Sekce: Podnikání

Louis Vuitton: Ze dna společnosti k vyhlášenému luxusu

Datum: 27.04.2015 09:00 / Autor: Petr Pokorný
I ty nejkrásnější a nejexkluzivnější nápady mohou vzniknout v té největší chudobě, jakou si lze představit. Dokonalým příkladem toho, jak se z absolutního dna dostat až mezi smetánku, je Louis Vuitton. Ten před více než 150 lety vytvořil značku, která se stala neodmyslitelnou ikonou módního průmyslu. Ačkoliv jsou jeho produkty řazeny mezi nejluxusnější zboží, jeho cesta k luxusu začínala v neskutečné bídě.
Monogram LV

Louis Vuitton dnes není jen obyčejná módní značka. Jedná se o symbol společenského postavení a na světě není jediná zámožná dáma, která by ve svém šatníku neměla aspoň jednu kabelku nebo peněženku s monogramem LV.

Život Louise Vuittona

Životní cesta Louise Vuittona začíná 4. srpna 1821 v Anchay, malé horské vesničce na východě Francie. Předci Louise nebyli žádní zámožnými muži, jednalo se většinou o dělníky, truhláře, tesaře a farmáře. Jeho otcem byl Xavier Vuitton, farmář, a jeho matka, Coronne Gaillard, byla kloboučnice.

Louisova matka zemřela, když mu bylo pouhých deset let a otec se vzápětí znovu oženil. Ze šťastného dětství se rázem život stal pro Louise nesnesitelným. S novou macechou se nenáviděl a přibývající problémy v rodině se vyhrotily až do té míry, že Louis utekl z domova. Rozhodl se odejít v pouhých třinácti letech, tedy v roce 1835. Počkal, až na jaře přijde přijatelné počasí pro cestování pěšky a jednoduše zmizel. Jeho kroky směřovaly přímo do hlavního města, do Paříže.

V svém věku byl pochopitelně nezkušený a nezralý. Cesta mu trvala celé dva roky, a aby během ní neumřel hlady, vykonával nejrůznější práce, jen aby se mohl najíst. Jelikož byl často bez peněz, neměl ani střechu nad hlavou, a tak přespával, kde se jen dalo. Jeho cesta z Anchay do Paříže byla dlouhá 470 kilometrů. Celou ji jako dítě absolvoval pěšky, proto mu trvala 24 měsíců. Do Paříže dorazil v roce 1837, když mu bylo 16 let. Nejednalo se o nejšťastnější období, Paříž byla v průmyslové revoluci, a zatímco se nižší třída topila v neskutečné chudobě, panstvo si užívalo luxusu a vznešenosti.

Louis objevuje kouzlo řemesla

Na Louise se v Paříži i v těžké době usmálo štěstí a podařilo se mu získat práci jako učeň ve vyhlášené dílně Monsieura Marechala, která se specializovala na výrobu zavazadel a balíků. Louis se v této práci doslova našel. Rychle se naučil vyrábět zavazadla nejrůznějších velikostí i tvarů, pochopil princip výroby a osvojil si všechny potřebné postupy, díky kterým vznikaly kufry, pouzdra a mnoho podobných produktů především pro zámožné klienty.

Louis Vuitton

Tehdy se jednalo o velmi váženou profesi a Louis díky své zručnosti velmi rychle dosáhl životního standardu, po kterém toužila většina lidí střední třídy. Své práci věnoval maximum úsilí a během let se mu postarala o dobrou pověst nejen v celé Paříži. Někteří ho dokonce začínali považovat za nejlepšího řemeslníka ve městě.

Cesta ke hvězdám

Jeho pověstný um byl znám v širokém okolí a moc dobře o něm věděla především francouzská smetánka. Netrvalo dlouho a Louis byl povolán, aby se stal osobním výrobcem zavazadel a doplňků pro manželku samotného Napoleona III., císařovnu Evženii z Montijo. Té vyráběl luxusní kufry, krabice a pouzdra pro cestování mezi Tuilerijským palácem, palácem v Saint-Cloud a různých dalších francouzských destinacích. Louis změnil přístup ke své práci, už nevyráběl pro běžné klienty, ale jen pro královskou a elitní klientelu.

Zavazadla LV

V roce 1854 se oženil se sedmnáctiletou Clemence-Emilie Parriaux. Následně také odešel ze svého zaměstnání a založil si vlastní dílnu, která se specializovala na výrobu těch nejkvalitnějších kufrů určených pro křehké předměty a oblečení. Namísto kůže začal stále více používat plátno, protože v něm viděl větší potenciál. Vlastní dílna mu otevřela zcela nové možnosti, začal experimentovat a inovovat. Po čtyřech letech přišel na trh se zcela novým designem kufrů pro snadnější cestování vlakem a změnil nejenom koncept, ale i celkovou strukturu tehdejších zavazadel.

V roce 1867 byla samotným Napoleonem v Paříži pořádaná expozice Exposition Universelle (dnešní Expo), na které byly Vuittonovy prvotřídní výrobky oceněny bronzovou medailí. Ta se mu postarala o ještě větší popularitu.

Začátek nesmrtelné značky

V letech 1870-1871 došlo k Prusko-francouzské válce, během které byl Louisův obchod s dílnou zcela zničen. Jednalo se o událost, která jej ve výsledku posunula ještě dále, jelikož začal svou novou dílnu budovat přímo ve šlechtické části centra Paříže.

Kabelka LV

V roce 1872 představil luxusní béžové kufry s červenými pruhy. Francouzská elita si je okamžitě oblíbila. Když se Exposition Universelle opakovala i v roce 1889 opět v Paříži, Louis na ní získal již zlatou medaili. Tehdy už nebyl nikdo, kdo by o Louisovi alespoň neslyšel. Louis Vuitton neznal odpočinek a pracoval až do své smrti, která ho zastihla 27. února roku 1892. Zemřel v úctyhodných 72 letech.

Ačkoliv odešel z tohoto světa, jeho dílna s výborným renomé pokračovala dál. Kontrolu nad společností převzal jeho syn, Georges Vuitton, který pokračoval v budování věhlasu otcova řemesla. Byl to právě on, kdo se rozhodl uctít památku svého otce tím, že a na každý výrobek ze své dílny umístil monogram LV. S přibývajícími lety se postupně stala společnost Louis Vuitton největší francouzskou společností na výrobu zavazadel. Postupem času začala rozšiřovat nejen svou působnost, ale i vyráběný sortiment. Kromě kufrů přibyly první peněženky, drobné módní doplňky a nakonec i šperky a oblečení.

Obchod LV

V současnosti se jedná o jednu z nejprestižnějších značek na světě, a ačkoliv se vyrábí mnoho padělků, i dnes se nebojí zámožní lidé utrácet za její produkty vysoké sumy. Nejde se ovšem o marnou investici, značka Louis Vuitton se pyšní tím, že na většinu svých produktů dává ochotně klientům doživotní záruku. Jedná se o prestižní značku, o kterou je tak velký zájem, že si musí doslova vybírat, jaká celebrita pro ni bude dělat reklamní kampaň. V kampaních pro Louis Vuitton se vystřídaly celebrity jako Angelina Jolie, Bono, Sean Connery, Keith Richards, Catherine Deneuve, Natalia Vodianova, Christy Turlington, Kate elson, Madonna, Diane Kruger, Chloe Sevigny, Christina Ricci, Scarlett Johansson, Jennifer Lopez a mnoho dalších.

Snobství nebo prestiž?

Louis Vuitton

Mnoho lidí hledí na majitele produktů od Louise Vuittona jako na snoby a přitom nechápe skutečný původ této značky. Louis Vuitton objevil smysl života ve své práci a dal jí celé své srdce. Všem dokázal, že pokud někdo dokáže zvládat své řemeslo na nejlepší úrovni, neexistují překážky, které by mu bránily v úspěchu. Nejvyšší kvalita si vždy dříve či později najde cestu až na vrchol. Monogram LV zdobí luxusní zboží po celém světě a jen málokdo (včetně některých majitelů samotných) si za nimi představí mladého chlapce, který před chudobným životem utekl ze svého domova.

Další články

Moët Hennessy Louis Vuitton. Jak dělá byznys král luxusu Bernard Arnault?

Článek

Nejdražší & nejluxusnější módní značky světa

Článek

Kdo kraluje žebříčku nejvíce padělaných značek? Louis Vuitton to není!

Vítězové a poražení půlbilionového trhu
Článek

Chcete každé ráno pořádnou dávku inspirace?

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se již k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.