Sekce: Podnikání

Zázračný most: za půl roku dvojnásobná cena

Datum: 22. 12. 2013 10.00 / Autor: František Prokop
O špatném stavu mostu v Brně-Řečkovicích na velmi frekventované výpadovce na Svitavy se ví již zhruba pět let. Ještě letos létě byla cena nutné rekonstrukce odhadována na 50 milionů korun. Nyní je to dvojnásobek. Plus další minimálně nestandardní kroky brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
 

Je pravdou, že se dlouhou dobu o špatném stavu mostu vědělo a prakticky nic se nedělo. Údajně kvůli problému s jedním z pozemků v okolí mostu. Je také pravdou, že se brněnský závod ŘSD pokoušel prosadit rekonstrukci mostu již více než rok. Bývalé vedení ŘSD trvalo při tak velkém rozsahu zakázky na otevřeném výběrovém řízení. Tedy aby o zakázku mohl soutěžit kdokoliv, kdo splňuje příslušné podmínky.
 
Zlom nastal letos v září. Tehdy Krajský úřad Jihomoravského kraje vydal havarijní výměr, podle něhož se most musí opravit do konce roku 2014. A protože vydání havarijního výměru mimo jiné znamená, že problém s pozemkem nebylo nutné řešit a místo veřejného tendru lze použít metodu jednacího řízení bez uveřejnění, brněnský závod ŘSD toho střelhbitě využil. Oslovil pět vybraných firem, přičemž klíč výběru je neznámý. A projektovaná cena rekonstrukce byla najednou dvojnásobná. Generální ředitel ŘSD Pavel Kočica, mimochodem ještě před čtvrtrokem šéf jedné brněnské projekční firmy, to zdůvodňuje nutností většího rozsahu oprav.
 
Budiž, to je možné. Není však bez zajímavosti, že tento neveřejný tendr byl vyhlášen 25.října, přičemž jeden z klíčových podkladů, diagnostiku ocelové nosné konstrukce, dostal zadavatel tendru od posuzovatele až 11.listopadu. Podle čeho tedy cenu stanovil? A nenaroste ještě více?

 
Zvláštnostem však není konec. Z pěti oslovených firem jedna na nabídku vůbec nereagovala. Opět poněkud zvláštní v době lítého boje o každou stavební zakázku. Nakonec zvítězila firma Super-Krete s nejlevnější nabídkou, která se ale prakticky rovnala ceně projektované. To vše v době, kdy vítězné nabídky podobných soutěží se pohybují i o třetinu pod projektovanými cenami. Viz soutěže na modernizaci jednotlivých úseků dálnice D1.
 
Ještě jedna zajímavost na závěr. Na mostě se již pracuje, probíhají přípravné práce. ŘSD to zdůvodňuje tím, že jinak nelze termín dokončení stihnout. Například je třeba přes zimu vyrobit ocelové nosníky. Podle jiných názorů však lze podobnou akci běžně stihnout za půl roku, čili byl dostatek času vypsat řádnou otevřenou soutěž. Takto zůstává nad celou akcí, i když právně naprosto průchodnou, jen pachuť velmi zvláštních pochybností.
 
 
Další články
Podnikání

Zázračný příběh Kataru

Z chudé země rybářů a lovců perel ropným a plynovým magnátem. To vše během pár desítek let!
Článek
Podnikání

Zázračný objev v ledu: Investice, která zachrání Aljašku

Článek
Podnikání

Zázračný Oracle aneb nevšímejte si kritiky a nešetřete na svých zaměstnancích

Jak dělá byznys Larry Ellison
Článek

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či
obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.