Sekce: Podnikání

Umění (sebe)prezentace

Datum: 23. 03. 2014 10.26 / Autor: Milan Charvát
Umění prezentace je jednou z nejdůležitějších obchodních dovedností. Zde je pár tipů, jak e v něm zdokonalit.

 
Jenže dát dohromady prezentaci, jež skutečně prodá vše, co prodat chcete, není vůbec jednoduché. Chce to výzkum, čas, konceptuální vývoj – a samozřejmě také umět najít ta správná slova k jasnému vysvětlení Vašeho sdělení. Zatímco některé aspekty, jako například řečnění, mohou být osvojeny a zdokonaleny časem, prezentace se zdají být poněkud tvrdším oříškem. V následujícím článku naleznete pár rad, jak takovou prezentaci vytvořit a podat svému publiku.

Zůstaňte u základů a předejte jednoduché informace

Nejlepší prezentace jsou ty, které dokážou jednoduchou formou předat jasné sdělení. Ty, s jejichž obsahem se mohou posluchači snadno ztotožnit a zároveň nejsou unuděni k smrti zbytečně velkým množstvím odborných informací. Vaším cílem je udržet si pozornost posluchačů po celou dobu. Toho docílíte volbou krátkých a jednoduchých slovních spojení. Vyvarujte se dlouhých souvětí a odstavců, prezentace by měla být rychle čitelná.

Využijte samotný text v prezentaci. Pohrajte si s fontem, barvami, a na příslušná místa doplňte podtržítka nebo zvýrazněte určité výrazy. To zvýší atraktivitu textu pro vaše posluchače, barvy se líbí každému. Stejným způsobem přidejte obrázky, grafiku, případně krátký video klip. Tyto prvky by neměly určovat tempo vaší prezentace, spíše jen podtrhnout chytlavým způsobem vaše myšlenky.

Ujistěte se, že obsah vašeho projevu je konzistentní a že nepřecházíte bez ladu a skladu od jednoho tématu k druhému. Hned na začátku byste měl posluchačům ujasnit, co je hlavním cílem a kam se prezentace bude ubírat. Prezentujete informaci podporující váš nápad nebo plán, dejte tedy publiku čas a prostor k pochopení toho, co sdělujete.

Centrem pozornosti jste vy, ne prezentace

Nedopusťte, aby oči všech posluchačů mířily na prezentaci. Středem pozornosti byste měl být vy sám. Prostředky, které používáte (prezentace), jsou tu pouze pro podložení vašich argumentů, ne pro zachycení veškeré pozornosti. Používejte údaje s rozvahou, časové údaje, data, čísla, to vše by mělo být přehledně v textu přehledně rozčleněno. Také můžete využít služby programu Screenr. Ten vám umožní předem stanovit timing vaší prezentace a změny ve slidech. Prezentace poběží sama, zatímco vy můžete pracovat na přesvědčení publika.

Úspěšné internetové webináře a online prezentace

Ne všechny prezentace jsou prezentovány tváří v tvář. Čas od času přijde prostor i na internetové webináře nebo vzdělávací videa. Princip však zůstává stejný. Jedinou zásadní nevýhodou je, že nevidíte okamžitou reakci publika. I přesto se na tuto formu prezentací uplatňují výše zmíněná pravidla. Pro online prezentace jsou k dispozici pomocné programy jako Sliderocket, Knovio, 9Slide nebo CloudOn.

10 tipů pro perfektní prezentaci

1. Navazujte oční kontakt s publikem

Neustále mějte oční kontakt s posluchači a ujistěte se, že jej rovnoměrně rozkládáte mezi všechny přítomné. Nezírejte celou dobu na jediného člověka, Každý by se měl cítit být součástí vaší prezentace. Myslete na to, abyste do svého konceptu zařadili každého z přítomných a soustřeďte se na udržení pozornosti publika jako celku.

2. Přidejte do své prezentace humor

Nebuďte nudný, přidejte čas od času vtip a trochu humoru. Ne nadarmo se říká, že smích je nejlepší lék, i přesto však primárně myslete na výsledek své prezentace. Nechcete, aby si po skončení všichni říkali, že směšnější prezentaci už dlouho neviděli. Smích ovšem snižuje hladinu stresu a uvolňuje atmosféru, takže pár nevinných vtipů jistě nic nezkazí.

3. Buďte sám sebou

Nebuďte během prezentace stoický, přidejte do ní svou osobnost a buďte skutečným centrem pozornosti. Všichni známe ten pocit, kdy lidé mluví po celou dobu prezentace monotónním hlasem a všichni v publiku se jen modlí, kdy už to konečně skončí.

4. Komunikujte aktivně s publikem

Navoďte atmosféru pro pomyslnou konverzaci s každým posluchačem v místnosti a věřte, že se zapojí. Čas od času proložte svůj projev dotazem, dejte jim důvod aktivně se zapojit, nebojte se zeptat se konkrétního člověka.

5. Pohybujte se, nestůjte na místě

Důležitou součástí je sebevědomý pohyb po místnosti. Zároveň se ale nesnažte běhat maraton a projít každou uličkou, která se naskytne. Snažte se působit jako sebevědomý, úspěšný muž plný energie, který je vášnivě zapálený pro svou prezentaci.
 
6. Vyvarujte se momentů „ehm“ a „umm“

Všichni to známe, všichni jsme si tím prošli, a všichni víme, že je to tragédie. Není bezpečnější způsob, jak přesvědčit své posluchače o neschopnosti pořádně se vyjádřit a jasně jim odhalit v plné míře svou nejistotu a své vlastní pochyby ohledně prezentovaného tématu, než začít vydávat „éééé“, „ehm“, „umm“ a podobná citoslovce. Tyto jazykoví paraziti jsou spolehlivým zabijákem kvalitní prezentace. Proto na ně zapomeňte.
 
7. Buďte originální

Poskytněte lidem důvod zapamatovat si vás. Jste jedinečná osobnost, proto tak koncipujte i svou prezentaci. Zaměřte se na něco, o čem si budou lidé povídat a podle čeho si vás vybaví i dlouho poté, co prezentace skončí.

8. Udržte si pozornost vždy sám na sobě

Vizuální stránka prezentace je důležitá, pomůže s porozuměním, udrží pozornost, barvy přitáhnou oči. Jak však již bylo řečeno: „Hlavní hvězdou večera“ jste vy. A tak to musí zůstat. Nenechte posluchače ulpět svými zraky na obrazovce. Využijte svou „řeč těla“, vtip a jazykové schopnosti k tomu, abyste středem pozornosti zůstal vy sám.

9. Pečlivě si zapamatujte fakta

Pravdivost je součástí vaší osobnosti, proto ji zahrňte i ve své prezentaci. Ujistěte se, že pro veškeré uvedené údaje máte důkazy a můžete je podložit důkladným výzkumem. Nechcete začít prezentaci, zapomenout údaje a vymýšlet si je v průběhu.

10. Buďte připraven, nebuďte zombie

Přirozený projev spočívá v pauzách, přerušeních publikem a opětovném navázání na téma, schopnosti zodpovědět náhlé dotazy a nenechat se vyvést z míry. Nevytvářejte dojem, že jste automat bez emocí, který přednáší zpaměti naučenou esej. Důležité je spojit se s publikem. Není tudíž možné se kompletně připravit na všechny myslitelné reakce, dokud nestojíte na místě a neslyšíte dotaz přímo z úst posluchače.

Další články
Podnikání

Zabijáci výsledného dojmu vaší prezentace

Dolaďte detaily!
Článek
Podnikání

Chcete vyvinout skvělý produkt? Proč je důležité začít u sebe

Článek
Podnikání

Filip Kahoun: Úspěch od sebe musíte nejdříve sami očekávat, pak se dostaví

Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.