Sekce: Podnikání

Jak inovovat, aby se dostavil úspěch?

Vyhněte se stagnaci firmy
Datum: 14. 09. 2016 17.00 / Autor: Petr Pokorný
Pokud jste se dostali až tak vysoko, že jste uspěli na trhu, stále nemáte důvod příliš se radovat. Mohlo by to totiž být předčasné. Trh se díky pokroku bez přestání neustále rozvíjí, mění a každý, kdo cítí potřebu na něm získat své pevné místo, musí chápat inovaci jako jednu ze svých hlavních priorit. V opačném případě vás zkopíruje, nebo rovnou předběhne někdo, kdo se pokroku nebojí.

Jedním z hlavních klíčů skutečného úspěchu je naučit se správně inovovat. Trh je neuvěřitelně rychlý, a ačkoliv je kolem nás nespočet úspěšných inovativních startupů, většina z nich končí jako “One-hit wonder“. Tedy jako někdo, kdo si užije světel pódia jen jednou, zhruba na pět minut a tím jeho pouť končí. Já za úspěch nepovažuji dostat se na trh a být konkurenční. Pro mě je úspěšný podnik charakteristický tím, že dokáže být na trhu a umí svou pozici obhájit i dlouhodobě.

Jestliže neplánujete být jen malým hráčem na velkém poli, je potřeba rozvíjet dlouhodobou strategii, která bude zahrnovat četné změny a připravit firmu na to, aby se těchto změn nebála. Světové trendy se rok od roku mění, požadavky jsou stále větší a větší. Firmy rostou jako houby po dešti a pokud si myslíte, že jste jediní, kdo to chce dotáhnout co nejvýše, jste na omylu.

Stagnace dokáže i ten nejziskovější podnik velmi rychle připravit o iluze. Možná začnete brzy cítit, jak se vaše bohatství zmenšuje a jak se vám začíná drolit pevná půda pod nohama. Možná, že už jste se do této fáze dostali. Poradím vám několik způsobů, jak můžete inovovat, abyste i nadále dokázali, že se z vaší pozice jen tak sesadit nenecháte.

Vraťte se zpět v čase

Každý během své kariéry zažil úspěšné a nespěšné dny. Když se chystáte inovovat, zkuste se vrátit zpět v čase a zavzpomínejte na všechny okamžiky, kdy vám obchody vycházely. Jakou jste tehdy použili taktiku? Jak jste k onomu úspěchu tehdy postupovali? Možná, že vlastně nemusíte vymýšlet zbrusu nové postupy. Ohlédněte se zpět a dejte si dohromady všechny body, které se vám staraly o úspěch. Zřejmě se vám nepodaří vyzrát dnes na trh se všemi starými triky, ale na některé věci už dnes možná všichni zapomněli.

Zkopírujte nápady ostatních

Sledování konkurence není nic špatného a každá úspěšná společnost má dokonce své pracovníky, kteří se specializují jen na to, že sledují konkurenci. Od velkých automobilových společností až po drobné rivaly na trhu. Vy možná cítíte, že nemáte potřebu kopírovat, ale pokud má konkurence to, co vy nemáte, zkuste nabídnout to samé, ale ve svém provedení. Když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Klienti se sami rozhodnou, kdo pro ně bude lepším poskytovatelem.

Nechte si poradit

Jednou z nejhorších vlastností většiny manažerů je tvrdohlavost a důvěra pouze ve vlastní řešení. Lidé, kteří s vámi pracují, dělají ve stejném prostředí, před očima mají stejné projekty a na různé problémy se dokáží dívat z více úhlů. Když chcete inovaci, směřujte své kroky k nim a zeptejte se, co by změnili, jak by se zachovali nebo co by na vašem místě zlepšili. Nepodceňujte je. Může jít o překvapivě dobrý zdroj nápadů.

Spolupracujte

Víte, jak vznikla značka vozů Smart? Výrobce hodinek Swatch se pustil do spolupráce s výrobcem aut Mercedes-Benz. Co tím chci říci? Mnoho lidí se snaží na trhu bojovat sami za sebe a udělat díru do světa. Na trhu je ovšem velké množství společností, které mohou být ideálními partnery pro vytvoření skvělé inovativní spolupráce. Nebraňte se této myšlence. Když dva chytří manažeři spojí své síly, může z toho vzniknout výjimečný produkt, který si dokáže rychle najít cestu na trhu.

Zákazníci vám řeknou, co chtějí

Pamatujete si, jak se vás zákazníci zeptali, jestli jim můžete něco poskytnout a vy jste je odmítli? Mně se to už stalo mnohokrát. Došlo mi, že si jednoduše spojili služby naší firmy s něčím, co by sami potřebovali, ale já jim to nemohl aktuálně nabídnout, protože to bylo mimo náš záběr. Zákazníci vám sami řeknou, co chtějí. Musíte jim jen lépe naslouchat. Pokud chcete kvalitně inovovat, dejte dohromady všechny dotazy, které vám chodí na email, a brzy zjistíte, jakým směrem máte vlastně inovaci ubírat a jaké služby poskytovat.

Sledujte inspiraci všude

Když budete zavření v kanceláři a příliš se soustředíte na nové nápady, může se stát, že si dobrovolně uzavřete veškeré příjezdové cesty, kterými by k vám mohl dojet plný náklad nápadů. Když chcete pokrok, udělejte si na něj čas, uvolněte se a zkrátka si vezměte den volna. Zní to šíleně, ale funguje to. Přečtěte si noviny, zapněte si televizi, zasurfujte si na internetu a nechte volně vstřebávat proud informací. Nezatěžujte se přemýšlením, jen vstřebávejte. Mozku tím dáte dostatek času, aby mohl vymyslet řešení za vás. Možná, že další den dorazíte do práce a inovace bude na světě.

Inovovat se musí neustále

Velké společnosti mají vývojářská oddělení, která nemají na starost nic jiného, než inovaci. Inovovat byste neměli za pět minut dvanáct, tedy v momentě, kdy se vám přestane dařit. Inovovat je potřeba vždy a včas, ideálně ještě před tím, než začnete své klienty nudit. To, že máte nyní zlatý důl, ze kterého do vašeho podniku proudí doslova zlaté cihly, neznamená, že ten důl jednou nevytěžíte. Proto byste se po nové zlaté žíle měli začít dívat dřív, než se tak stane.

Nejvyšší čas sdílet

Pokud máte základnu klientů a chcete provést změnu, nikdy ji neprovádějte ze dne na den. Klidně i měsíce předem informujte, že k něčemu novému dojde. Stále o té změně pište a sledujte reakce klientů. V momentě, kdy s ní vyrazíte na trh, už o ní každý bude vědět a bude ji moci využít. Bez potřebného upozornění se může stát, že uděláte drahou a převratnou inovaci, kterou všichni přehlédnou, a vaše snaha vyjde naprázdno. Některé společnosti informují o blížící se změně, i když ji samy ještě nezačaly plánovat. Jakmile se snažíte zákazníkům nějakým způsobem zpříjemnit život, upozorněte je na to, aby se nestalo, že si vaší snahy nevšimnou.

  • Inovace
  • Konkurence
  • Rozvoj
  • Nápady
  • Úspěch
Další články
Podnikání

3 podnikatelské priority, bez kterých se úspěch nikdy nedostaví

Článek
Podnikání

Ovládnout své ego znamená ovládnout úspěch

Článek
Podnikání

Steve Jobs: Vytvořil jsem největší jablko na světě

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.