Sekce: Podnikání

Káva - miliardový byznys i v Česku

Datum: 09. 06. 2014 11.13 / Autor: Karin Szczyrbová
Káva je pro mnohé pouze synonymem lahodného nápoje, pro jiné je však základem podnikání. Na kávu je jen v České republice navázán byznys, ve kterém pouze spotřebitelé ročně utratí několik miliard korun.

Káva je pro mnohé pouze synonymem lahodného nápoje, pro jiné je však základem podnikání. Na kávu je jen v České republice navázán byznys, ve kterém pouze spotřebitelé ročně utratí několik miliard korun. V posledních měsících však cena této komodity na světových trzích výrazně vzrostla. Odrazí se negativně tento nárůst ceny i v byznyse s kávou spojeném?

První zmínky o kávě jsou datovány do 9. století a pochází z Etiopie, která stále patří do první desítky největších pěstitelů této komodity. Na vrcholku žebříčku více než padesáti zemí, které kávu produkují, se však již delší dobu drží Brazílie. Tu v lednu postihlo největší teplo a sucho za posledních 20 let a tyto nepříznivé klimatické podmínky se odrazily následně v poklesu odhadovaného očekávaného množství sklizené kávy. Obchodníci proto předpokládají, že letos bude na světovém trhu pravděpodobně chybět 7 milionů pytlů kávy.

Zdražení o desítky procent na burzách

Odezvou na tyto nepříznivé zprávy byl prudší nárůst ceny kávy na komoditních burzách. Káva Arabika, která je obchodována na burze v New Yorku a jejímž hlavním producentem je právě Brazílie, krátkodobě zdražila až skoro na dvojnásobek své ceny z listopadu loňského roku a překonala dokonce hranici 4,5 USD za kilo. Zdražení se nevyhnulo ani levnější kávě Robusta, která je pěstovaná hlavně ve Vietnamu. Tento druh kávy obsahuje až dvojnásobné množství kofeinu než Arabika a bývá často základem instantních káv. Robusta, která je obchodovaná na burze v Londýně, je nyní po zdražení k dostání zhruba o třetinu dráže než v listopadu loňského roku a stojí necelé 2 USD za kilo.

Cena kávy - zlomek finální ceny

Jak se však zdá, tyto cenové výkyvy zatím výrazně nepocítí ani běžní spotřebitelé, ani samotní podnikatelé, a to díky segmentaci spotřebitelů a jejich preferencím. Pokud jde o běžné spotřebitele - zákazníky super a hypermarketů - pak velcí producenti a společnosti nakupují kávu, která je určena zejména pro tento typ obchodů, s předstihem a za fixní cenu, jež se po dobu kontraktu nemění. David Kuchař, jednatel společnosti Club Cafe, která provozuje i internetový velkoobchod Kávovník.cz, k tomu navíc dodává: „Cena samotné komodity je jen zlomkem v ceně finálního produktu. Daleko větší vliv na cenu má cena energií, dopravy, práce, ale také výše daňového zatížení v regionu.

Silná konkurence v segmentu běžných spotřebitelů

Dalším důvodem, proč změnu ceny kávy běžní spotřebitelé příliš nepocítí, je vysoká a silná konkurence mezi jednotlivými výrobci kávy, kteří často přistoupí i na snížení svého zisku, než aby zvýšili cenu. To potvrzují i slova Evy Kotýnkové, PR manažerky společnosti Tchibo Praha, v jejímž portfoliu je nejprodávanějším typem kávy pražená mletá káva - tedy typ kávy, které se na českém trhu prodá (i přes rostoucí oblibu instantních káv) stále nejvíce. „I přes dlouhodobý růst ceny zelené kávy i dalších nákladů jsme ceny našich káv neměnili více než tři roky. Držet je i nadále však již bylo ekonomicky neúnosné, a tak jsme před třemi měsíci promítli zvýšenou cenu zelené kávy a nákladů nepatrně i do našich prodejních cen a samozřejmě o tom informovali všechny naše obchodní partnery.

Není spotřebitel, jako spotřebitel

Nejenom cena kávy či konkurence, ale také samotní spotřebitelé a jejich nákupní chování mají vliv na byznys, který je s kávou spojený. Každý Čech vypije v průměru ročně necelých 400 šálků kávy, čemuž odpovídá nákup zhruba tří kilogramů zrnkové kávy, za kterou je celkem zaplaceno více než 5 miliard korun. Češi tak za běžnou spotřebou kávy v Evropě zaostávají. Nejvíce kávy, až čtyřnásobek české spotřeby, nakoupí obyvatelé severských zemí (Finsko, Norsko, Dánsko), avšak žebříčky vedou Lucemburčané, kteří podle některých zdrojů spotřebují až osminásobek českého průměru.

Není však spotřebitel, jako spotřebitel a chování spotřebitelů se v čase mění. Eva Kotýnková v této souvislosti poznamenává: „Změny v chování spotřebitelů samozřejmě zaznamenáváme. Hlavní změny poptávky vidíme v přesunu spotřebitelských preferencí směrem ke kvalitě a moderním způsobům přípravy kávy. Na druhou stranu se zvyšuje zájem o cenově orientované nabídky.

A David Kuchař z Club Cafe upřesňuje odlišnosti spotřebitelů: „Vzhledem k tomu, že v naší nabídce jsou především prémiové značky káv, je chování našich zákazníků přeci jen trochu odlišné oproti klasickému zákazníkovi supermarketu, kde s každým i drobným zdražením ke změně nákupního trendu dochází. U nás ne, naši zákazníci rádi experimentují, ale současně preferují kvalitu, za kterou jsou ochotni zaplatit.

Na výsledcích společnosti pak dokládá: „I přes obavu z nižší spotřeby při rostoucí ceně je trend opačný. Spotřeba kávy rok od roku stoupá. Navíc si zákazníci často místo levnější kávy nakupují kávu kvalitnější a dražší. Tento zajímavý trend pozorujeme v našem internetovém obchodě s kávou již řadu měsíců.

Ochota připlatit za kvalitu

Fakt, že zákazníci jsou ochotni si za kvalitní kávu připlatit, dokládají také údaje z velkých kavárenských řetězců, kterých v Česku působí několik a ve kterých Češi při své obvyklé návštěvě průměrně utratí kolem 120 korun. V menších kavárničkách, které na rozdíl od řetězců nabízí osobnější přístup a příjemnější atmosféru, je to o zhruba polovinu méně.

Kavárenství - významný „zaměstnavatel“

Na kávu, její zpracování a prodej je navázáno množství pracovních míst, a to nejenom v pražírnách a balírnách velkých společností. Velké oblibě se těší také menší a rodinné pražírny, často spojené s vlastními kavárnami.

Také celkový počet různých druhů kaváren, kavárniček a poboček kavárenských řetězců neustále narůstá - dnes jich je už více než dva a půl tisíce. Jen řetězec Starbucks, který však není lídrem mezi kavárenskými řetězci na českém trhu, zaměstnává ve svých sedmnácti pobočkách v Praze a Ostravě zhruba 280 pracovníků.

Moderní trendy

Dalším fenoménem dneška spjeným s kávou, jsou i tzv. sociální kavárny, které nejenom podporují osoby znevýhodněné na trhu práce (např. Café Bazaar, které zaměstnává mimo jiné i mladé lidi z dětských domovů nebo Tichá kavárna, jejímiž zaměstnanci jsou osoby se sluchovým postižením), ale také se zaměřují na spolupráci s regionálními výrobci a nabízí tak domácí pečivo, dorty, nápoje nebo místní speciality.

V neposlední řadě Češi utrácí také za možnost připravit si kvalitní kávu doma, a proto vzrůstá nejenom poptávka po speciálních kávovarech, které v Česku zažívají přímo boom, ale také po speciálních kapslích a polštářcích. V období od června 2010 do května 2011 Češi utratili za tyto kapsle 240 milionů korun a o rok později již 370 milionů.

Káva v širších souvislostech

Na kávu je možné pohlížet v mnohem širších souvislostech, než jen jako na nápoj. Káva je mimo jiné také spojena s různými festivaly, soutěžemi baristů nebo také s oceněním fair-trade. Kávu je možné najít v čokoládě, její výtažky se přidávají do krémů a mastí nebo také do prostředků na podporu hubnutí či léků.

V neposlední řadě, vzhledem k neustále rostoucí celosvětové poptávce po této komoditě, je káva i vhodnou finanční investicí, a to jak z dlouhodobého hlediska, tak často i z pohledu spekulantů, kteří právě na počátku letošního roku "přiživovali" růst ceny této komodity na světových burzách. Jak se tedy zdá, možností a prostoru jak kávu využít při podnikání je skutečně nepřeberné množství.

Další články

Online sázení v Česku: Miliardový byznys ukazuje zoubky

Článek

Hazard v Česku - 130 miliardový byznys končí v roce 2017?

Podnikatelé v hazardu lobbují proti zvýšení daní
Článek

Miliardový odpadový byznys: Konec jednoho monopolu?

Článek

Chcete každé ráno pořádnou dávku inspirace?

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se již k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.