Sekce: Podnikání

Poznámka: Nad jedním výrazným zemětřesením

Datum: 29. 06. 2014 20.57 / Autor: František Prokop
Zemětřesení známe v končinách tuzemských dvojího druhu. První případ je geograficky omezen na Chebsko a opravdu se při něm třese skutečná země. Naštěstí pouze s mírnými následky.
To druhé se odehrává většinou ve čtyřletých intervalech po parlamentních volbách a postihuje zejména státní úřady, instituce a firmy, v nichž má rozhodující slovo stát. Prostě je třeba umístit své přátele a přátele přátel a ti, co tam seděli doposud, jsou přece neschopné nuly.
 
Minulý pátek takto zahřmělo hned ve čtyřech státem ovládaných firmách. Obměnily se, někde přímo vyměnily jejich dozorčí rady, někde i představenstva. A je zajímavé, že se v nových vrcholných orgánech neobjevil žádný poslanec apod. Možná, že nově vytvořený vládní personální výbor není tak úplně od věci. Ale chce to ještě čas.
 
A co jednotlivé firmy? Ponechme nyní stranou Čepro a Mero. Ne že by tyto firmy nebyly  významné, doprava a skladování ropy je důležitá věc. Ponechme stranou i ČEZ. I když v jeho případě lze spekulovat, že ještě není všem výměnám konec. Bude zajímavé sledovat, zda se generálnímu řediteli Danielu Benešovi podaří udržet či spíše přesvědčit, že „deromanizaci“ firmy provede opravdu důkladně. Zatím se snaží odstavovat lidí bývalého šéfa Martina Romana, zda to bude stačit, se teprve uvidí.
 
Zajímavě se vyvíjí situace v další firmě, Českém aeroholdingu. V něm bylo vyměněno celé představenstvo. Profese nových členů představenstva jsou manažer, auditorka a právník. Což může být dobrá kombinace. O zmíněném manažerovi a konzultantovi, Václavu Řehořovi, se navíc mluví jako o budoucím šéfovi firmy, který by měl firmu přivést na burzu. Přesněji řečeno, podle vyjádření ministra financí Andreje Babiše, zhruba čtyřicet procent firmy.
 
Proč na burzu a co může Aeroholding nabídnout? Důvodem jsou samozřejmě peníze, které se rozdávačnému vládnímu bumbrlíčkovi stále silně nedostávají.  Co může firma investorům nabídnout? Když vynecháme malé součásti aeroholdingu, většinou zajišťující služby na pražském letišti, jsou to dvě velké firmy. Vlastní a výdělečné Letiště Václava Havla.  A také ztrátové České aerolinie. Což je zatím fakt, který však nemusí platit do budoucna. Dá se věřit, že relativně noví a silní podílníci ČSA, Korean Air a soukromý letecký dopravce Travel Service, dokáží nemocné aerolinky zotavit. Zkušeností na to mají oba dopravci více než dost. Korean Air patří mezi největší světové letecké společnosti a Travel Service dokázal za necelých dvacet let od vzniku na zelené louce výrazně přerůst i samotné ČSA. Že by prosperující ČSA dokázaly zvýšit i hodnotu celého aeroholdingu a jeho atraktivitu pro investory, je nabíledni.
 
Jistě, je možné jít i jinou cestou. Na burzu nechodit, počkat, až se zvednou i ČSA a veškeré zisky pak kasírovat sám. To je však běh na podstatně delší trati a někteří ministři trpí velkou chutí rozdávat další a další peníze. Příjem z prodeje podílu na burze přijde dřív. A koneckonců, podobný model s účastí na burze docela dobře funguje u ČEZu, takže i dobrý příklad působí.
Další články
Podnikání

Všechny světové pivní značky pod jedním majitelem?

Vlastníka Prazdroje nejspíš spolkne sok Budvaru
Článek
Podnikání

V Americe "vznikne" každý den 1700 milionářů. Jak se stát jedním z nich?

Článek
Podnikání

Prodej České pojišťovny bude jedním z největších obchodů v historii České republiky

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.