Sekce: Podnikání

Business Aviation, neboli aerotaxi se těší stále větší oblibě

Datum: 10. 07. 2014 14.13 / Autor: Karin Szczyrbová

Rychlá, bezpečná, pohodlná, efektivní, šetřící náklady a čas a v neposlední řadě také flexibilní a diskrétní – i tak by bylo možné charakterizovat soukromou leteckou dopravu označovanou jako Business Aviation, kterou stále častěji využívají nejenom známí čeští miliardáři, politici či VIP, ale také čeští sportovci, jachtaři, golfisté a samozřejmě také podnikatelé a manažeři.

 

Význam letecké dopravy neustále stoupá. Přestože je podle údajů Ministerstva dopravy její objem zhruba šestkrát nižší než objem individuální automobilové dopravy, předčí jak veřejnou silniční dopravu, tak i dopravu železniční. Jen v prvním čtvrtletí tohoto roku využilo letadlo při svých cestách více než 2,085 milionu lidí, což je o 33 tisíc více než ve stejném období loňského roku.

 

Aerotaxi má v Česku svou historii

S oživující se ekonomikou roste také potřeba manažerů a podnikatelů přemisťovat se rychle a pohodlně do různých zemí celého světa, což právě letecká doprava označovaná jako Business Aviation umožňuje. Business Aviation, kdysi známou především jako aerotaxi, je možné charakterizovat jako leteckou přepravu, která není zajišťována pravidelnými leteckými linkami a je určena zejména, ale nejenom, pro obchodní účely.

 

V České republice má aerotaxi velmi dlouhou historii, která sahá až do třicátých let minulého století. V padesátých letech bylo dokonce možné označit Českou republiku jako „velmoc“ pokud šlo o kapacitu služeb aerotaxi v přepočtu k počtu obyvatelstva nebo rozloze republiky. Jen nastupovat a vystupovat z letadel aerotaxi bylo možné na osmdesáti různých, většinou aeroklubových letištích. Svou leteckou flotilu měl před válkou například koncern Baťa, později pak Státní lesy, Železárny Třinec, Škoda Plzeň, Tatra Kopřivnice nebo Agrokombinát Slušovice.

 

V současnosti provozuje služby Business Aviation v Česku zhruba dvacítka společností. Základní podmínkou provozu takových společností je platná registrace u Úřadu pro civilní letectví. Mezi nejznámější letecké dopravce patří, kromě Českých aerolinií, například Travel Service, ABS Jets, Grossmann Jet Service, Aerotaxi, Silesia Air, Time Air či ostravská Queen Air.

 

Diskrétnost, flexibilita, komfort

Efektivitu a přínosy Business Aviation, kterou z větší části využívají muži – byznysmeni, přibližuje Vladimír Peták, CEO a člen představenstva ABS Jets: „Efektivita přepravy privátním letadlem je vzhledem k úspoře času, flexibilitě a komfortu stále více poptávaná. Lidé, kteří se za obchodem či relaxem přepravují klasickými aerolinkami, jsou jimi hodně omezeni. Vlastní či pronajatý jet přináší úsporu času, ale kromě toho i velkou míru komfortu a diskrétnosti.

 

Pokud jde o oblíbené destinace, pak: „Mezi nejoblíbenější destinace našich klientů patří např. Londýn, Paříž či Ženeva. V létě jsou to destinace jako Francie nebo řecké ostrovy a v zimě St. Moritz nebo Innsbruck“ dodává Vladimír Peták.

 

Nezanedbatelná finanční úspora

Každý let zajišťovaný soukromým leteckým dopravcem - ať už jde o let obchodní, nebo soukromý, bývá řešen individuálně – tedy od základního naplánování letu až po servírovaný catering. Kromě již zmíněné flexibility a diskrétnosti také tyto lety šetří jak čas, tak i náklady businessmanů a manažerů, k čemuž Vladimír Peták podotýká: „Optimální provoz (privátního jetu – pozn. redakce) navíc nebývá dražší než náklady na letenku v business třídě.

 

Všeobecně by bylo možné říci, že podle druhu a typu zvoleného letadla a zejména počtu cestujících osob, se vyplatí lety do vzdáleností nad 500 km. Zvláště pak to platí o takových destinacích, do kterých by cesta autem neúměrně zvýšila jak finanční, tak časové náklady, třeba kvůli horší kvalitě dopravní infrastruktury (např. Polsko či Maďarsko). Při cestování do takových měst, jako například Varšava, je totiž při posuzování celkových nákladů nutné vzít v úvahu, jak náklady na auto, tak i příslušné diety, ubytování v hotelu a v neposlední řadě třeba také únavu cestujících. Díky využití letecké dopravy je tak možné zkrátit například služební cestu, která by autem běžně trvala celkem tři dny, na jednodenní. 

 

Výhodný „podíl na letadle“

Novinkou v oblasti Business Aviation, která si získává v posledních letech stále více příznivců a kterou využívají zejména lidé, kteří létají relativně pravidelně, avšak ne příliš často a nechtějí investovat do pořízení vlastního letadla, je možnost koupě „podílu na letadle“.

 

Opět, v závislosti nejenom na typu motoru daného letadla, je možné si zakoupit například za zhruba 2,3 milionů korun podíl, který se rovná třeba 1/16 letounu. Takový podíl pak může odpovídat například padesáti letovým hodinám za rok a 25 tisícům kilometrů. Letadlo je většinou „podílníkovi“ k dispozici do deseti hodin od objednání. Při uvážení průměrné ceny letové hodiny kolem padesáti tisíc korun a průměrné ceny menšího čtyř osobového letadla (zhruba 30 milionů korun) se tak „podílníkovi“ taková investice vyplatí v horizontu zhruba deseti let.

 

Známá jména a špičkové letouny

Počet osob, nejenom podnikatelů, kteří si mohou dovolit jak vlastní, nebo pronajatý letoun, rok od roku stoupá. Řádově je možné hovořit o desítkách osob. Mezi nejznámější patří samozřejmě Petr Kellner, jehož Boeing 737 (přestavěná verze pro zhruba dvacítku osob je běžně využívána leteckými linkami pro dopravu až 150 osob) doplnil před několika lety Gulfstreamy G550 a V. Tyto letouny patří ve svých třídách ke špičkám a vynikají například délkou svého doletu. Ta přesahuje u modelu G550 dvanáct tisíc kilometrů, což představuje například vzdálenost mezi centrální Evropou a západním pobřežím Spojených států amerických. Ze známých miliardářů patří mezi majitele tohoto letounu například Karel Komárek. Cena novějšího Gulfstreamu G550 se v současnosti pohybuje kolem padesáti milionů amerických dolarů.

 

Velmi oblíbenými letouny mezi českými podnikateli a miliardáři jsou brazilská letadla Embraer, která, podle dostupných informací, využíval v minulosti například již zmíněný Karel Komárek a v současnosti pak třeba Pavel Tykač nebo Patrik Tkáč. Letadlo typu Embraer Legacy 650 stojí v současnosti zhruba 33 milionů amerických dolarů, jeho kapacita je 14 osob a dolet přesahuje 7 tisíc kilometrů.

Další články
Podnikání

Zvířata za všechny prachy: Kolem domácích mazlíčků roste stále větší byznys

Článek
Podnikání

Mafia Business

Další exkluzivní rozhovor ze záříjového vydání MontyRich
Článek
Podnikání

Fitness Business

Rozhovor s Martinem Jebasem o budování e-shopu, který ovládl prodej výživových doplňků v Česku
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.