Sekce: Podnikání

Metrostavu už Česko nestačí, expanduje na sever

Datum: 30. 07. 2014 07.42 / Autor: Tomáš Durčák
Metrostav se kromě českých zakázek začíná rozhlížet také po zahraničí a prozatím to vypadá, že by rád zamířil zejména na sever. Už nyní má za sebou velmi úspěšné zakázky v Polsku, Finsku, Norsku, nebo na Islandu a zejména norský trh se začíná jevit jako i

Společnost Metrostav, dle tržeb největší stavební firma v Česku, se podílel a podílí například na stavbě pražského metra, na evropské poměry rekordního tunelu Blanka a podle posledních informací se postará i o rozšíření mezinárodního Letiště Václava Havla.

Metrostav se však kromě českých zakázek začíná rozhlížet také po zahraničí a prozatím to vypadá, že by rád zamířil zejména na sever. Už nyní má za sebou velmi úspěšné zakázky v Polsku, Finsku, Norsku, nebo na Islandu a zejména norský trh začíná vedení Metrostavu dávat stále větší smysl jako ideální volba pro plnohodnotnou zahraniční expanzi. Ještě na začátku roku jej kromě Norska lákalo i Rusko, ale vzhledem k aktuální politické situaci na východě od těchto plánů upustilo.

Metrostav již své kvality na severu prokázal a nadále prokazuje

O nedostatek zakázek se velmi pravděpodobně česká stavební firma ve Skandinávii bát nemusí, i když je zde mnohem větší konkurence, než jakou má aktuálně na tuzemském trhu. Norové totiž chtějí v příštích letech výrazně zmodernizovat infrastrukturu v okolí turisticky populárních fjordů. To přirozeně znamená vybudování celé řady tunelů ať už pro dálnice, či železnice. Zde má Metrostav rozhodně v oblasti praxe a zkušeností co nabídnout.

Kromě již zmiňovaného pražského tunelu Blanka totiž aktuálně buduje také nejdelší silniční tunel na Islandu, který se jmenuje Nordfjördur a podle posledních zpráv zde odvádí mimořádně dobrou práci – i přes velmi tvrdé podloží dokázal Metrostav v červnu vyrazit rekordních 542 metrů nově vznikajícího tunelu. Hotový tunel by měla islandská vláda od českých stavařů převzít na podzim 2017. Pro českou firmu jde již o druhou zakázku na Islandu. Tou první byla stavba nové islandské komunikace o celkové délce 14,1 kilometrů, která zahrnovala dva nové tunely či most a Metrostav tento projekt budoval v letech 2006 až 2010.

První norský úspěch nebyl zdaleka zadarmo

Mnohem důležitější je však pro Metrostav přirozeně první úspěšná zkušenost z Norska, kde se firmě podařilo získat zakázku v hodnotě 476 milionů korun na postavení protilavinových zabezpečení norských silnic v okolí největšího norského fjordu Sognefjorden. Kromě Metrostavu mělo o tento projekt zájem dalších 5 firem. Česká společnost nakonec dokázala zakázku vyhrát díky třem hlavním faktorům.

Jednak se jí podařilo navázat partnerský vztah s místní společností, která slíbila zajistit většinu potřebné stavební techniky. Dále prošla prověrkou norských úřadů. Ty si nováčka na svém trhu důkladně prokleply a ověřily si spokojenost bývalých zákazníků Metrostavu nejen v České republice, ale tak na zmíněném Islandu, nebo ve Finsku, kde panují podobné klimatické a geologické podmínky, jako v Norsku. Třetím rozhodujícím faktorem byla cena. Zde Metrostav využil především toho, že v tuzemsku se zkrátka technikům platí menší mzdy, než těm v Norsku, a tak mohl oproti tamní konkurenci nabídnout cenově mnohem zajímavější nabídku.

Před českými staviteli se otevírá velmi exkluzivní šance

Dostat se na skandinávský trh je pro stavební firmu z jiné části Evropy obecně velmi obtížné, neboť zdejší obdoby Ředitelství silnic a dálnic dávají často přednost spíš místním stavařům, kteří již mají se stavbou ve zdejších podmínkách zkušenosti. Metrostavu se do Skandinávie podařilo dostat díky velmi uspokojivému výkonu, který předvedl na Islandu, odkud jej doporučili právě do Norska.

Nyní má na svém kontě několik velmi podařených skandinávských stavebních projektů, získal si zde důvěru jako levná a zároveň kvalitní firma a už pokukuje po dalších projektech – aktuálně by se Metrostav rád ucházel o několik dalších kontraktů v celkové hodnotě 1,3 miliardy Kč. 80 procent svých zisků nicméně stále stavební firma generuje na českém území, a tak musí s případnou expanzí do zahraničí naložit velmi opatrně - i když to třeba s Norskem myslí vážně. Jako nejpravděpodobnější scénář budoucnosti se aktuálně jeví založení dceřiné společnosti přímo v Norsku. Do té doby bude zřejmě Metrostav dál budovat svou pověst prostřednictvím soutěží o jednotlivé státní zakázky.

Další články
Podnikání

Sever Moravy potřebuje nový byznys. Hledají se mladí podnikatelé.

Článek
Podnikání

Když super nestačí, nastupuje hyper

Článek
Podnikání

Pavol Habera: „Pro úspěch v showbyznysu nestačí jen dobře zpívat“

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.