
Datum: 11. 06. 2015 15.00 / Autor: Karin Szczyrbová
Způsobů, jak dospět k vysněnému bohatství, je mnoho, stejně jako i faktorů nebo rozhodnutí, které za ním stojí. Skutečně netradiční cestou za úspěchem se vydal rodák z amerického státu Indiana, Emerson Spartz (28). V době, kdy mu bylo pouhých dvanáct let, se rozhodl opustit základní školu a být sám sobě učitelem. Díky tomuto svému prozíravému kroku je dnes majitelem mediálního impéria a je považován za předního světového experta na virální obsah.
Emerson Spartz

Internet a sociální sítě dnes všichni považujeme za samozřejmou součást našich životů. Avšak před pouhými šestnácti lety, tedy na přelomu tisíciletí, byla internetová síť teprve „v plenkách“, nemluvě například o Facebooku, který byl založen až v roce 2004.

V této uvedené době rozvoje fenoménů dneška se rozhodl teprve dvanáctiletý žák základní školy, Emerson Spartz, že přesvědčí své rodiče o přednostech a výhodách domácího vzdělávání. Rodiče byli tomuto jeho nápadu nakloněni a souhlasili s ním, avšak s jednou jedinou podmínkou – Emerson musel každý den přečíst krátké životopisy čtyř úspěšných lidí. V té době tuto svou povinnost doslova nesnášel, ale později na ni svým způsobem navázal a dokonce ji rozvinul v efektivnější způsob sebevzdělávání.

Sázka na Harryho Pottera se skutečně vyplatila

Emersonovým snem a touhou bylo „něco vytvářet“, přičemž ho zaujaly zvláště webové stránky. V průběhu několika málo měsíců po odchodu ze základní školy jich s pomocí bezplatných nástrojů vytvořil hned několik. Největšího úspěchu však dosáhl MuggleNet – web, který byl a stále je určený pro fanoušky Harryho Pottera. Emerson při tvorbě těchto stránek využil popularity, které se těšily, nejenom na přelomu tisíciletí, knihy britské spisovatelky J. K. Rowlingové.

Se svým projektem MuggleNet byl Emerson skutečně spokojený, ale netušil, jakým způsobem získat pravidelné návštěvníky, čtenáře a fanoušky. Přistoupil tedy k nejjednoduššímu řešení, jaké se v té době nabízelo. Rozeslal na tisíce e-mailů různým správcům stránek, které se Harrymu Potterovi a J. K. Rowlingové věnovaly, a nabídl jim spolupráci. Díky tomu se MuggleNet stal brzy nejoblíbenější a nejnavštěvovanější stránkou všech fanoušků zmíněného kouzelnického hrdiny.

O neuvěřitelném úspěchu webu svědčí i čísla. Stránky mívaly, podle slov jejich zakladatele, v době vrcholu Potterovské mánie až 50 milionů zobrazení měsíčně a generovaly po několik let roční příjmy v řádech stovek tisíců dolarů. Tento obrovský příliv návštěvníků byl samozřejmě spojený i s růstem celého webu. Emerson se musel velmi rychle naučit, jak jej kódovat, jak psát, editovat, řídit jednotlivé projekty a také lidi. Brzy totiž pod jeho vedením pracovalo 120 osob, přičemž část z nich dostávala plat a jiní pro web psali zdarma.

Emerson však nezůstal pouze u svého internetového projektu a stal se spoluautorem několika knih, jejichž tématem byl samozřejmě Harry Potter. Jednu z těchto knih zařadil New York Times do svého žebříčku dětských bestsellerů.

Být virální - to je, oč tu běží!

V roce 2006, kdy vyšla první z Emersonových knih, se tento mladý muž zapsal na univerzitu, kde se seznámil se svou ženou, Gabby Montero. Spojovalo je mnohé, mimo jiné i skutečnost, že i Gabby ve svých dvanácti letech založila velmi oblíbenou internetovou stránku. Mezi její pozdější projekty patřil například web The Daily Cute, který byl věnován domácím mazlíčkům. Jeho činnost byla sice před nedávnem ukončena, avšak před pár lety jej denně navštěvovalo až 30 tisíc lidí. 

Vraťme se ale zpátky k Emersonovi. Díky svému samostudiu si začal uvědomovat, jak důležité je mít vliv. Dospěl například k názoru, že: „Lidé, kteří mění svět, mají neobyčejný vliv ještě dříve, než svět skutečně změní. Čím vlivnější je člověk, k tím větším změnám může přispět, nebo způsobit.“ Tento názor jej vedl k zamyšlení nad tím, jak spojit své nadšení pro tvorbu internetových stránek se získáním vlivu. Odpověď se přímo nabízela - je třeba vytvářet takový webový obsah, který se stane virálním a osloví co nejvíce lidí.

Emerson se tedy zaměřil nejdříve na testování různého internetového obsahu prostřednictvím Facebooku. Vytvořil tucty webových stránek, s jejichž pomocí sledoval různé ukazatele a proměnné a porovnával je s úspěšností šíření dané stránky nebo jejího obsahu. Podobný postup použil i pro další sociální sítě, například pro Twitter, YouTube, Tumblr apod. Dnes je na základě zjištění a poznatků, které vyplývají z jeho testování, schopen konstatovat v průběhu několika málo sekund, zda se konkrétní stránka, obsah, video apod. stane virálním, či ne.

Žádný klasický startup…

V roce 2009 začal Emerson své poznatky využívat komerčně a založil společnost Spartz Inc., která nabízí své služby zákazníkům, jež usilují například o úspěch v oblasti virálního marketingu. Současně jeho firma provozuje i několik webových stránek, na jejichž vzniku se podílela mimo jiné i Emersonova žena Gabby. Jde o stránky jako GivesMeHope.com, OMGFacts.com nebo Dose.com. Součástí firemního vlastnictví je samozřejmě i MuggleNet.

Společnost Spartz, jejíž weby navštíví měsíčně více než 160 milionů lidí, není typickým startupem. Je totiž zisková a je financována z vlastních zdrojů. Dnes na sebe vydělává pomocí automatické reklamy, což by se však ještě letos mělo změnit a reklama by měla více odpovídat požadavkům firemních zákazníků.

Návod, jak se efektivněji učit

Životní a podnikatelský příběh Emersona Spartze může bezpochyby mnohé inspirovat, a to nejenom v oblasti Internetu, vytváření webových stránek nebo zkoumání úspěšnosti a virality publikovaného obsahu, ale také v oblasti vzdělávání.

Emerson, jak již bylo uvedeno, musel při svém domácím studiu denně číst několik životopisů úspěšných lidí. O pár let později, když se zapsal na univerzitu, na tuto povinnost dobrovolně navázal. Předsevzal si, že každý den přečte jednu knihu, avšak ne beletrii. Četl proto knihy o ekonomii, marketingu, obchodu, vědách apod.

Současně si uvědomil, že by bylo plýtváním času, kdyby si knihu jen přečetl, ale nezapamatoval si její obsah a tudíž by nebyl schopen jej použít v relevantních situacích. Vyvinul proto vlastní systém, jak se učit.

Učení se samo o sobě, podle Spartze, skládá ze tří částí – čtení, opakování a praktického využití. První krok – čtení – je jasný. Pro opakování si Emerson vytvořil zvláštní rozvrh, podle kterého si opakuje získané důležité poznatky v určitých časových intervalech – za jeden den, za týden, za měsíc apod. Při praktickém využití naučeného pak používá přesvědčování, vyjednávání nebo inovace, kdy například přemýšlí nad tím, jak zvýšit prodejnost náhodně vybraného zboží nebo produktu.

Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že na počátku úspěšné kariéry Emersona Spartze stála „lenost“ nebo snaha vyhnout se pravidelné školní docházce a úkolům, nevědomky a dobrovolně si tento podnikatel a uznávaný odborník naložil ve velmi mladém věku na svá bedra mnohem více odpovědnosti a povinností, než jaké měli, či mají, jeho tehdejší spolužáci.

Další články
Investování

Burzovní index Harryho Pottera: Jaké jsou výnosy za 20 let existence?

Článek
Lifestyle

Motivační filmy: Cesta k úspěchu?

Článek
Podnikání

Inovace - podceňovaná a opomíjená cesta k úspěchu

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.